رئیس دیوان محاسبات کشورگفت : در نشست اخیر با دکتر ظریف ومعاونت اقتصادی وزارت خارجه که باحضور استاندار ونمایندگاه استان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت مصوباتی در خصوص چگونگی پیگیری مرز چیلات دردستور کار قرار گرفت ،قطعا پیگیری های لازم در این خصوص انجام خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۴۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷ 15 August 2018

 به گزارش تابناک ایلام ؛  رئیس دیوان محاسبات کشور ،استاندار ،نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار دهلران ،امام جمعه وجمعی از مسئولان استانی وشهرستانی از مرز چیلات دهلران بازدید به عمل آمد.

 عادل آذر درخصوص مرزچیلات گفت : خوشبختانه اجماع مدیریتی برای توسعه مرز چیلات در سطح استان وملی صورت گرفته است که این نشانگر عزم جدی برای توسعه استان ایلام و شهرستان دهلران است واقدمات زیر ساختی وعمرانی که در چیلات انجام شده قابل قبول است.

وی اظهار داشت : اعتبارت مناسبی برای تکمیل زیر ساختهای چیلات تخصیص یافته است که این بیانگر عزم جدی مسئولان برای تکمیل و راه اندازی این مرز است.

رئیس دیوان محاسبات افزود : پیشرفت وکیفیت کارانجام شده در مرزچیلات به عنوان یک دستگاه نظارتی را قابل قبول می دانم.

وی بیان داشت : باتوجه به تکمیل زیر ساختهای چیلات کشور عراق هنوز هیچ گونه کار عمرانی در این خصوص انجام نداده است

رئیس دیوان محاسبات کشورگفت : در نشست اخیر با دکتر ظریف ومعاونت اقتصادی وزارت خارجه که باحضور استاندار ونمایندگاه استان در مجلس شواری اسلامی صورت گرفت، مصوباتی در خصوص چگونگی پیگیری مرز چیلات دردستور کار قرار گرفت. قطعا پیگیری لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مرز چیلات از محل اعتبارات عمومی کشوربرای یک پروژه دولتی هزینه می شود گفت : قطعا یک گزارش نظارتی از اقدمات صورت گرفته در مرز چیلات تهیه خواهیم کرد و در خصوص عدم اجرای کار از سوی کشور عراق به خاطر موانع مدیریتی وسیاسی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

آذرتصریح کرد : باتوجه به دیپلماسی قوی دکتر ظریف در منطقه قطعا موانع این بازارچه مرزی برداشته خواهد شد وانشااله در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از این بازارچه خواهیم بود.

راه اندازی چیلات نیازمند رایزنی بیشتر با کشور عراق است

رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام گفت : راه اندازی بازارچه مرزی چیلات خواست ومطالبه جدی مردم شهرستان دهلران است.

شادمهر کاظم زاده بیان داشت : خوشبختانه اقدمات وپیگیری های بسیاری خوبی در خصوص بازارچه مرزی چیلات شده است.

وی بیان داشت : در خصوص بحث زیر ساختهای چیلات بخصوص حوزه راه باید شتاب بیشتری صورت بگیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام گفت : برای راه اندازی مرزچیلات از سمت کشور عراق باید از طریق دیپلماسی اقدمات بیشتری در دستور کار مسئولان قرار بگیرد .

کاظم زاده گفت : خوشبختانه بسیاری از مقامات کشور در خصوص راه اندازی مرز چیلات در تلاش هستند که نشان از توجه به این مرز است

رئیس مجمع نمایندگان استان تصریح کرد: وزیر کشور چندین بار در این خصوص اعلام کردند که گذرگاه دهلران مورد نیاز است و خود ایشان نیز خواستار این هستند که این گذرگاه برقرار شود.

کاظم زاده بیان داشت: بخشی از حوزه کار به طرف عراقی موکول است، رایزنی های بسیاری در این زمینه صورت گرفته و نیاز به تلاش بیشتری در این خصوص است .

زیر ساختهای مرز چیلات دهلران تا شهریور ماه تکمیل می شوند

استاندار ایلام نیز گفت : باتوجه به برنامه ریزی های صورت گرفته تمام زیر ساختهای مرز چیلات تا شهریور ماه سال جاری تکمیل می شوند.

قاسم سلیمانی دشتکی گفت : باتوجه به تاکید وزیر کشور در روز معارفه ،در خصوص راه اندازی مرز چیلات دهلران برنامه ریزی های در دستور کار ما قرار گرفت .

وی افزود : باتوجه به تصویب بازارچه مرزی چیلات درهئیت دولت اقدمات خوبی دراین راستا صورت گرفته است.

وی گفت :معاون اول رئیس جمهور ، وزیر کشور ،وزیر امورخارجه ورئیس دیوان محاسبات کشور ومسئولان در سطح استان در تلاش هستیم که مرز چیلات دهلران را به سرانجام برسانیم.

استاندار ایلام گفت : اجماع عمومی بین مسئولان وجود دارد که مرز چیلات راه اندازی شود ،چرا که یکی از خواسته های مردم شهرستان است واز طرفی عزم ملی به دنبال راه اندازی مرز چیلات است.

سلیمانی دشتکی افزود : در ایام اربعین بیش از 2میلیون نفر در شهر مهران تردد دارند وباید این جمعیت از چندین مرز عبور کنند واگر مرز چیلات راه اندازی شود قطعا مرز کمکی برای مهران است

وی گفت : سهم ما از ایجاد مرز مشترک 50درصد است که دولت به وعده خود عمل کرده است وکشور عراق نیز 50 درصد از این مرزمشترک را بر عهده دارد ودر این راستا ما اقداماتی برای دیدار با استاندار میسان در دستور کار خود قرار دادیم که موافقت کردند ولی به خاطر مشکلات داخلی کشور عراق این امر محقق نشده است.

سلیمانی دشتکی استاندار ایلام بیان داشت : برای پیگیری مرز چیلات دهلران با هماهنگی دکتر آذر رئیس دیوان محاسبات کشور و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، با وزیر امور خارجه خواستار پیگیری های لازم از طریق وزارت خارجه با طرف عراقی برای تسریع و اجرای زیرساخت های لازم از طرف کشور عراق شدیم.

وی گفت : در راستای راه اندازی مرز چیلات با سفیر ایران در کشور عراق جلساتی برگزار کرده ام و مکاتبات در این خصوص با معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور داشته ام که نظر آنها مثبت بوده است.

سلیمانی دشتکی گفت : در ستاد اربعین کشور بحث راه اندازی چیلات از مباحث اصلی جلسه بود واز مصوبات قابل پیگری جلسه بودوما امیدوار هستیم که کشور عراق موافقت کند.

اجرای 22کیلومترفیبرنوری مرز چیلات

مدیر کل ارتباطات زیر ساخت استان ایلام گفت:باتوجه به اینکه مرز چیلات یکی از مرزهای مهم و حساس در بحث اربعین است، تامین زیرساخت های ارتباطی یکی از نیازهای ضروری این مرز است.

رضا حسن بیگی بیان داشت: با پیگیری صورت گرفته شرکت ارتباطات زیر ساخت به عنوان متولی ،بستر ارتباطی باید ظرفیت شبکه فیبرنوری مرز چیلات دهلران تا قبل از اربعین را تکمیل کند.

مدیر کل زیر ساخت استان ایلام اظهار داشت: خوشبختانه اجرای فیبرنوری مرز چیلات به طول 31 کیلیومتر با هزینه بالغ بر دو میلیارد تومان در حال اجرا است وتنها 9کیلومتر آن باقی مانده است.

وی در خصوص زیر ساخت بین المللی مرز چیلات گفت: اگر فیبرنوری مرز چیلات را پایدار کنیم قطعا در آینده همانند مرز مهران پایانه فیبرنوری در این مرز ایجاد خواهد شد که این امر می تواند توسعه ارتباطی دیتا و پوشش اپراتور در چیلات باشد.

راه اندازی مرز چیلات آرزوی دیرینه و خواسته به حق مردم مرزدار دهلران است

امام جمعه دهلران گفت : یکی از مطالبات بحق مردم دهلران راه اندازی مرزچیلات است.

سید محسن موسوی گفت: شهرستان دهلران بواسطه تشکیل یک سوم خاک استان و دارا بودن 220 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و نزدیکی به عتبات عالیات شرایط لازم برای بازگشایی مرز چیلات را دارد و امیدواریم در اربعین امسال با عنایت مسئولان این مهم محقق شود.

امام جمعه دهلران افزود : راه اندازی مرز چیلات آرزوی دیرینه و خواسته به حق مردم مرزدار دهلران است وامیدواریم با همت مسئولان مربوطه شاهد بازگشایی این مرز در آینده نزدیک باشیم.

وی گفت : اقدمات خوبی در مرز چیلات صورت گرفته است ومسئولان باید کشور عراق رایزنی گسترده در خصوص موافقت ایجاد مرز در دستور کارخود داشته باشند .

 

اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت های آن انجام شده است.
فرماندار دهلران گفت : با پیگیری های استاندار وهمت مسئولان اقدامات خوبی در حوزه زیرساخت های آن انجام شده است.

سید حسینعلی موسوی گفت : ۳۶۰ میلیارد ریال به منظور تکمیل راه های ارتباطی و زیرساخت هایی همچون آب، برق و شبکه فیبر نوردی مرز چیلات هزینه شده است.

وی بیان داشت : گشایش مرز چیلات نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه، اشتغال و معیشت مردم شهرستان دارد.

نماینده عالی دولت گفت : با برنامه ریزی های انجام شده زیرساخت های مورد نیاز تا قبل از اربعین تکمیل خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه تاکنون آنگونه که باید طرف عراقی در مرز چیلات همکاری لازم را نداشته و امیدواریم با رایزنی با مقامات آنها هرچه زودتر شاهد بازگشایی این مرز باشیم./م

مجتبی کاور _دهلران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار