رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس گفت:باید قبول کنیم که کارفرمایان و سرمایه‌گذران ما احتیاج به حمایت دارند اما آن انتظاری که از دولت برای حمایت از کارفرمایان و سرمایه‌گذاران داشتیم برآورده نشده و واقعا مورد حمایت قرار نگرفته‌اند. در بحث مجلس نیز در این زمینه گله‌مند هستیم. من اعتقاد دارم که نمایندگان مجلس به وظیفه خودشان که قانون‌گذاری و حمایت از کارگر و کارفرما بوده درست عمل نکرده‌اند کما اینکه اگر این کار رو کرده بودند بسیاری از مشکلات حل می‌شد.
کد خبر: ۶۴۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 15 August 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: گفت‌وگوی تفصیلی با مهرزاد مویدی، رئیس هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس و عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به مشکلات جامعه کارگری در شرایط کنونی پرداختیم که در ادامه خواهد آمد.

تسنیم: مشکلات جامعه کارگری از کجا ناشی می‌شود؟

مشکلات جامعه کارگری به مشکلات اقتصادی جامعه بر‌می‌گردد زیرا همیشه تاثیر این مشکلات در زندگی کارگرها بیشتر است. حتی مشکلات خارجی هم روی جامعه کارگری تاثیرگذار است نمونه آن تصمیماتی که جدیدا رئیس جمهور آمریکا گرفته است و واقعیت‌اش ما در روابط خارجی با یک فرد دیوانه و یک گرگ‌صفت روبه‌رو هستیم.

اگر بررسی اجمالی روی کارخانجات استان و سطح کشور داشته باشیم متوجه می‌شویم که تعدادی از کارخانه‌ها تحت‌تاثیر تصمیمات رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته و متاسفانه کار سرمایه‌گذاران و کارفرمایان دچار مشکل شده‌ زیرا برخی کارخانجات ما مواد اولیه را باید از خارج تامین می‌کردند و الان برای تامین این مواد دچار مشکل شدند که قطعا اولین مشکل و اولین اتفاق بدی که در حال رخ دادن است در زندگی کارگران می‌افتد.

چرا می‌گوییم اولین مشکل در زندگی کارگران نمود پیدا می‌کند زیرا وقتی تولیدی نباشد فروشی نیست و وقتی فروشی نباشد کارگران هم قطعا حقوقی نمی‌گیرند و گاها خود کارفرماها نیز از ادامه کار دلسر می‌شوند و کارخانه را تعطیل می‌کنند یا برای مدیریت هزینه‌ها مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

تسنیم: به نظر شما تحریم‌ها چقدر در اقتصاد ما تاثیرگذار بوده است؟

ما نمی‌توانیم قبول کنیم که تحریم‌ها 100 درصد روی اقتصاد ما اثر گذاشته است. من اعتقاد دارم اگر تاثیری هم داشته شاید 30 تا 40 درصد اقتصاد ما رو تحت تاثیر قرار داده است.

تسنیم: پس به اعتقاد شما عوامل داخلی در مشکلات اقتصادی تاثیرگذارتر بوده‌اند؟

متاسفانه عوامل درونی ما به بحث مشکلات اقتصادی کم کمک نکردند چرا که در فضاسازی‌هایی که الان است هر کسی برای خودش تصمیم می‌گیرد، مردم برای خودشان قیمت مشخص می‌کنند، مدیر کارخانه و سرمایه‌گذار برای خودش تصمیمی می‌گیرد در واقع ما شاهد یک ناهنجاری‌های اقتصادی هستیم که دود آن بیشتر در چشم کارگران می‌رود و رفع این ناهنجاری وظیفه ما به عنوان نماینده کارگران، وظیفه دولتمردان و آحاد جامعه است.

تسنیم: کارگران و تشکل‌های کارگری که نهاد تصمیم‌گیرنده نیستند پس چه نقشی می‌توانند در رفع این ناهنجاری اقتصادی داشته باشند؟

اینکه می‌گویم وظیفه ما به عنوان نماینده جامعه کارگری است به خاطر این است که من اعتقاد دارم در این شرایط کنونی تلاش کنیم بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و برای کار باید تلاش کنیم. باید بپذیریم که همه ما مهمان سفره‌های خودمان هستیم هر چه بیشتر کار کنیم درآمد بیشتری خواهیم داشت و هر چه بیشتر درآمد داشته باشیم زندگی بهتری خواهیم داشت و علی‌رغم این همه تحریم‌ها و مسائل و مشکلاتی که است اما یک قسمت به خود ما و کارگرها بر‌می‌گردد بنابراین دیدگاه کارگران باید به سمت افزایش بهره‌وری سوق داده شود.

تسنیم: حمایت از کارفرمایان و سرمایه‌گذاران نقش مستقیمی در حمایت از تولید و بالطبع حمایت از کارگران دارد به نظر شما حمایت از آن‌ها به خوبی صورت گرفته است؟

باید قبول کنیم که کارفرمایان و سرمایه‌گذران ما احتیاج به حمایت دارند اما آن انتظاری که از دولت برای حمایت از کارفرمایان و سرمایه‌گذاران داشتیم برآورده نشده و واقعا مورد حمایت قرار نگرفته‌اند. در بحث مجلس نیز در این زمینه گله‌مند هستیم. من اعتقاد دارم که نمایندگان مجلس به وظیفه خودشان که قانون‌گذاری و حمایت از کارگر و کارفرما بوده درست عمل نکرده‌اند کما اینکه اگر این کار رو کرده بودند بسیاری از مشکلات حل می‌شد.

متاسفانه به جای رفتن به سمت کمک به اقتصاد و شرایط فعلی جامعه بیشتر مباحث سیاسی دنبال می‌شود که نمی‌تواند خیلی کارآیی داشته باشد. چه خوب است که واقعا نمایندگان مجلس احساس کنند از نظر شرعی و قانونی نماینده این ملت هستند و باید روی آن چیزی کار کنند که ملت از آن‌ها می‌خواهد.

متاسفانه من فکر می‌کنم این دوره، دوره خوبی برای مجلس نبود و اگر قرار است به آنها نمره دهیم جز شاگردان ضعیف هستند. بالطبع دولت هم در این شرایط که یک سری افراد در کنارش هستند و یک سری افراد روبه‌رویش هستند نمی‌تواند موفق باشد.

البته به عنوان نماینده جامعه کارگری نمی‌خواهم از فعالیت این دولت دفاع کنم. ما جامعه کارگری در هر دولتی متوجه شدیم که ضرر و زیانی به ما وارد شد انتظار داشتیم که در این دولت جامعه کارگری به حداقل‌ها برسد اما در این دولت انتقال بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت اوج بی‌اعدالتی در حق جامعه کارگری بود. این ظلم بزرگ و آشکاری بود که در این دولت به کارگران وارد شد و هیچ موقع هم بخشودنی نخواهد بود چون حق‌الناس است و انتظار داریم که این قانون هر چه سریع‌تر برداشته شود و بحث درمان تامین اجتماعی به روال قبل مدیریت شود.

تسنیم: به چه دلیل انتقال بخش درمان تامین اجتماعی به وزات بهداشت به تعبیر شما "اوج بی‌عدالتی" در حق کارگران است؟

خود فلسفه تامین اجتماعی حق‌الناس است یعنی تامین اجتماعی یک سازمان بین‌المللی است و دولت کارفرمای ما نیست. در واقع تامین اجتماعی زیر نظر دولت نیست که قرار باشد دولت برای آن تصمیم بگیرد.

طی چند سال گذشته یک برنامه برای مدیریت بخش درمان تامین اجتماعی از طرف وزیر بهداشت به دولت ارائه شد و دولت این برنامه را به مجلس ارائه کرد که نمایندگان مجلس علی‌رغم اینکه قول دادند و ما نیز اعلام کردیم که این حق‌الناس است و قابل بخشش و انتقال به غیر نیست، متاسفانه به خاطر بحث‌های سیاسی و منافع شخصی با این طرح موافقت کردند و بخش درمان تامین اجتماعی را به وزارت بهداشت انتقال دادند که این موضوع ظلم آشکار به جامعه کارگری بود.

ادامه چنین روندی دلسردی جامعه کارگری را نسبت به دولت و مجلس‌نشینان همراه خواهد داشت. چون این یک مسئله حیاتی برای جامعه کارگری است قطعا ما از خواسته‌ خود که بازگردان بخش درمان تامین اجتماعی به روال قبل است کوتاه نخواهیم آمد.

تسنیم: طبق آماری که در فصل بهار منتشر شده نرخ بیکاری فارس روند کاهشی داشته و به 9.9 درصد رسیده، شما به عنوان نماینده جامعه کارگری که مدام با مشکلات این قشر به ویژه در زمینه نبود امنیت شغلی روبه‌رو هستید تحلیلتان از این آمار چیست؟

آماری که در حال حاضر از تعداد بیکاران فارس ارائه می‌کنند بیش از 11 هزار نفر است. من همیشه این ایراد را می‌گیرم قطعا آمار بیکاری بیشتر از این تعداد است.

در حال حاضر برای پرداخت بیمه بیکاری کمیته سازش راه‌اندازی شده و افرادی که بیکار می‌شوند اول به این کمیته معرفی شده و در آن کمیته تشخیص داده می‌شود که بیمه بیکاری به آنها تعلق می‌گیرد یا نمی‌گیرد و از هر 100 نفری که به کمیته سازش می‌روند شاید 20 نفر برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شوند.

پس اینکه ملاک آمار بیکاری دریافت بیمه بیکاری باشد صحیح نیست و این 11 هزار و 300 نفری که به عنوان آمار بیکاری در فارس اعلام می‌شود در واقع کسانی هستند که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند بنابراین حداقل 4 یا 5 هزار نفر افراد بیکاری که اخراج شدند و بیمه دریافت نمی‌کنند به جمع بیکاران ما اضافه شده است.

اگر قرار باشد آمار دقیق از بیکاری گرفته شود باید آمار اخراجی کارگران کارخانه‌ها مد نظر باشد نه آمار کارگرانی که مقرری بیکاری دریافت می‌کنند. نمی‌توانیم قبول کنیم که چون 11 هزار و 300 مقرری بگیر داریم به معنی است که بیکار نداریم، آمار کارگران اخراج شده‌ای که در کمیته سازش تشخیص می‌دهند که شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند کجا ثبت می‌شود؟ در ارائه نرخ بیکاری، آمار اخراجی‌های کارخانه‌ها و کارگاه‌ها ثبت نمی‌شود.

در واقع ملاک آماری برای شاغلین، افرادی است که دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارند و برای بیکاران، کسانی است که مقرری دریافت می‌کنند در صورتی که هر دو تای این اشتباه است.

تامین اجتماعی می‌گوید اگر فردی در هفته یک روز و یک ساعت کار کند جز شاغلان محسوب می‌شود در صورتی که واقعا یک ساعت در هفته اصلا ملاک صحیحی برای شاغل بودن نیست. برعکس آن هم هست مگر هر کسی بیمه بیکاری دریافت کرد واقعا بیکار است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار