کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سالانه ۴۵ تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید می شود.
کد خبر: ۶۴۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱ 27 August 2018

تولید ۴۵ تن انواع گیاهان دارویی در قزوین

به گزارش تابناک قزوین،علیرضا نوروزیان بیان کرد: در حال حاضر 46 هکتار از اراضی کشاورزی استان به طور سالانه به زیر کشت گیاهان دارویی رفته که از این میزان 45 تن گیاه دارویی تولید می ‌شود.

 وی ادامه داد: همچنین سطح زیر کشت زعفران 43 هکتار بوده که 100 کیلوگرم زعفران خشک در این اراضی تولید می شود و 32 هکتار از مزارع کشاورزی استان هم به زیر کشت گل محمدی رفته که از این میزان 20 تن برداشت می شود.

 کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: استان قزوین زمینه و توانمندی مناسبی برای رویش و تولید انواع گیاهان دارویی را دارد که در صورت حمایت بیشتر از توسعه کشت این گونه گیاهان، می توان برای ایجاد اشتغال، تولید، رونق اقتصادی و صادرات غیر نفتی استفاده کرد.

 وی تأکید کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در استان می تواند بستر مناسبی را برای اشتغال و صادرات فراهم کند.

 نوروزیان با بیان اینکه این استان با پیشینه 2 هزار و ۵۰۰ ساله در زمینه گیاهان دارویی و موقعیت آب و هوایی به عنوان یک ویژگی طبیعی مطرح است، اظهار کرد: در ایستگاه تحقیقات زرآباد بخش الموت شرقی حدود ۴۰ گونه گیاهی بومی منطقه به صورت کلکسیون نگهداری می شود.

 وی توضیح داد: گونه های گیاهی گشت شده در منطقه گل گاوزبان، سیاه دانه، سماق، زعفران، زرشک، شیرین بیان، بابونه و زالزالک است که با توجه به این امر قابلیت سرمایه گذاری و تولید برای بهره مندی بهره برداران و امکان صادرات محصولات در منطقه وجود دارد.

 کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: مناطق قزوین، الموت و آوج مهمترین پرورش دهندگان گیاهان دارویی در سطح استان هستند و بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان به گل گاو زبان و زعفران و کمترین آن به گیاهان جینکو بیلوبا اختصاص دارد.

 وی اعلام کرد: توسعه همه جانبه گیاهان دارویی نیازمند تدوین راهکارهای علمی و عملی کاشت، داشت و برداشت، ایجاد صنایع تبدیلی، بازار فروش، صادرات و حمایت ویژه است و درحال حاضر تعدادی از شرکت های صادر کننده در استان اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در توسعه کشت گیاهان دارویی را کرده اند که از همین رو جهادکشاورزی استان هم حمایت از بهره برداران و سرمایه گذاران این صنعت را در دستور کار خود قرار داده است.

 نوروزیان با اشاره به بحران آب موجود و استفاده بهینه از منابع آبی در استان گفت: در سال های اخیر، برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی  موجب کاهش منابع آبی شده که با توجه به این امر کاشت اینگونه گیاهان با نیاز آبی کم می تواند در مدیریت بحران آب هم اثرگذار باشد.

 وی یادآور شد: به منظور حمایت از تولید و توسعه گیاهان دارویی، یک جلد کتاب پراکنش گیاهان دارویی استان قزوین به نگارش سعید رشوند و همکاران تدوین و به چاپ رسید که در این کتاب بالغ بر 250 گونه گیاهی دارویی استان که مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته، نگارش شده که قابل توجه علاقمندان و پژوهشگران این عرصه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار