معاون گمرک چذابه گفت: تجارت و صادرات کالا به عراق در بازارچه مرزی چذابه طبق روال گذشته و بر اساس توافق دو طرف با ارز دلار و دینار عراقی انجام می شود.
کد خبر: ۶۴۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 15 August 2018

سیدسعید فاضلی با اشاره به اینکه تجارت در بازارچه مرزی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز ، روان ، سنتی ، و بدون مشکل خاصی انجام می شود افزود: روز گذشته 432 دستگاه کامیون و تریلر حامل کالای غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران از طریق این مرز به عراق صادر شد.

به گفته وی مصالح ساختمانی ، تره بار ، مواد غذایی و لبنیات مهمترین اقلام صادراتی از بازارچه مرزی چذابه بوده است.

معاون گمرک چذابه افزود:صادرات کالا به عراق طبق توافق بازرگانان ایرانی و عراقی به صورت عادی ادامه دارد و هیچ برنامه ای برای توقف یا کند شدن روند صادرات کالا به عراق اعلام نشده است.

رفع ممنوعیت صادرات تره بار از مرز چذابه

معاون گمرک چذابه از رفع ممنوعیت صادرات تره بار که بیش از 50 درصد حجم صادرات از بازارچه مرزی چذابه را تشکیل می دهد خبر داد.

فاضلی با اشاره به اینکه این ممنوعیت (واردات) از سوی عراق از 2 ماه پیش با هدف حمایت از تولیدات داخلی این کشور اعمال شده بود افزود:با پیگیری انجام شده ممنوعیت صادرات تره بار از هفته گذشته برداشته شده است.

وی گفت: با از سرگیری صادرات تره بار به عراق ، میزان صادرات کالا از چذابه به حال عادی بازگشت که این امر سبب رونق بیش از پیش در بازارچه مرزی چذابه شده است.

مرزهای زمینی چذابه و شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.

هم اکنون نیز از این سه مرز زمینی و دریایی ، صادرات کالا و جابجایی زائر به صورت قانونی و بر اساس توافق های مسئولان عراق و جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی شامل تره بار، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و برقی، آرد ، دام زنده ، لبنیات و آبزیان پرورشی از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد.

استان خوزستان با 2 استان عراقی میسان و بصره حدود 300 کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر 2استان تفاهم نامه همکاری اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار