معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌(ره) خوزستان از رشد 48 درصدی توسعه اشتغال کمیته امداد در استان خوزستان در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۶۵۱۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵ 05 September 2018

ناجی عبیاوی در نشست خبری که امروز (14 شهریورماه) در آستانه برگزاری جشن عاطفه ها برگزار شد، با اشاره به بحث اشتغال، اظهار کرد: مهم ترین رویکردی که کمیته امداد در دهه چهارم پیگیری می کند بحث توانمند سازی اقتصادی مددجویان است.

وی افزود: در این راستا کمیته امداد خوزستان برنامه ریزی مدونی برای توسعه اشتغال و توانمندسازی تعربف کرده است. در حال حاضر همگام با برنامه های رهبرادی و عملیاتی هیات امنای کمیته امداد و مطالبه نخبگان هدف گذاری ها به مدت پنج سال انجام شده است. در حال حاضر کمیته امداد یکی از دستگاه های موفق در بحث اشتغال های خرد است.

عبیاوی با بیان اینکه مدلی که کمیته امداد خوزستان برای توسعه اشتغال ها دنبال می کند یک مدل علمی و متناسب با شرایط روز جامعه است، تصریح کرد: این مدل شامل پنج گام اصلی است که نخستین گام برای توسعه اشتغال و کارآفرینی، بحث آمایش سرزمین است و بر اساس مزیت های مناطق و ویژگی های شغلی هر منطقه مطالعه اولیه انجام و فرصت های شغلی متناسب با منطقه پیشنهاد می شود.

وی بیان کرد: گام دوم این مدل، شناسایی مستعدین اشتغال از بین مددجویان کمیته امداد است. در این خصوص یک مشاوره شغلی برای این افراد انجام می شود و متناسب با شرایط شغلی منطقه و با هماهنگی امور شغلی کار به آنها پیشنهاد می شود. زمانی که کمیته امداد اطمینان حاصل کرد که این شغل بازده اقتصادی دارد و ارزش افزوده خواهد داشت، شغل پیشنهادی را تایید می کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌(ره) خوزستان گفت: کمیته امداد خود را به آموزش متعهد می داند زیرا آموزش مهم ترین زیرساخت در بحث آموزش های مهارتی و فنی است و هیچ شغلی را بدون اینکه متقاضی مهارت کافی نداشته باشد، اجرا نمی کند.

عبیاوی گفت: کسانی که نیاز به مهارت دارند به سازمان هایی از جمله جهاد دانشگاهی و مرکز فنی و حرفه ای جهت آموزش مهارت راهنمایی می کنند.

وی بیان کرد: چهارمین گام این طرح نظام پشتیبانی است که نخستین مرحله پشتیبانی فنی است و در این مرحله با کمک کارشناسان یک طرح توجیهی و نقشه راه برای طرح های اشتغال تدوین می شود. بحث بعدی پشتیبانی مالی و تامین منابع مالی ارزان قیمت است. همه اشتغال هایی که کمیته امداد ایجاد می کند اشتغال های ارزان قیمت و قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد هستند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌(ره) خوزستان افزود: بیشتر منابع مالی اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد که در بودجه سالانه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و مصوب می شود قرض الحسنه بانکی هستند یا اعتباراتی هستند که در صندوق امداد ولایت متمرکز می شوند. این تسهیلات به صورت قرض الحسنه متناسب با نوع طرح ها از 10 تا 100 میلیون تومان متفاوت است.

عبیاوی گفت: پشتیبانی دوم پشتیبانی مخاطرات است که در این راستا همه تجهیزات یک شغل و مددجو را بیمه می کنیم تا در صورتی که اتفاقی بیفتد خانواده مجبور به بازپرداخت وام نباشد.

وی ادامه داد: پشتیبانی دیگر پشتیبانی اجتماعی است که برای تمام مجریان طرح های اشتغال بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود. آخرین گام نیز کمک به پایداری طرح تا مرحله خروج از تحت حمایت کمیته امداد است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌(ره) خوزستان بیان کرد: در سال گذشته توانستیم برای 7 هزار و 693 نفر از مجریان طرح های اشتغال، طرح اشتغال ایجاد کنیم. مبلغی حدود 18 میلیارد تومان برای این کار هزینه شد که 101 میلیارد تومان از این مبلغ از محل تسهیلات قرض الحسنه بانکی و 17 میلیارد تومان از صندوق امداد ولایت بوده است.

عبیاوی گفت: همچنین سال گذشته برای حدود 11 هزار و 842 نفر از کسانی که متقاضی اشتغال بودند برنامه های آموزشی تدوین شد که با همکاری سازمان های مختلف این برنامه های آموزشی برگزار شد.

وی گفت: علیرغم اینکه تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد تیرماه ابلاغ شد و در سه ماهه تسهیلات سال گذشته را جذب کردیم اما در پنج ماهه امسال حدود 1354 فرصت شغلی با مبلغ حدود 25 میلیارد تومان ایجاد شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌(ره) خوزستان بیان کرد: با توجه به برنامه ششم تغییر نگرشی در بحث اشتغال ایجاد کردیم و در این راستا در اردیبهشت ماه امسال تفاهم نامه مشترکی بین کمیته امداد خوزستان و دانشگاه شهید چمران اهواز و کمیته امداد خوزستان و بین پارک علم و فناوری خوزستان جهت توسعه اشتغال های نوین منعقد شد که موجب شد چند طرح دانش بنیان در خوزستان اجرا شود.

عبیاوی افزود: بخشی از افراد تحت پوشش کمیته امداد فارغ التحصیلانی هستند که به دنبال اشتغال دولتی هستند که در این راستا رایزنی هایی برای کاریابی این افراد انجام شده است و تفاهم نامه هایی با شرکت شهرک های صنعتی و مراکز کاریابی غیردولتی منعقد شد تا از ظرفیت کارجویان کمیته امداد استفاده کنند. سال گذشته از این طریق برای 608 نفر از کارجویان کاریابی شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌(ره) خوزستان با بیان اینکه سه بسته تشویقی برای کارفرمایان غیردولتی که کارجویان مددجو را جذب می کنند، تعریف شده است، گفت: بسته نخست شامل ارائه آموزش های خاص به مددجویان به درخواست کارفرمایان، بسته دوم شامل پرداخت 23 درصد حق کارفرما به مدت دو سال و بسته سوم مربوط به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به کارفرمایان است که بابت به کارگیری هر مددجو وام قرض الحسنه 20 میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد داده می شود.

عبیاوی گفت: در پنج ماهه امسال 48 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در توسعه اشتغال کمیته امداد خوزستان رشد داشتیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: کمیته امداد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار