نماینده مردم آبادان :
نماینده مردم آبادان با بیان اینکه نخلستان های منطقه به دلیل بی آبی در حال خشک شدن هستند گفت: تعیین حقابه دائمی بخش کشاورزی برای شهرستان آبادان در وزارت نیرو ضروری است.
کد خبر: ۶۴۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 15 August 2018

غلامرضا شرفی اظهار داشت:با توجه به نیاز ضروری بخش کشاورزی آبادان به آب از وزارت نیرو انتظار می رود نسبت به مدیریت و رهاسازی70 میلیون مترمکعب آب از سدهای کرخه و دز اقدام کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود:در کنار رهاسازی آب از سدهای کرخه و دز اقدام فوری و موثر به منظور جلوگیری از برداشت بی رویه و غیرمجاز در طول مسیر رودخانه ها به سمت پائین دست رودخانه کارون و در نهایت بهمنشیر ضروری است.

شرفی بر تعیین حقابه دائمی و معین برای بخش کشاورزی آبادان و خرمشهر بخصوص کشت های دائم این 2 شهرستان تاکید کرد و گفت: با اغماض و اهمال برخی مسئولان و متولیان این حوزه حادثه تلخی در حال اتفاق است که بدون شک دامن گیر زندگی مردم و کشاورزان شهرهای آبادان و خرمشهر خواهد شد.

این نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات بخش کشاورزی پایین دست کارون در نامه ای به وزیر نیرو اعلام شده است که انتظار می ورد وی دستور رهاسازی آب بخش کشاورزی را صادر کند.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان اظهار داشت:نخلستان های آبادان در پایین دست رودخانه های کارون و بهمنشیر قرار دارند و کاهش دبی آب شیرین این رودخانه ها باعث افزایش شوری آب و در نهایت تاثیر مستقیم آن بر کشاورزی و نخلستان های آبادان شده است.

ناجی شعیب زاده افزود:متاسفانه شاهد از بین رفتن اکثر کشت میانه کاری کشاورزان بدلیل شوری آب هستیم و در حدود 60 تا 70درصد از کشت یونجه شهرستان نیز در حال از بین رفتن است.

وی گفت:در سال زارعی جاری طبق برآورد صورت گرفته شاهد کاهش 50 تا 60 درصدی تولید خرما در منطقه هستیم و در صورت تامین نشده حق آبه کشت های دائمی شاهد از بین رفتن کل محصول خرما کشاورزان خواهیم بود.

وی اظهار داشت:شوری آب بر روی کیفیت محصول نیز تاثیر گذار است و بدون شک ادامه شوری آب کارون و بهمنشیر کیفیت محصول خرمای منطقه را کاهش می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان تامین حق آبه کشت های دائمی از جمله نخلستانها و مزارع یونجه منطقه از سوی سازمان آب و برق خوزستان را خواستار شد و گفته بود:کشت های دائمی حق ریشه دارند و برای زنده نگه داشتن آنها باید حق آبه آنها را تامین کرد.

آبادان دارای 13 هزار و 200هکتار نخیلات است. برحی، گنطار، بریم، زاهدی و استعمران چند گونه معروف از انواع خرماهای مرغوب آبادان هستند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: رهاسازی آب ، کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار