مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران امروز اعلام کرد 5 استان که خوزستان هم جزو آنهاست در خط بحران کمبود منابع آب قرار دارد و کاهش بارندگی آنها به 70 تا 80 درصد رسیده است.
کد خبر: ۶۳۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ 21 July 2018

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران امروز اعلام کرد 5 استان که خوزستان هم جزو آن‌هاست در خط بحران کمبود منابع آب قرار دارند و کاهش بارندگی آن‌ها به 70 تا 80 درصد رسیده است.

هدایت الله خادمی نماینده مردم باغملک و ایذه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران کمبود آب در خوزستان گفته است اگر تا سه سال و نیم دیگر آب از طریق رودخانه کارون به شهرستان‌های ایذه و باغملک نرسد حداقل ۵۰ درصد جمعیت این مناطق باید کوچ کنند.

بحران آب در ماه‌های اخیر در خوزستان منجر به شوری وحشتناک آب خرمشهر و آبادان، خسارت 70 تا 100 میلیارد تومانی کم‌آبی به مزارع نیشکر، تجمعات هر روزه کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی در گوشه و کنار استان، مسموم شدن ۴۰۰ نفر از اهالی روستای ابوالفارس رامهرمز، ابتلا 60 نفر به اسهال خونی در شهر رفیع شده است.

چندی پیش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: با توجه به وضعیت آب در رودخانه جراحی ممکن است تا دو یا سه هفته آینده آبگیر نصب‌شده در این رودخانه به زیر لجن برود و در این صورت دیگر امکان پمپاژ آب به روستاهای رامشیر وجود نخواهد داشت.

هم‌چنین مدیر آبفای هندیجان با هشدار نسبت به کاهش شدید دبی آب ورودی به سد آسک این شهرستان گفت: چنانچه برداشت‌های بی‌رویه آب برای کشاورزی در شهرستان‌های بالادست کنترل یا مدیریت نشود، هندیجان با قطعی یا جیره‌بندی آب شرب روبه‌رو خواهد شد.

با وجود تمام مشکلات آبی که خوزستان دارد طرح انتقال آب هم قوز بالا قوز شده است نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی می‌گوید طرح انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه دز 20 سال پیش در سکوت کامل خبری تصویب شد. اجرای این طرح بزرگ‌ترین ظلم در حق مردم خوزستان و لرستان بوده است.

آیت‌الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان که این روزها در صف اول مخالفت از انتقال آب خوزستان قرار دارد گفته است مشکلات آبی خوزستان را هشدار داده بودیم کدام دولت عاقلی جایی را آباد می‌کند به قیمت ویرانه شدن جایی دیگر؟! پروژه مافیای انتقال آب را در وزارت نیرو باید افشا کنیم.

البته گفتن این نکته ضروری است که خوزستان در بحران آب تنها نیست بلکه غرب آسیا غرق در بی‌آبی است غرب آسیا و شمال آفریقا (منطقه منا) کم آب‌ترین منطقه جهان است، به‌طوری‌که ۱۷ کشور از این منطقه زیرخط فقر آبی تعیین‌شده توسط سازمان ملل هستند.

 

منبع: فارس

برچسب ها: بحران آب ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار