رئیس اداره اوقاف وامور خیریه دزفول با اشاره به نصب چهار دکل الکترونیکی از سوی اوقاف در چهار نقطه شهر دزفول گفت:به منظور بالابردن ضریب امنیت،بقاع شاخص این شهرستان به صورت هوشمند با دوربین کنترل می شوند.
کد خبر: ۶۴۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 13 August 2018

حجت الاسلام مجتبی خمیدی افزود:طرح کنترل الکترونیکی بقاع متبرکه در آستان حضرت محمدبن موسی الکاظم (ع) معروف به سبزقبا ، آستان متبرک حضرت محمدبن جعفر طیار (ع) و مقام علی(ع) اجرا شده و با راه اندازی سامانه هوشمند این بقاع از محل اداره اوقاف قابل مشاهده و کنترل هستند.

وی بابیان اینکه هیچ کدام از سامانه های الکترونیکی در محل بناهای تاریخی و میراث فرهنگی نصب نشده اند گفت:سامانه نصب شده در محل بقعه رودبند دزفول موقت بوده و تا شهریور جمع آوری می شود.

وی تعداد بقاع متبرکه زیر پوشش اوقاف دزفول را54 بقعه دانست و گفت :کمتر از 20 بقعه و امامزاده هنوز زیرنظر اوقاف نیستند و توسط هیات امنا مدیریت می شوند که طبق برنامه وارائه خدمات و امکانات بهتر تلاش می شود تحت پوشش قرار گیرند.

حجت الاسلام خمیدی اضافه کرد:487 موقوفه در شهرستان دزفول وجود دارد که برخی از آنها متصرفی و تحت پوشش اوقاف وبرخی غیرمتصرفی هستند و فقط توسط اوقاف نظارت می شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دزفول با بیان اینکه تاکنون 30 میلیارد ریال برای عملیات عمرانی آستان سبزقبا هزینه شده است اظهار داشت:طرح های یاس نبوی،آرامش بهاری،ضیافت الهی، نشاط معنوی و بصیرت عاشورایی و دیگر برنامه های فرهنگی در طول سال در بقاع شاخص دزفول برگزار می شود.

وی با اشاره به برنامه های عمرانی در بقاع متبرکه دزفول گفت: طرح گنبد آستانه سبزقبا تا پایان سال تکمیل می شود و طرح گلدسته های حرم سبزقبا(ع) نیز از اول سال آینده آغاز خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف وامور خیریه دزفول با بیان اینکه کاشی کاری رواق خواهران وبرادران بقعه سبزقبا تا پایان امسال انجام خواهد شد ادامه داد:زیرزمین سبزقبا در ماه رمضان آینده بهره برداری می شود.

حجت الاسلام خمیدی درخصوص فعالیت های عمرانی طرح توسعه حرم محمدبن جعفر(ع) نیز گفت:نیمی از کار ساخت حسینیه 2 هزارمتری بقعه بن جعفر انجام و مسقف شده و تا پایان امسال تکمیل می شود .

وی گفت:تاکنون 6 میلیارد ریال برای ساخت حسینیه این بقعه هزینه شده و برای تکمیل آن 20 میلیارد ریال دیگر نیاز است که کمک خیرین ضروری است.

رئیس اداره اوقاف دزفول درخصوص آرامگاه های خانوادگی بقعه بن جعفر نیز بیان داشت:عرصه این آرامگاه ها متعلق به اوقاف بوده و طبق اسناد رسمی موجود مردم مبالغی بابت اولویت حق دفن پرداخت کرده اند تا کسی غیر از خانواده متوفی در آنجا دفن نشود که البته برای دفن نیز مبالغ دیگری دریافت می شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ موقوفه ای قابلیت خریدوفروش ندارد گفت: عملیات عمرانی بقعه بن جعفر مطابق طرح جامع امامزادگان اجرا می شود که شامل ساخت حسینیه،صحن و فضاسازی است.

وی گفت:برخی خانواده های معترض به طرح ساماندهی آرامگاه های خانوادگی در بقعه محمدبن جعفر طیار (ع) با توجه به اینکه هیچ قبری تخریب نشده قانع شدند ولی برخی خانواده ها هنوز ادعای مالکیت دارند که از این خانواده ها در خواست می شود در صورتیکه مدرکی دال بر مالکیت دارند ارائه نمایند.

وی ساخت 21چشمه سرویس بهداشتی در بقعه علی شلگهی با اعتبار چهار میلیارد ریال کمک خیرین و بازسازی دیواره های بقعه رودبند و نقاشی آن را از دیگر فعالیت های اوقاف دانست وگفت:با توجه به اینکه دزفول بعد از شوشتر دومین شهر استان از نظر تعداد امامزاده هاست سایت جامع امامزادگان برای ارائه اخبار بقاع متبرکه و امامزاده ها با محوریت سبزقبا بزودی رونمایی می شود.

حجت الاسلام خمیدی گفت:از ابتدای امسال تاکنون چهار وقف جدید در دزفول ثبت شده که شامل سه حسینیه و یک باب مغازه از مغازه های کتابخانه مخبر می باشند.

رئیس اداره اوقاف دزفول همچنین افزود:اوقاف مطالبات زیادی از ادارات دولتی و غیردولتی دارد زیرا شمار زیادی از ادارات جزء املاک موقوفه هستند.

وی با بیان اینکه برخی ادارات برای پرداخت بدهی خود به اوقاف اقدام کرده اند گفت:در صورتی که ادارات نسبت به پرداخت بدهی خود به اوقاف اقدام نکنند اسامی آنها در رسانه ها منتشر می شود.

خمیدی درخصوص کتابخانه سبزقبا نیز گفت:این کتابخانه از زیرمجموعه اوقاف خارج شده و به اداره کتابخانه ها سپرده شده و درحال حاضر درحال تجهیز است.

وی درخصوص تعدیل نیروی خادم نیز گفت:بهسازی منابع انسانی امامزاده ها از سال 97 در دستور کار سازمان اوقاف قرار گرفت زیرا درآمد امامزاده ها با هزینه خدام همخوانی نداشت .

وی بیان داشت:طبق این دستورالعمل سبزقبا بیش از پنج خادم نیاز نداشت با این وجود بقیه خادمان اخراج نشده و به امامزاده های دیگر منتقل شدند البته برخی نیز با خواست خودشان خارج شدند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار