سرعت‌های جنون آمیز، ویراژ و کشیدن دستی و ترمز‌های وحشت آور از آغاز فصل داغ تابستان به تفریح روزمره جوانان و نوجوانان همدانی تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۳۳۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 23 July 2018
سرعت‌های جنون آمیز، ویراژ و کشیدن دستی و ترمز‌های وحشت آور از آغاز فصل داغ تابستان به تفریح روزمره جوانان و نوجوانان همدانی تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، ابراز علاقه وافر پسران برای تردد با سرعت بالا از سنین پایین در آن‌ها شکل می‌گیرد و آن‌ها حتی زمانی که توان رانندگی با خودرو را ندارند از والدین درخواست تردد با سرعت بالا و سبقت از دیگر خودرو‌ها را دارند.

پس از قرار گرفتن در سنین نوجوانی پسران از هر فرصتی برای نشستن پشت فرمان خودرو و تردد با سرعت بالا استفاده می‌کنند به گونه‌ای که در مسیر‌هایی که حضور پلیس محسوس نیست پدران از روی اجبار یا علاقه به فرزند، خودرو را در اختیار فرزند پسر خود قرار می‌دهند.

پس از اینکه والدین به درخواست فرزند خود برای استفاده از خودرو پاسخ مثبت می‌دهند این موضوع یک امر عادی تلقی شده و فرزندان انجام برخی از کار‌های روزمره را به داشتن خودرو یا در اختیار گرفتن سوئیچ آن گره می‌زنند.

به گفته کارشناسان تربیتی فرزندان در سنین نوجوانی دنبال ثابت کردن خود هستند بنابراین قرار گرفتن در پشت فرمان خودرو را زمینه‌ای برای جلب توجه دیگر افراد و نمایش توانمندی خود در بین عموم می‌دانند.

نبود مکان‌هایی مناسب برای تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان هنگام رانندگی، آن‌ها را به خیابان‌ها و معابر پرتردد کشانده و موجب بروز سوانح ناگوار و مرگ و میرعابران و سرنشینان خودرو می‌شود.

بلوار‌های همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست چراکه هم اینک بیشترین میزان سوانح فوتی در ۱۳ معبر این شهرستان در بلوار‌های شهید همدانی، امام خمینی (ره)، ارتش، آیت الله نجفی، بهشت، سیدجمال الدین اسدآبادی، شهید مطهری، ارم، کربلا، آزادگان، بدیع الزمان، رجایی و کاشانی رخ داده است.

بلوار شهید احمدی روشن نیز با وجود اجرای طرح عمرانی و احداث زیر گذر چند سالی است که به یک محل حادثه خیز در همدان تبدیل شده است.

** پرواز پراید در آسمان همدان

سابقه بروز حادثه فوتی در بلوار احمدی روشن مربوط به امسال نیست بلکه خرداد ماه سال ۹۲ نیز بر اثر برخورد یک دستگاه سواری پراید با سواری ام وی ام ۲ تن فوت و یک سرنشین خودرو جان باخت.

خودرو سواری پراید در حال عبور از زیرگذر پژوهش به سمت میدان مدرس بود که به علت ناتوانی کنترل خودرو و سرعت بالا از گارد ریل عبور و به سمت خودرو‌های مسیر مقابل منحرف شد.

سواری پراید پس از منحرف شدن در حال چرخش بود که در نهایت به سمت جلو و سقف خودرو ام وی ام برخورد کرد.
این در حالیست که راننده خودرو ام وی ام در مسیر خود با سرعت مجاز در حال حرکت بود و سرنشین آن هم از کمربند ایمنی استفاده کرده بودند، اما به علت شدت ضربه وارد شده راننده آن در دم فوت کرد.

گویا پیشنهاد پلیس راهور در آن زمان نصب سرعت گیر‌های پلاستیکی و علائم گل میخکی توسط شهرداری در معابر‌های حادثه خیز برای کاستن سرعت خودرو‌ها بود.

اما پیشنهاد پلیس برای نصب سرعت گاه با اقبال شهرداری مواجه نشد چراکه آن‌ها معتقدند افزایش نصب سرعت گیر موجب بروز ترافیک، نارضایتی مردمی و هدایت خودرو‌ها به دیگر معابر می‌شود.

کارشناسان امور شهری بر این باورند در برخی معابر به قدری شمار سرعت گاه‌ها زیاد شده است که راننده رغبتی به انتخاب این مسیر برای عبور و مرور ندارد بنابراین به جای ایجاد یک فضای پلیسی یا نصب متعدد سرعت گیر، باید از تجهیزات نوین برای کاهش سوانح بهره گرفت.

در مقابل پلیس راهور ایجاد سرعت گاه استاندارد، اجرای طرح اصلاح هندسی، نصب و بهره برداری از دوربین‌های کنترل تخلفات، ایجاد شیار‌های لرزانده به صورت عرضی را برای ایمن کردن معابر مهم و ضروری دانست.

** چهار فوتی در کمتر از ۱۰ روز

با بررسی تیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها می‌توان دریافت که بلوار احمدی روشن با وجود ایجاد دور برگردان و نصب دوربین کنترل سرعت در یک هفته گذشته شاهد ۲ سانحه فوتی بوده است.

ساعت حوالی سه بامداد دوازدهمین روز از تیرماه امسال صدای مهیب واژگونی یک دستگاه خودروی پژو ساکنان بلوار احمدی روشن را با دلهره و ترس به پشت پنجره‌ها و کف خیابان کشاند.

راننده‌ای جوان با سه سرنشین دیگر با سرعت بالا بلوار احمدی روشن را طی می‌کردند غافل از اینکه این سرعت می‌تواند ارمغان آور مرگ باشد.

پسر جوان که با فشار پدال گاز به مقصد ناکجا آباد با شتاب می‌رفت، اختیار خودرو از دستش خارج شده و بر اثر برخورد با جدول حاشیه جاده و سپس درخت نسخه فوت دو تن را می‌پیچد.

دو سرنشین ۲۹ و ۳۱ ساله که در صندلی عقب خودرو پژو، با شور و هیجان همراه با ترس مسیر پیش رو را نظاره گر بودند پس از واژگونی خودرو و ضربه شدید بر ناحیه سر در دم جان باختند.

اما این پایان حادثه نبود، عصر پنجشنبه بیست و یکمین روز از فصل تابستان بار دیگر حادثه‌ای در بلوار احمدی روشن رقم خورد که در این سانحه ۲ تن جان باختند.

این بار نوجوانی با عشق سرعت و رانندگی بدون داشتن گواهینامه، سوئیچ را از جیب والدین برداشته و پنج تن از دیگر دوستان کم سن و سال را سوار بر خودرو می‌کند.

سرعت زیاد و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه تصادف مشابه با سانحه قبلی را رقم زده و موجب واژگونی خودروی سواری و برخورد آن با تیر چراغ برق و درخت در بلوار احمدی روشن می‌شود.

سرنشین جلو این وسیله نقلیه در دم فوت کرده و پنج تن دیگر به بیمارستان منتقل می‌شوند که در بیمارستان نیز راننده فوت می‌کند.

** پلیس راهور و شهرداری اختلاف را کنار بگذارند

وقوع حوادثی از این دست در کنار شنیدن اختلاف نظر مسئولان شهرداری و شورای شهر درباره دوربین‌های ثبت تخلف و محل 'سرور' دوربین‌های شهری به گوش می‌رسد، انسان را متاثر می‌کند.

اختلاف نظری جزیی بین رئیس پلیس راهور استان با معاون عمرانی شهرداری همدان در نشست اعضای شورای حمل و نقل ترافیک همدان پیش آمد و این انتقاد از وضعیت دوربین‌های ثبت تخلف شهرداری همدان با انتشار فایل صوتی یکی از شهروندان از وضعیت این دوربین‌ها آغاز شد.

فعال نبودن دوربین‌های نصب شده در بلوار‌ها و استفاده از اصلاح 'ماکت' از سوی سرهنگ علی فکری به سوژه‌ای برای رسانه‌ها تبدیل شد.

رئیس پلیس راهور همدان پای کارگروه ترافیک را نیز به این اختلاف‌ها کشاند و حتی خواستار تعطیلی آن شد و بر زمین ماندن بیش از ۱۰۰ مورد از مصوبات این شورا را عاملی برای نداشتن کارایی لازم آن دانست.

البته سخنان تند و تیز پلیس راهور موجب واکنش موسی رسولی معاون امور زیربنایی شهرداری شد و گفت: اظهارات پلیس راهور به گونه‌ای بود که افراد به این نتیجه می‌رسند که با این وضعیت باید شهرداری را تعطیل کرد.

وی اضافه کرد: اگر قرار است شهرداری نسبت به انجام خط کشی و نصب تابلو‌ها اقدام کند، پس پلیس تعطیل کند.

وی بیان کرد: عملکرد صفر تا ۱۰۰ شهرداری را زیر سوال بردن کار درستی نیست، یعنی به گفته شما شهرداری هیچ کاری در زمینه خط کشی نکرده است؟

معاون فنی و عمرانی شهرداری همدان درباره بروز سوانح فوتی در بلوار‌ها افزود: راننده‌ای که خط ترمز خودرویش ۸۵ متر است به وجود دوربین ثبت تخلف اعتنایی نمی‌کند.

رسولی با بیان اینکه شما با این اظهارات شهرداری را نابود کردید و این برخورد‌ها درست نیست، یادآوری کرد: پس از نصب ۲۴ دوربین نظارت تصویری، ۹۰ تصویر از سطح شهر در اختیار پلیس راهور قرار گرفت، چه کسی این اقدام را انجام داد؟

** کوچ مامور راهور از شهرداری

دوئل بین شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی به این جلسه ختم نشد و پس از آن موسی رسولی در شورای ترافیک شهرستان همدان از بازگشت مامور پلیس راهور مستقر در مرکز مانیتورنگ شهرداری به پلیس راهور پرده برداشت.

گویا مکان سرور دوربین‌های نصب شده در سطح شهر به محلی برای مناقشه بین این ۲ نهاد تبدیل شده تا جایی که دستور به ترک این پست به پلیس راهور توسط مسئول مافوق داده شده است.

در این شرایط ایرنا پیشنهاد می‌دهد که سرور دوربین‌ها در ستاد مدیریت بحران استانداری قرار گیرد تا با این راهکار در زمان‌های بروز بحران بتوان از یک مرکز ثقل که دستور کار مشخصی دارد برای مدیریت بحران‌های احتمالی چاره‌ای اندیشید.

همچنین پس از قرار گرفتن سرور دوربین‌ها در محل مدیریت بحران استانداری همدان، برای استفاده شهرداری و پلیس راهور از این ظرفیت دسترسی‌ها در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا آن‌ها نیز با استفاده از این تکنولوژی ضمن ارایه خدمات شهری در برخورد و اعمال قانون رانندگان متخلف با جدیت بیشتر تلاش کنند تا شاهد کاهش بروز حوادث ناگوار در همدان باشیم.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار