معاون محیط طبیعی ادازه کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به شیوع بیماری و تلفات حیات وحش در این استان به دلیل خشکسالی هشدار داد و خواستار تامین حقابه های زیست محیطی رودخانه ها و تالاب های استان شد.
کد خبر: ۶۵۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 03 September 2018

سیدعادل مولا اظهار داشت: خشکسالی چند سال است گریبان محیط زیست و مناطق حفاظت شده را گرفته اما امسال وضعیت کمبود آب و اثرات ناشی از آن بر روی حیات وحش پیچیده تر شده است.

وی خشک شدن مراتع، جنگل ها و منابع آبی را از عوامل شیوع و انتقال بیماری های حیات وحش دانست که طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ازدیاد کنه ها از آن جمله هستند.

مولا با بیان اینکه تمام مناطق حفاظت شده خوزستان اکنون مستعد انتقال بیماری های حیات وحش هستند، اضافه کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان های همجوار گزارش شده اما تاکنون موردی از آن در خوزستان مشاهده نشده، برای پیشگیری از شیوع این بیماری با همکاری دامپزشکی حیوانات اهلی در اطراف مناطق حفاظت شده دز، کرخه، کرایی، میشداغ و دیمه واکسینه شده اند.

وی خشک شدن چشمه ها در مناطق حفاظت شده کوهستانی را خطری جدی برای حیات وحش عنوان کرد و گفت: به طور مثال در منطقه چهل پا، کرایی و شیمبار، به دلیل خشک شدن چشمه ها، حیات وحش برای یافتن آب به رودخانه ها و دریاچه ها روی آورده اند که خطر شکار و سقوط از ارتفاع آنها را تهدید می کند و مواردی از تلفات و آسیب به گونه ها مشاهده شده است.

مولا با بیان اینکه از سرنوشت خرس ها در کوه های کرایی و شیمبار با خشک شدن چشمه ها بی اطلاع هستیم اضافه کرد: درختان منطقه حفاظت شده کرخه (محل زندگی گوزن زرد) به دلیل بی آبی به مرحله پوکی تنه رسیده اند و کنه ها در حال افزایش است.

معاون محیط زیست خوزستان با بیان اینکه همه مناطق حفاظت شده با مشکل آب روبه رو هستند، گفت: محیط زیست با همکاری تشکل های مردم نهاد، آبشخورهایی در مناطق حفاظت شده برای آبرسانی به حیات وحش ساخته است اما این اقدام کافی نبوده و تاثیر آن در حدود 40 درصد نیاز است زیرا به دلیل دمای بالا ، آب گرم و غیرقابل شرب می شود.

وی با اشاره به کمبود امکانات در آبرسانی به مناطق حفاظت شده افزود: در برخی مناطق با استفاده از لوله این آبرسانی انجام می شود اما در مناطق دیگر همچون کرایی و چند نقطه از میشداغ از تراکتور برای آبرسانی استفاده می شود.

مولا یکی از راهکارهای کاهش مشکلات در مناطق حفاظت شده و حفظ حیات وحش را تخصیص سهم آب محیط زیست دانست و اظهار داشت: اکنون میزان آب ورودی به رودخانه ها به ویژه کرخه بسیار کم است و تالاب ها نیز با مشکل مواجه هستند.

وی تصریح کرد: هیچ تلاشی برای تامین حقابه محیط زیست نشده و آبی که از سدهای بالادست رها می شود به دلیل سوءمدیریت به مصرف کشاورزی می رسد.

مولا با اشاره به پیش بینی ها از ادامه خشکسالی تصریح کرد: با ادامه این روند نگرانی های جدی درباره وضعیت پرندگان مهاجر که در پائیز و زمستان به تالاب ها و آبگیرهای خوزستان روی می آورند وجود دارد.

مرگ چهار آهوی تشنه

مولا همچنین با اشاره به مرگ چهار راس آهو در منطقه حفاظت شده میشداغ در ماه های اخیر اظهار داشت: این آهوها به دلیل خشک شدن چشمه ها و گرم بودن آب آبشخورها برای نوشیدن آب به کانال آبرسانی غدیر (کانال پای پل کرخه) می روند و از میان منطقه حفاظت شده عبور می کند که به دلیل ایمن نبودن کانال در آن سقوط می کنند.

وی افزود: با وجود اینکه سازمان آب و برق خوزستان به عنوان مالک کانال پای پل کرخه مکلف شد اقداماتی برای ایمن سازی کانال و انتقال آب به داخل منطقه حفاظت شده انجام دهد اما تاکنون به تعهد خود عمل نکرده است.

مولا اضافه کرد: 2 سال پیش علیه سازمان آب و برق در مراجع قضایی شکایتی مطرح شده اما این نیز به نتیجه نرسیده است.

تا پایان تیر ماه مرگ و میر 2 راس آهو گزارش شده بود که با افزایش تلفات اکنون به 4 راس رسیده است. تلفات آهو‌ها از سال 93 با آبگیری کانال 17 کیلومتری پای پل کرخه (طرح انتقال آب غدیر) آغاز شد که در آن سال 17 راس و سال پس از آن، هشت راس آهو در این کانال سقوط کرده و تلف شدند.

24 درصد مساحت خوزستان را مناطق حفاظت شده و تالاب ها تشکیل می دهند. این استان آخرین توقفگاه پرندگان زمستان گذر در کشور است. بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، از نتایج سرشماری بلند مدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، خوزستان پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر (حدود 46 درصد) در سال 96 بوده است.

خرس قهوه ای، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، آهو و گوزن زرد شاخص ترین گونه های حیات وحش خوزستان هستند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار