مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان مطرح کرد:
حقیقی پور فاضلاب را یکی از مشکلات اصلی استان عنوان کرد و گفت: بیش از 310 میلیون مترمکعب فاضلاب خام وارد کارون می شود. در مجموع نیز 450 میلیون متر مکعب از فاضلاب های استان وارد منابع آبی می شود.
کد خبر: ۶۴۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 29 August 2018

صادق حقیقی پور مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان شامگاه سه شنبه ۶ شهریور در نشست خبری تشریح اقدامات دولت در حوزه آب و فاضلاب که در حاشیه نمایشگاه هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب خوزستان سومین شرکت ابفا کشور است اظهار کرد: 63 شهر زیر مجموعه این شرکت هستند، حدود ۱۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال داریم.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: 3 هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و 21 تصفیه خانه بزرگ برداشت از منابع آب های سطحی داریم، همچنین ۱۸۰ چاه ،۷۰۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره و ۱۰۰ استگاه پمپاز فاضلاب و ۲۱ آزمایشگاه مدرن آب و فاضلاب داریم.

حقیقی پور با اشاره به اینکه بهره برداری از این تجهیزات کار سنگینی است، گفت: ۷۰ درصد منبع آب ، آب های سطحی است ، ۵ رودخانه بزرگ در استان جاری است که ۳۳ درصد آبهای کشوری را شامل می شود.

مدیرعامل آبفا خوزستان با بیان اینکه شرایط خشکسالی و اقلیمی می تواند در کمیت و کیفیت آب تاثیرگذار باشد، گفت: امسال شاهد بودیم در آبادان و خرمشهر در ماه های خرداد و تیر بحران آبی صورت گرفت، به دلیل خشک شدن رودخانه ها و آبی که در رودخانه جاری بود آب دریا بود و خط انتقال آب غدیر هم دچار مشکل بود.

وی ادامه داد: شوری آب در ان مقطع زمانی به بیش از 13 هزار میکروموس بر مترمکعب رسید در حالیکه میزان شوری در حالت عادی در خرمشهر زیر 2 هزار و در آبادان کمتر از 3 هزار میکروموس بود. جمعیت ساکنان درگیر با مشکل آبی حدود 500 هزار نفر بود که قرار شد روزانه برای هر نفر 15 لیتر آب شرب با کیفیت تامین و در نقاط شهری و روستایی توزیع شود.

حقیقی پور بیان داشت: در نقاط شمالی استان مشکل کیفیت آب نداریم اما به لحاظ کمی خلل هایی وجود دارد و برعکس در شهرهای جنوبی کیفیت آب مشکل دارد.

وی افزود: آب شرب در خوزستان به لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی ندارد اما در برخی نقاط به لحاظ چشایی مطلوب نیست که همین امر سبب استفاده بیشتر مردم از آب شیرین کن های خانگی می شود.

حقیقی پور فاضلاب را یکی از مشکلات اصلی استان عنوان کرد و گفت: بیش از 310 میلیون مترمکعب فاضلاب خام وارد کارون می شود. در مجموع نیز 450 میلیون متر مکعب از فاضلاب های استان وارد منابع آبی می شود.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد آب شرب وارد سیستم فاضلاب می شود یادآور شد: قرارداد ساخت پنج تصفیه خانه در ایذهف اندیمشک، بهبهان، شوش و بستان بسته شده است.در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و ماهشهر درحال ساخت تصفیه خانه هستیم که با راه اندازی انها از ورود 180 میلیون متر مکعب فاضلاب به منابع آبی جلوگیری می شود.

حقیقی پور با بیان اینکه سرانه بهره وری مردم خوزستان از فاضلاب 37 درصد است اظهار داشت: این سرانه به طور میانگین در کشور 50 درصد است برای جبران این عقب ماندگی به ازای هر درصد رشد باید 50 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یابد. با تامین یک میلیارد دلار سرانه بهره وری مردم خوزستان از سیستم فاضلاب به 54 درصد می رسد.

وی درخصوص لزوم تجهیز شهرستان مسجد سلیمان به سیستم مدرن فاضلاب گفت: تا سال گذشته حتی یک متر شبکه مدرن فاضلاب در این شهرستان وجود نداشت اما با پیگیری های استاندار خوزستان پس از یازده سال به عنوان نخستین شهر ردیف اجرایی گرفت.

حقیقی پور با اشاره به فاینانس 150 میلیون یورویی برای تجهیز مسجدسلیمان به شبکه مدرن فاضلاب ادامه داد: درحال حاضر حدود 60 میلیارد تومان پروژه مرتبط با آب و فاضلاب در این شهرستان فعال است. 500 کیلومتر اصلاح شبکه اب و 700 کیلومتر اجرای فاضلاب در دست اقدام داریم.

وی گفت: طبق برنامه جامع شهری قرار بود برخی نقاط شهر به لحاظ ساختاری و جمعیتی تغییر کند اما شاهد هستیم که همچنان عده ای در ارتفاعات درحال ساخت و ساز هستند که این روند کار ما را دچار مشکل می کند.

این مقام مسئول بیان داشت: از سال 72 تا 95 در مجموع 2هزار و 500 میلیارد تومان به صنعت آب و فاضلاب خوزستان اختصاص یافته بود اما طبق مصوبه هیات وزیران در فروردین 96 قرار است در ظرف سه سال در مجموع 10 هزار میلیارد تومان به این صنعت در خوزستان اختصاص یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار