شکست بزرگ طرح رجیستری در یک هدف:
به فاصله ده ماه از اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در کشورمان و در شرایطی که برای مقابله با برخی آثار نامطلوب اجرای آن، به فهرست بلند بالایی از واردکنندگان تلفن همراه "ارز دولتی" پرداخت شده و البته تخلف‌های فراوانی در این خصوص گزارش شده، شرایط به گونه‌ای است که می‌بایست رجیستری را شکست خورده نامید.
کد خبر: ۶۴۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 11 August 2018
طرح رجیستری که قرار بود مزایای زیادی برای همگان به ارمغان آورد آنقدر از اهدافش دور شده که عملا جز طرحی دست و پا گیر نیست؛ دست و پاگیر و البته هزینه زا!

به گزارش "تابناک": به فاصله ده ماه از اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه در کشورمان و در شرایطی که برای مقابله با برخی آثار نامطلوب اجرای آن، به فهرست بلند بالایی از واردکنندگان تلفن همراه "ارز دولتی" پرداخت شده و البته تخلف‌های فراوانی در این خصوص گزارش شده، شرایط به گونه‌ای است که می‌بایست رجیستری را شکست خورده نامید.

شکستی که البته نه ناشی از اشکالات این طرح یا حاشیه‌های فراوان اختصاص ارز دولتی به آن و تخلفات رقم خورده در این زمینه، که بیشتر نشات گرفته از شرایط وخیم اقتصادی کشور است؛ اینکه نرخ ارز به شدت صعود کرده و بالا رفته، بازار‌های مختلف به شدت متلاطم شده و بار دیگر بساط سرقت گوشی‌های تلفن همراه باب شده است.

بله درست خوانده اید؛ اگر از جمله کسانی هستید که فکر می‌کنید با اجرای طرح رجیستری، عملا گوشی تلفن همراه به مانند دیگر کشور‌ها به ابزاری به درد نخور برای سارقان تبدیل شده که نمی‌توانند از آن استفاده کرده یا با فروشش، برای خود درآمد کسب کنند، سخت در اشتباهید چراکه بازار قطعات تلفن همراه هم به ماند بازار‌های دیگر به هم ریخته و قطعات گوشی‌های هوشمندی که از آن بهره می‌بریم، سود به مراتب سرشارتری برای سارقان دارند.

این در حالی است که ظاهرا راهکار‌هایی هم برای دور زدن رجیستری و استفاده از گوشی‌های رجیستر نشده خلق شده که موجب می‌شود آن دسته شهروندانی که در غفلت تمام در حال مکالمه با تلفن همراه خود در خیابان یا پشت فرمان خودرو‌های شیشه گشوده هستند، به کیس‌های مناسبی برای کف زنان و حتی زورگیر‌ها تبدیل شوند. زورگیرانی که ابایی از فرو کردن چاقو به تن سوژه‌ها برای دزدیدن تلفن همراهشان ندارند!
 
تا اطلاع ثانوی باز هم تلفن همراهتان را دو دستی بچسبید!

اوضاعی که البته برای همه مان آشناست، به ویژه آن‌هایی که ساکن کلانشهر‌ها هستند یا گذرشان به تهران افتاده و این داغ بزرگ در صف خاطراتشان نقش بسته است. داغ سرقت تلفن همراه به همراه کلیه تصاویر و فایل‌هایی که در آن بود و البته از دست رفتن شماره‌های تلفن و در نهایت زیان مالی. زیانی که به برکت سقوط ارزش ریال کشورمان، بسیار هنگفت هم شده است.

همه این‌ها در حالی است که در روز‌های رونمایی از طرح رجیستری و افتتاح اجرای این طرح، یکی از مزایای بزرگ آن، مقابله با سرقت تلفن همراه معرفی می‌شد چراکه با اجرای رجیستری تنها گوشی‌هایی قابل استفاده هستند که شماره IMEI آن توسط مالکش در سامانه ویژه این کار به ثبت برسد و اجازه تغییر سیم کارت بیابد.

اقدامی که مشابه آن در بسیاری از کشور‌های جهان به اجرا در آمده و یکی از مهم‌ترین موانع برای سرقت تلفن همراه است و بر این اساس، پیش بینی می‌شد در کشور ما نیز نتایج خوبی به بار بیاورد، اما سقوط ارزش پول کشورمان و اوج گیری شدید نرخ ارز مانع از تحقق آن شده است. وضعیتی که مجبورمان می‌کند از همگان بخواهیم مراقب دزد‌های تلفن همراه باشند و سعی کنند حتی المقدور در معابر و خیابان‌ها از این وسیله استفاده نکنند!

توصیه‌ای که شاید بیان آن در قرن ارتباطات و اطلاعات عجیب به نظر برسد، اما حیاتی جلوه می‌کند، به ویژه اگر بدانیم برخی سارقان به سلاح سرد مسلح هستند و تقریبا (اگر نگوییم هیچ!) کمتر پرونده سرقت تلفن همراه است که به نتیجه منجر می‌شود. سرقت‌هایی که بعید است یکی از دور و اطرافیانمان را سراغ نداشته باشیم که طعمش را چشیده باشد.

همه این‌ها در حالی است که طرح رجیستری به انبوه اشکالات فنی و زیرساختی هم مبتلاست تا جایی که ممکن است یک تعویض سیم کارت ساده، تلفن همراهتان را از کار بیاندازد و تماس‌های تلفنی و پیگیری‌های متعدد برای درست کردن این وضعیت هم راه به جایی نبرد. اشکالاتی که موجب می‌شود نتیجه بگیریم رجیستری به شکست نزدیک از پیروزی است؛ شکست طرحی که برای به ثمر نشستن آن هزینه‌های هنگفتی صرف شده است!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار