نماينده مردم شادگان در مجلس شوراي اسلامي در حاشیه بازدید از مزارع کشت و صنعت حکیم فارابی:
شيخ مجيد ناصري نژاد:مقدار آب مورد نیاز استان خوزستان پشت سدها موجود می باشد و آن میزان حق آبه کارون، مارون ،کرخه و جراحی که حق مردم خوزستان است بايد از سوی مسئولین آب کشور به مردم خوزستان داده شود تا مردم این استان از این مشکلات رهایی پیدا کنند. نخلستان ها، نیشکر و کشاورزی متنوع، ثروت هایی هستند که باید برای مردم این استان حفظ شوند.
کد خبر: ۶۳۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 06 August 2018
 
کشت متنوع در استان های دیگر و خشکی مزارع نیشکر به دلیل بی آبی ، از عدالت به دور است
 
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقدار آب مورد نیاز استان خوزستان پشت سدها موجود می باشد و آن میزان حق آبه کارون، مارون ،کرخه و جراحی که حق مردم خوزستان است باید از سوی مسئولین آب کشور به مردم خوزستان داده شود تا مردم این استان از این مشکلات رهایی پیدا کنند. نخلستان ها، نیشکر و کشاورزی متنوع، ثروت هایی هستند که باید برای مردم این استان حفظ شوند.
 
به گزارش"تابناک"؛ شیخ مجید ناصری نژاد در حاشیه بازدید از کشت و صنعت حکیم فارابی با تاکید بر اینکه تمامی تلاش خود را برای تداوم تولید در توسعه نیشکر و حفظ گیاه نیشکر به کار می گیریم، گفت: آسیب به مزارع نیشکر تاثر آور و نگران کننده است.
 
وی با بیان اینکه برای حل معضل بی آبی باید چند موضوع با هم دیده شوند، گفت: ما باید برای استفاده بهینه از منابع آبی فکر و راهکار جدید داشته باشیم و یکی از ایده های خوب مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی ، مدیریت کارشناسی شده منابع آبی است تا با بهره گیری از کمترین میزان آب و استفاده از منابع جدید آبی ، کشت مزارع نیشکر توسعه پیدا کند.
 
ناصری نژاد با تاکید بر اینکه استفاده درست از منابع آبی باید به اساس کار کشاورزی در خوزستان تبدیل شود، گفت: تغییر اقلیم و کمبود آب یک واقعیت گریز ناپذیر در استان است که باید مورد توجه متولیان صنعت کشاورزی و کشاورزان منطقه قرار بگیرد.
 
وی افزود: کمبود آب یک مسئله عمومی است و فقط به مزارع نیشکر اختصاص ندارد و این معضل به صورت شدید تری در نخلستان ها قابل مشاهده است. در حال حاضر نخلستان های اطراف شادگان بر اثر بی آبی به شدت آسیب دیده اند و در حال خشک شدن و از بین رفتن هستند.
 
ناصری نژاد همچنین بر ضرورت تامین آب شرب مردم خوزستان نیز تاکید کرد و گفت: نیاز مردم به آب شرب بسیار جدی است و این معضل در شهرهایی مثل آبادان، خرمشهر و شادگان بارز تر است و همه اطلاع دارند که طی روزها و هفته های گذشته استان با چه مشکلاتی در این خصوص رو به رو شد.
 
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی ضرورت مدیریت درست آب امری واجب و لازم است و این مسئله باید بر همه مسجل باشد. ما باید برای رفع مشکلاتی که بر اثر بی آبی دامن گیر این استان شده است، یک موضع واحد داشته باشیم و نباید کشاورزان ، صنعت نیشکر و مردمی که با کمبود آب مواجه هستند را مقابل هم قرار دهیم و به صورتی عمل کنیم که هر کدام دیگری را مقصر بدانند.
 
وی گفت: تمام مجموعه استان باید برای احیای حق آبه کارون متحد شوند . ما معتقدیم علی رغم تمام این مشکلات، مقدار آبی که مورد نیاز استان خوزستان است ، پشت سد ها موجود می باشد و می توان با مدیریت درست و رعایت حق و حقوق دیگران این مشکل را بر طرف کرد.
 
ناصری نژاد گفت: آن میزان حق آبه کارون، مارون ،کرخه و جراحی که حق مردم خوزستان است از سوی مسئولین آب کشور باید به مردم خوزستان داده شود تا مردم این استان از این مشکلات رهایی پیدا کنند.
 
وی گفت: حرف ما در خصوص سد سازی های متعدد و انتقال آب از سرشاخه های کارون باید یکی باشد و باید خواستار این باشیم که مردم خوزستان حق خود را از آب دریافت کنند. وقتی مردم خوزستان در گیر معضل تامین آب شرب هستند و نیشکر، نخلستان ها و مزارع خوزستان به عنوان ثروت های ملی این استان و کشور که به آسانی به دست نیامده اند، در حال از بین رفتن هستند، نمی توان در این خصوص چاره اندیشی نکرد و همه باید کمک و همیاری کنند تا این ثروت ها حفظ شود.
 
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرده که خوزستان آبی کافی دارد و مشکلات آبی ایجاد شده در خوزستان در نتیجه عدم مدیریت صحیح در منابع آبی ایجاد شده است و من این حرف را درست نمی دانم چون واقعیت ندارد. شاید یک سری راهکارها باید به کار گرفته شود که از آب استفاده درست تری به عمل آید اما کم آبی معضل کل کشور است.
 
وی با بیان اینکه از دست رفتن ثروت ایجاد شده توسط نیشکر جبران نمی شود، تصریح کرد: چرا خوزستان باید اینقدر از معضل بی آبی این ضربه ببیند اما در جاه های دیگر انواع محصولات کشت شود این مسئله با عدالت سازگار نیست. ما می خواهیم نیشکر باشد چون این صنعت تولید کننده ثروت در استان و کشور است و معیشت هزاران خوزستانی نیز به آن وابسته است . خوزستانی هایی که جوانان همین منطقه هستند و اگر بیکار شوند کجا بروند؟ پس باید به آنها توجه شود.
 
ناصری نژاد گفت : من به عنوان نماینده مردم از دکتر شمیلی به عنوان مدیرعامل جوان و متعهد شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که در این مدت کوتاه علی رغم مشکلات بسیار زیاد برای حفظ این صنعت پیگیری های بسیار خوبی انجام دادند، تشکر می کنم و این آمادگی را داریم از این مجموعه حمایت کنیم و تلاش می کنیم که خسارات و مشکلات وارده به توسعه نیشکر به حداقل برسد تا با کمترن ضرر بحران ایجاد شده را سپری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار