مردم گتوند سال ها برای بهره برداری از بیمارستان 32 تختخوابی کارون این شهرستان انتظار کشیدند اما بعد از گذشت 2 سال از راه اندازی این بیمارستان همچنان با مشکلات بهداشتی و درمانی مواجه هستند.
کد خبر: ۶۴۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 24 August 2018

به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم و به حدنصاب نرسیدن جمعیت، برخی از خدمات درمانی به شهرستان شهرستان گتوند تعلق نمی گیرد که این کمبود امکانات و خدمات موجب مرگ تعدادی از بیماران در مراکز درمانی و مسیرهای بین شهری و همچنین مشکلات دیگری برای بیماران این شهرستان شده است.

با توجه به پیگیری و اعتراضات شدید مردم نسبت به رفع این مشکلات و ضروری بودن این خدمات نیاز است در این خصوص از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی تمهیداتی اندیشیده شود.

جمعی از شهروندان شهرستان گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگا ایرنا با انتقاد از مشکلات درمانی این شهرستان و ارائه نشدن برخی از خدمات در بیمارستان 32 تختخوابی کارون خواستار پیگیری و تسریع در رفع این کمبودها و مشکلات شدند.

یکی از این شهروندان گتوندی افزود: بعد از افتتاح این بیمارستان امیدوار بودیم دیگر برای درمان به دیگر شهرها مراجعه نکنیم اما متاسفانه پس از گذشت سال ها از افتتاح این بیمارستان هنوز باید برای برخی از خدمات بویژه در تصادفات رانندگی به دیگر شهرها مراجعه کنیم.

عوضعلی تقی زاده افزود: نه تنها در بیمارستان 32 تختخوابی کارون بلکه در دیگر نقاط شهرستان در بخش های دندانپزشکی، چشم پزشکی و دیگر بخش ها کمبود داریم که مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان گتوند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیشترین موضوعات مطرح شده در جلسات شوراهای شهرستان مربوط به مشکلات بهداشت و درمان بوده است لذا مسئولان مربوطه باید اقدامات لازم را برای رفع این مشکلات انجام دهند.

صادق علیدادی کمبود پزشک متخصص بویژه متخصص زنان در بیمارستان 32 تختخوابی کارون، نبود کلینیک تخصصی و فوق تخصصی و حاضر نشدن پزشک متخصص به صورت تمام وقت در بیمارستان را از مشکلات مردم گتوند دانست و گفت: مشکلات 2 نوبت کردن درمانگاه ها و مراکز درمانی شهرهای سماله، جنت مکان، ترکالکی و صالح شهر و خودداری از پذیرش بیمه روستایی در بیمارستان از دیگر موضوعات مهمی است که مردم روزانه در مراجعه به شوراها مطرح می کنند.

وی افزود: متاسفانه بعد از گذشت سال ها از افتتاح بیمارستان 32 تختخوابی کارون گتوند به دلیل کمبود ها و دیگرمشکلات خدمات بصورت کامل در این بیمارستان انجام نمی شود لذا برخی از بیماران به ناچار باید برای ادامه درمان به شهرهای اطراف اعزام شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گتوند نیز در این باره گفت: کمبود پزشک متخصص یک مشکل سراسری است که در دیگر شهرها نیز وجود دارد.

یوست بهداروندی یکی از دلایل حاضر نشدن متخصصان در شهرستان ها بویژه گتوند را تاخیر حدود یکساله پرداخت مطالبه پزشکان عنوان کرد و افزود: برخی از متخصصان نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و یا در بیمارستان ها کمتر حضور پیدا می کردند.

وی کمبود بیمار در شهرستان گتوند را از دیگر دلایل کمبود پزشک متخصص عنوان کرد و گفت: با این حال ما پیگیر این موضوع هستیم تا علاوه بر رفع مشکل کمبود پزشک، حضور پزشکان متخصص را بصورت تمام وقت در بیمارستان کارون فراهم کنیم.

وی در مورد خودداری از پذیرش بیمه روستایی در بیمارستان کارون گتوند اظهار داشت: خدمات روستایی طبق اعتبارات مربوطه در روستاها ارائه می شوند لذا زمانی که پذیرش بیماران سرپایی روستایی در بیمارستان خارج از ضوابط باشد بار مضاعف مالی ایجاد می شود.

دبیر شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان گتوند ادامه داد: رفع این مشکل از توان شبکه بهداشت و درمان گتوند خارج است و رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در این خصوص اعلام کرده بود که اعتباری برای خدمات رسانی به بیماران در 2 نقطه نداریم.

وی گفت: هشت مرکز در شهرهای گتوند، صالح شهر، جنت مکان، ترکالکی، سماله و روستای شهید محمدی و ایستادگی در بخش عقیلی گتوند وجود دارد و تا زمانی که پزشک بصورت فعال در این مراکز حضور داشته باشد، بیماران غیر اورژانسی در بیمارستان پذیرش نمی شوند.

بهداروندی در مورد پذیرش بیماران روستایی در بیمارستان به صورت آزاد عنوان کرد: پزشک مراکز بیتوته ملزم به ارائه برخی خدمات درمانی به بیمارستان است و در صورت حضور نداشتن باید این موضوع طی پروسه ای به اطلاع بیمارستان برسد تا به بیماران آن مرکز طبق تعرفه خدمات رسانی شود، ضمن اینکه خارج از این روال خلاف ضوابط است.

وی درخصوص دلایل انجام نشدن عمل سزارین در بیمارستان کارون گتوند گفت: برای سزارین زنان نیازمند دستگاه NICU (بخش مراقبت های ویژه نوزادان نارس) هستیم و چون جمعیت شهرستان گتوند به حدنصاب نرسیده، تاکنون این بخش به گتوند تعلق نگرفته است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گتوند درباره مطالبه مردم درخصوص شبانه روزی نبودن مراکز درمانی شهرهای صالح شهر، جنت مکان، ترکالکی و سماله اظهار داشت: مجوز شبانه روزی شدن مرکز درمانی شهر سماله پس از پیشنهاد به کمیته گسترش وزارت بهداشت و پیگیری دانشگاه علوم پزشکی دزفول صادر شد و مورد موافقت معاون توسعه وزارت بهداشت برای تعریف اعتبار و تشکیلات شامل نیروی انسانی، تجهیزات، ایاب و ذهاب و هزینه های جاری قرار گرفت.

وی افزود: در شهر صالح شهر برای شبانه روزی کردن مرکز درمانی و رفع مشکل درمانی شهروندان این شهر قرار است درمان بستر یا مرکز جامع سلامت خدمات فوریت های پزشکی احداث شود.

بهداروندی درخصوص مراکز درمانی شهرهای ترکالکی و جنت مکان گفت: طبق قانون، برای شبانه روزی کردن مرکز درمانی هر شهر باید فاصله آن تا بیمارستان مرکز شهرستان حداقل 30 دقیقه و جمعیت آن شهر 20 هزار نفر باشد حال آنکه مراکز درمانی شهرهای ترکالکی و جنت مکان فاصله کمتری با بیمارستان 32 تختخوابی کارون شهرستان گتوند دارند.

وی دلایل احداث نکردن کلینیک تخصصی و فوق تخصصی گتوند را نبود اعتبار اعلام کرد و افزود: زمین ساخت کلینیک فراهم شده ولی هنوز برای احداث این کلینیک تامین اعتبار نشده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گتوند گفت: خدمات دهی و رفع مشکلات بهداشتی و درمانی حق مردم است لذا تلاش می کنیم با کمک مسئولان هرچه سریعتر این مشکلات را رفع کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی دزفول مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستانی شهرستان های شوش و گتوند را نیز زیر پوشش دارد.

نخستین بیمارستان 32 تختخوابی کارون گتوند با چهار بخش اطفال، داخلی، زنان و جراحی بهمن ماه 94 با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

شهرستان گتوند با 74 هزار نفر جمعیت در شمال خوزستان دارای 2 بخش مرکزی و عقیلی و پنج شهر گتوند، صالح شهر، ترکالکی، سماله، جنت مکان و 45 روستا است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار