مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تجهیز و راه‌اندازی دو چاه جدید در ایذه خبر داد.همچنین وی از تصویب طرح انتقال آب از پشت دریاچه کارون سه به ایذه و دهدز خبر داد و بیان کرد: این طرح جدا از پروژه بزرگ انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان خواهد بود.
کد خبر: ۶۳۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ 01 August 2018

کیامرث حاجی زاده روز سه شنبه در نشست بررسی مشکلات کاهش منابع آبی ایذه گفت : استان خوزستان یک استان بزرگ است و در نتیجه بحران‌های آن نیز بزرگ هستند و علت این بحران‌ها نیز نبود زیرساخت های مناسب آن است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: سال گذشته به همراه 12 مدیرکل به دهدز رفتیم، اکثر مصوبات آن سفر اجرا شده است و بقیه آنها نیز به انجام می‌رسند.

حاجی زاده از تصویب مطالعات طرح انتقال آب به دهدز خبر داد و گفت: ظرف یکسال مخزن 2 هزار لیتری برای روستای فالح ساخته خواهد شد، یک تانکر نیز به صورت ویژه برای آب‌رسانی به این روستا اختصاص می‌یابد، یک تانکر نیز به روستای حاجی کمال اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تجهیز و راه‌اندازی دو چاه جدید در ایذه خبر داد و تصریح کرد: پنج تانکر برای آب‌رسانی به شهر ایذه اختصاص می‌یابد، 2 تانکر برای بخش سوسن و پنج تانکر نیز آب‌رسانی به روستاهای بخش مرکزی را بر عهده خواهند گرفت.

وی از تصویب طرح انتقال آب از پشت دریاچه کارون سه به ایذه و دهدز خبر داد و بیان کرد: این طرح جدا از پروژه بزرگ انتقال آب به شهرهای شمال شرق خوزستان خواهد بود.

وی گفت: اداره کل آبفای استان خوزستان و سازمان آب و برق استان وظیفه انجام این کار در مدت یکسال را برعهده خواهند داشت و یک چاه فلمن نیز در بخش سوسن حفر خواهد شد.

مصطفی سمالی فرماندار ایذه نیز در این نشست اظهار داشت : از بهمن ماه سال گذشته با تنش آبی مواجه شدیم و پیش بینی می‌شد که در تابستان به بحران منتهی شود که با همکاری مسئولان شرایط سخت را کنترل و مدیریت کردیم‌.

وی وضعیت آب در ایذه را نا مطلوب قلمداد کرد و افزود: با بکار گیری امکانات آبفا، آبفار و شهرداری ایذه سعی کردیم این تنش آبی را کنترل کنیم اما باید تمام مسئولان استان همکاری کنند تا از بحران آب در ماه‌های آینده جلوگیری شود.

سید مراد حسینی امام جمعه شهر دهدز نیز در این باره گفت: برای فضای ایذه و دهدز ناراحتم چرا که وقتی ایذه را با شهرستان‌های دیگر مقایسه می‌کنیم متوجه اوج بحران می‌شویم.

حسینی تاکید کرد: با توجه به توانایی های مدیریت بحران استان، باید حلقه های مفقوده پیدا و مشکلات مردم حل شود چرا که ما در کنار 2 سد بزرگ قرار گرفته‌ایم و آب نداریم.

امام جمعه دهدز با اشاره به اعتراض مردم روستای فالح به بی آبی اذعان داشت: روستای فالح هزار و 500 متر با سد کارون سه فاصله دارد ولی آب آنها جیره بندی است و با تانکر هم به درستی به آنها آبرسانی نمی‌شود.آب دهدز در کوتاه مدت می‌بایست از چاه و در بلند مدت از دریاچه کارون سه تأمین شود، این در حالی است که کار احداث یک چاه بیش از هفت ماه به طول انجامیده است.

حسینی از مشکل برق دهدز نیز گلایه کرد و گفت: قرار بود یک ایستگاه برق در دهدز احداث شود که زمین آن هم مهیا شده است اما احداث آن تاکنون انجام نشده است.

مهدی احمدی اوندی بخشدار مرکزی ایذه هم گفت: با توجه به پراکندگی بخش مرکزی که از 210 روستا و 80 دهیاری تشکیل شده است، مشکلات آب در این بخش نمود زیادی دارد.

وی افزود: مشکل روستاهای گردن طاق از بحران فراتر رفته است و حفاری چاه در آن منطقه جواب نمی‌دهد و تاکنون با تانکر به آنها آبرسانی شده است.

وی گفت روستاهای پیان و تاشار 6 هزار نفر جمعیت دارند و آب آنها از چشمه روستای تاشار تأمین می‌شد که متاسفانه این چشمه خشک شده است.

احمدی تاکید کرد: روستاهای چهار تنگ ها، بردبران، دره مورد، الهک و بی‌بی گل‌مرده، کل چنار، انجه و دل آقا هم مشکل آب شرب دارند و ریزش چاه روستای مال سعیدی باعث تخریب چاه شده است و نیاز به حفر چاه جدید دارد و برای آب‌رسانی به روستاهای این بخش به 10 تانکر نیاز داریم.

حجت الله خسروی بخشدار دهدز هم گفت : مصوبات مدیریت بحران برای دهدز به استثناء جاده شیوند تا حدود زیادی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی دهدز کمبود آب است افزود: 2 چاه حفر کردیم که چاه اول به آب نرسید و چاه دوم که حفر آن تمام شده است به پمپ‌آب نیاز دارد، البته چاه راه حل موقت است و با انتقال آب از پشت دریاچه سد کارون سه به دهدز مشکلات شهر دهدز و روستاهای اطراف حل می‌شود.

خسروی تأکید کرد: مقرر شده بود که مخزن آب 2 هزار متر مکعبی احداث شود تا بخشی از مشکلات فالح حل شود و برای آب‌رسانی به این روستا به یک تانکر نیاز داریم.

محمد سعید الماسی بخشدار سوسن نیز گفت: علاوه بر تمام مشکلات آب شرب، چهار روستای ترشک ، سراب تنگ رشید و پیرانشاه در هفته قبل با قطعی آب مواجه شدند.

وی با بیان اینکه حفر چاه فلمن در کنار رودخانه کارون باید در اولویت قرار بگیرد گفت: چاه ده شیخ 800 متر ارتفاع را باید پمپاژ کند، که باعث سوختن پمپها می‌شود به همین دلیل باید ایستگاه بین راهی برای آن احداث شود.

الماسی از کمبود آب شرب در چند روستای این بخش از جمله تلخ آب و آب بید خبر داد و تصریح کرد: با اختصاص پنج تانکر مشکلات آب بخش سوسن در کوتاه مدت حل می‌شود.

داود اسماعیل پور رییس شورای شهر ایذه نیز با بحرانی خواندن وضعیت آب ایذه گفت: در سالیان گذشته آبفا 2 چاه را به دلیل بالا بودن نیترات موجود در آن به فضای سبز شهرداری‌ تحویل داد.وی افزود: اخیرا این چاه ها بدون کلر زنی وارد مدار آب شرب شده اند که کیفیت آب این چاه ها مطلوب نیست.

وی افزود: مقرر شده بود 2 چاه در پادگان قدس احداث شود که اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.‌.

رضا رحیمی رییس اداره آبفار ایذه نیز اظهار داشت: آب شرب حدود 20 هزار نفر، از چاه گمیک تامین می‌شود که بر این اساس باید یک حلقه چاه زاپاس در کنار آن حفر شود.وی از پایین رفتن سطح آب در چاه روستای خنگ اژدر سخن گفت و تصریح کرد: باید از چاه روستای پرچستان آب به این چاه انتقال بدهیم یا کف شکنی برای آن صورت بگیرد.
وی افزود: چاه کارتا سلطان ابراهیم خشک شده است که در سفر اخیر استاندار مقرر شده بود یک میلیارد ریال برای مطالعات آن اختصاص دهند.

درویشعلی کریمی مدیر عامل آبفار استان خوزستان در این نشست گفت: پدیده خشکسالی همه کشور را تحت تاثیر قرار داده است و استان خوزستان نیز مستثنی نیست.وی افزود: هرکاری می‌کنیم که مشکلات مردم را حل کنیم و راه‌های کوتاه مدت مانند آب رسانی به تانکر را انجام می‌دهیم.

وی از مشکل مردم فالح در تأمین آب شرب سخن گفت و تصریح کرد: قصد داشتیم آب چشمه ای که در روستای ملاء در 6 کیلومتری فالح واقع شده است را از طریق لوله کشی به روستاها انتقال دهیم که بخاطر اختلافاتی که بین مردم روستاها وجود داشت این طرح به سرانجام نرسید.

وی تنها راه حل این مشکل را ایجاد ایستگاه پمپاژ و ساخت منبع دانست و افزود: مخزن 2 هزار متر مکعبی یکسال طول میرکشد که احداث شود.

حسین خواجوی رییس آبفا ایذه نیز مشکلات این شهر را مطرح کرد و گفت: ما در سال 85 ،30 هزار اشتراک آب شرب داشتیم و در عین حال 36 هزار متر مکعب تولید آب داشتم اما در سال 97، تعداد اشتراک‌ها به 40 هزار افزایش یافته است و تولید آب به 27 هزار متر مکعب کاهش پیدا کرد.

وی افزود: طرح اصلاح شبکه به طول 11 کیلومتر در ایذه در حال اجراست که 80 درصد آن انجام شده است و 2 حلقه چاه نیز احداث شده که متأسفانه جواب نداد و اکنون آب برخی محلات ایذه با چهار تانکر استیجاری تأمین می‌شود.

خواجوی اذعان داشت: چاه‌هایی که در سال‌های قبل به شهرداری داده بودیم را باید به دلیل کمبود آب پس بگیریم. وی گفت: عملیات حفر چاه اشکفت سلمان نیز به دلیل مخالفت میراث فرهنگی متوقف شده است که حفر این چاه می‌تواند کمک زیادی به بر طرف کردن مشکل تامین آب نماید.

صادق حقیقی پور مدیرکل آبفا خوزستان هم گفت: بحران آب در شهرهایی که آب آنها از سفره های زیر زمینی تأمین می‌شود، قابل پیش بینی بود.

وی گفت: استفاده از آب‌های زیر زمینی در ایذه به عنوان مسکن تا اجرای طرح آب‌رسانی شمال شرق خوزستان قلمداد می‌شود.

حقیقی پور گفت: پیشنهاد می شود تا زمان اجرای طرح بزرگ آب‌رسانی به شمال شرق خوزستان، از پشت سد کارون سه، خط لوله‌‌ای به طول 27 کیلومتر به شهرستان ایذه کشیده شود و مشکل آب شرب را تا زمان تکمیل طرح شمال شرق برطرف کند که این طرح حدود یکسال به طول خواهد انجامید.

برچسب ها: بحران آب ، ایذه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار