استان فارس 11 تالاب دارد که خشکسالی دست سنگین خود را برگردن آن ها می فشارد اما در این میان از بودجه و اعتباری که دولت برای جان بخشیدن به تالاب های کشور داده، سهمی به استان فارس نرسیده است.
کد خبر: ۶۳۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 23 July 2018

 

تابناک فارس به نقل از ایرنا:توجه دولت به حوزه محیط زیست باعث شده که اعتبارات مناسبی در سال های اخیر به سمت احیای تالاب های کشور سرازیر شود اما در تقسیم بودجه، صدای ضجه های دردناک دریاچه های فارس به گوش مسئولان ملی نرسیده است.
نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی قبول دارند که تاکنون از ظرفیت کرسی های این استان در مجلس شورای اسلامی برای احیای تالاب های فارس استفاده نشده است هرچند که یکی از نمایندگان مردم شیراز در مجلس می گوید:مشکل قانونی در این باره وجود ندارد و سرازیر شدن اعتبارات برای احیای تالاب های فارس در یکسال گذشته معطل ارائه طرح های مطالعاتی است که باید محیط زیست فارس ارائه می کرده که تاکنون این گزارش آماده نشده است.
تخصیص بودجه 260میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه در دولت اول حسن روحانی و حال نیز اختصاص 850میلیارد تومان برای احیای تالاب انزلی نشان از توجه دولت تدبیر و امید به حوزه محیط زیست کشور دارد و باید دید که چرا علیرغم مخاطره آمیز بودن شرایط تالاب های فارس، هنوز مسئولان کشوری قانع نشده اند که در بودجه‌ ریزی ها سهمی را به تالاب های خشکیده این استان اختصاص دهند.
در گذشته نه چندان دور 11 تالاب فارس جولانگاه فلامینگوها و پرندگان مهاجر بود که اکنون به شوره زاری سفید بدل شده اند.
دریاچه های استان فارس را می توان به دو گروه آب شور و آب شیرین تقسیم بندی کرد که از میان دریاچه های آب شور فارس می توان از مهارلو، بختگان، طشک و هیرم نام برد و همچنین از بین دریاچه های آب شیرین استان می توان به پریشان، تالاب ارژن، برم شور، کافتر، هفت برم و دریاچه سد درودزن و ملاصدرا اشاره کرد.
به گفته کارشناسان دریاچه بختگان به لحاظ ارزش های زیست محیطی در کشور بی نظیر بوده و همچنین از نظر وسعت نیز بعد از دریاچه ارومیه جایگاه دوم در ایران را به خود اختصاص داده است.
بزرگترین دریاچه آب شور جنوب کشور در حالی با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می کند که همه توجه ها در پایتخت به سمت دریاچه ارومیه و انزلی است به گونه ای که این روزها بختگان به شوره زاری عظیم تبدیل و در پی این رخداد مشکلات زیست محیطی بسیاری برای اهالی این منطقه و حتی کلانشهر شیراز نیز به وجود آمده است.

** درحد هیچ
بنا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت برای احیای تالاب انزلی بودجه 850میلیاردتومانی تصویب می کند تا طی سه سال آینده این تالاب احیا شود.
این در حالی است که بودجه در نظر گرفته شده برای احیای تالاب‌های فارس تنها دو و نیم میلیارد تومان بوده که از این مبلغ نیز تاکنون فقط 250میلیون تومان محقق شده است.
محمدباقر نوبخت شنبه 16 تیر 97 پس از جلسه احیای تالاب انزلی در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: در کنار احیای دریاچه ارومیه که دولت تدبیر و امید به آن اهتمام داشته و دارد، احیای تالاب بین‌المللی انزلی نیز در دستور کار دولت است و مقرر شده با روش‌هایی نوین که بهره ‌وری بیشتری دارد، این مهم انجام شود و برای این امر، طی سه سال با صرف اعتباراتی حدود 850 میلیارد تومان می‌ توان نسبت به احیای این تالاب اقدام کرد.

** داشته ها و نداشته های فارس
ظرفیتی در استان فارس وجود دارد که به جز پایتخت در کمتر استانی در کشور می توان دید و آن تعداد نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی است که اکنون 18 نفر است.
وجود این تعداد نماینده مجلس برای هر استانی یک مزیت بارز بشمار می رود که می توان از این توانمندی برای رفع مشکلات مردم فارس و خصوصا مقابله با بحران خشکسالی استفاده کرد.
نماینده مردم فیروزآباد، قیر و کارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در زمینه احیای تالاب های استان فارس از گذشته تاکنون کم لطفی و بی عدالتی از سوی مسئولان کشوری و استانی صورت گرفته است.
کوروش کرم پور افزود: نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی نیز تاکنون در این زمینه کوتاهی کرده اند.

** انتقال آب خلیج فارس، راه نجات تالاب های فارس
کرم پور تنها راه نجات تالاب های استان فارس را انتقال آب دریا دانست و اظهار داشت: فاصله نسبتا کوتاهی بین تالابهای استان فارس تا خلیج فارس وجود دارد که باید هرچه زودتر کار انتقال آب از دریا به این استان انجام شود.
وی بیان کرد: اگر می خواهیم حیات کشاورزی،صنعت، باغداری ، دامداری و تالاب های استان فارس تداوم داشته و از بحران کنونی نجات نیز پیدا کند تنها راه حل آن انتقال آب از خلیج فارس است.

** تالاب های فارس و تعلل
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته ردیف بودجه ای برای احیای تالاب های استان فارس ایجاد و مقرر شد که مطالعاتی در این زمینه انجام شود.
علی اکبری افزود: متاسفانه یکسال از زمانی که قرار شده اداره کل محیط زیست استان فارس این مطالعات را انجام دهد، گذشته ولی هنوز نتیجه این مطالعات ارائه نشده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه مشکل قانونی در تخصیص بودجه برای احیای تالاب های استان فارس وجود ندارد و در قانون تکلیف شده که حق آبه تالاب های کشور به صورت عام تامین شود اما در استان فارس این طرح تاکنون معطل مطالعات اداره کل محیط زیست فارس مانده است.
اکبری اضافه کرد: اگر گزارش مطالعات محیط زیست در خصوص تالاب های استان فارس ارائه شود امکان تخصیص بودجه برای احیای این تالاب ها وجود دارد.
وی اظهار داشت: سال گذشته جلسه ای با حضور مسئولان اداره کل محیط زیست فارس برای پیگیری و سرعت بخشی به روند تکمیل مطالعات احیای تالاب های این استان برگزار شد اما متاسفانه تاکنون ترتیب اثری به سرعت بخشی در این باره داده نشده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود 11 تالاب در استان فارس گفت: همه این تالاب ها اکنون همزمان با سراسر کشور دچار مشکل کم آبی شده اند،هرچند که بخشی از این وضعیت ناشی از خشکسالی است اما دلیل عمده این مساله ناشی از کارکرد عوامل انسانی و برداشت بیش از حد آب در بالا دست با حفر چاه های غیر مجاز و روش های مشابه دیگر است.
اکبری توصیه کرد: مردم نیز باید در احیای تالاب های استان فارس مشارکت و همکاری کنند.

** بی خبری محیط زیست فارس
خبرنگار ایرنا طی روزهای گذشته تلاش بسیاری برای تماس با سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در زمینه پیگیری روند طرح مطالعات احیای دریاچه های این استان کرد اما این پیگیری ها بی نتیجه ماند.
این مسئول به ارسال چند پیامک حاوی اظهار بی اطلاعی از بودجه های 260 میلیارد تومانی و 850 میلیارد تومانی تخصیص یافته توسط دولت برای احیای دریاچه های ارومیه و انزلی و همچنین واقعی نبودن چنین هزینه کردهایی در حوزه محیط زیست کشور اکتفا کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار