رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان:
رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با بیان اینکه اگر قرار باشد در استان خوزستان کشت خرما را از دست بدهیم باید پیش از آن بسیاری از محصولات دیگر تغییر الگوی کشت پیدا کنند، گفت: اکنون در حوضه مارون، زهره و جراحی چهار فصل زراعی است که کشاورزان استان خوزستان آب مناسبی برای کشت و کسب معیشت ندارند و در این زمینه با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند.
کد خبر: ۶۴۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 14 August 2018

مسعود اسدی در نشست خبری اظهار کرد: خبر هولناکی به ما داده شده که در استان خوزستان در رابطه با خرما باید دست به تغییر الگوی کشت بزنیم و از کشت خرما در خوزستان منصرف شویم و این خبر به معنای آن است که خوزستانی‌ها در خطر هستند.

وی افزود: این خبر به معنای آن است که اگر ما اقدامات موثر و فوری در استان انجام ندهیم، باید نخل را از استان خوزستان حذف کنیم و این مساله به منزله آن است که خیلی‌ها باید از زندگی در خوزستان انصراف دهند زیرا زندگی بسیاری از مردم در استان به نخل و خرما وابسته است.

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به وضعیت کنونی نخلستان‌های استان به خصوص در شهرهای آبادان و خرمشهر تصریح کرد: ده‌ها هزار نخل تازه کاشته شده در یک یا دو سال اخیر به دلیل وضعیت شوری آب در شهرهای آبادان و خرمشهر از بین رفته‌اند.

اسدی بیان کرد: محصول خرمای کشاورزان در استان خوزستان امسال به دلیل وضعیت شوری آب یکی از پایین ترین کیفیت‌ها را دارد زیرا شرایط مناسبی برای نخل‌ها وجود نداشته تا بتوانند محصول با کیفیتی را بدهند. امسال با توجه به شرایط به وجود آمده علاوه بر بحث کیفیت خرما، در بحث کمیت نیز با مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان این که باید دید چرا خرمای استان محکوم به فنا شده است، ادامه داد: مسوولان استان و همچنین استاندار خوزستان باید به این مساله پاسخگو باشند و در این زمینه باید پیگیری لازم از سوی آن‌ها برای حل مشکلات انجام بگیرد. نخل و خرما برند و هویت خوزستان است و باید به این موضوع توجه جدی شود.

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان گفت: اگر قرار باشد در خوزستان کشت خرما را از دست بدهیم باید پیش از آن بسیاری از محصولات دیگر تغییر الگوی کشت پیدا کنند تا بتوانیم آب شیرین را به نخلستان‌ها برسانیم.

اسدی با اشاره به وضعیت خشکسالی در استان عنوان کرد: اکنون در حوضه مارون، زهره و جراحی چهار فصل زراعی است که کشاورزان خوزستان آب مناسبی برای کشت و کسب معیشت ندارند و در این زمینه با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند. با توجه به شرایط فعلی به احتمال فراوان در فصل آینده نیز آبی برای کشت نخواهند داشت.

وی با بیان این‌که کشاورزان مشکل معیشت مطلق دارند، ادامه داد: چندین سال است که کشاوزان در این حوضه‌های آبی درآمد مناسبی را نداشته‌اند و در این شرایط نامناسب اقتصادی در کشور با توجه به عدم تامین آب و عدم کشت با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به بحران آب در استان گفت: امسال در ستاد بحران استان عنوان کردیم که اگر قرار باشد آبی به کشاورزان برای کشت نرسد، مانند استان اصفهان خواهان پرداخت معوض کشت به کشاورزان هستیم اما علی رغم پیگیری‌ها و مصوب شدن پرداخت معوض کشت به کشاورزان، این مصوبه در حد یک کاغذ باقی ماند و هیچ معوض کشتی تا کنون به کشاورزان پرداخت نشده است.

اسدی بیان کرد: درخواست ما این بود که صندوق معوض کشت کشاورزان خوزستان تشکیل شود و صنایع استان اعتبار این صندوق را تامین کنند تا در زمان‌های نکاشت، از طریق این صندوق به کشاورزان معوض کشت پرداخت شود. در این زمینه علی رغم مصوب شدن در ستاد خشکسالی استان هیچ اتفاقی در پرداخت معوض کشت به کشاورزان نیافتاد.

وی افزود: ده‌ها هزار کشاورز در خوزستان با توجه به شرایط خشکسالی نمی‌توانند کشتی انجام دهند و این مساله فشارهای فراوانی را به خانواده آن‌ها وارد می‌کند. این کشاورزان تا چه زمانی می‌توانند با چنین شرایط معیشتی به زندگی خود در استان خوزستان ادامه دهند و هیچ کشتی نیز نداشته باشند؟

رییس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به بحث سد گتوند ادامه داد: موضوع سد گتوند در خوزستان یک موضوع فراموش شده است و دیگر کمتر به آن پرداخته می‌شود. در آن زمان بسیاری از نمایندگان با شعار حل مساله سد گتوند به روی کار آمدند اما اکنون این موضوع را به باد فراموشی سپرده‌اند.

اسدی عنوان کرد: نمک‌هایی خروجی از سد گتوند باعث می‌شود تا جلگه خوزستان به شوره‌زار تبدیل شود اما متاسفانه هر موضوعی در استان زیاد عنوان شود، دیگر خاصیت خود را از دست می‌دهد و به آن توجه خاصی نمی‌شود. در این زمینه از نمایندگان استان و استاندار خوزستان درخواست دارم تا مساله سد گتوند را پیگیری ویژه کنند.

وی با بیان اینکه به عنوان رییس انجمن صنفی کشاورزان باید حامی آن‌ها باشم، گفت: امسال به دلیل بحران آبی که در استان وجود داشت، هیچ کشاورزی را ترغیب به کشت برنج نکردیم اما در خصوص زمان و نحوه اعلام ممنوعیت کشت به کشاورزان باید گفت که این کار به غلط‌ ترین شیوه ممکن انجام گرفت و می‌توان گفت که اثرگذاری چندانی نیز نداشت.

اسدی گفت: اگر با فرهنگ سازی و توصیه‌های صحیح در خصوص عواقب کشت برنج در استان به کشاورزان هشدار می‌دادند و آن‌ها را مطلع می‌کردند که در صورت کشت مشکلات فراوانی برای برادران و خواهران آن‌ها در پایین دست به وجود می‌آید، کشت برنج در استان خوزستان انجام نمی‌گرفت.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار