حامیان محیط زیست با برگزاری اولین سمینار علمی استان خوزستان به میزبانی شهرستان کارون، طرح بسته حمایتی از نخل را معرفی و قرائت کردند.
کد خبر: ۶۵۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ 06 September 2018

در این سمینار که شامل یک پنل علمی بود از تعدادی کارشناسان کشاورزی برای طرح مباحث مربوط به بسته حمایتی نخل دعوت شده بود.

بسته حمایتی نخل شامل ۱۱ بند بود. معرفی نخل به عنوان شهروند خوزستانی، تشویق به نخلداری با نگاه استراتژیک به خرما، ترویج کشت گونه ها و واریته های پر محصول و مرغوب برای تقویت اقتصاد نخلداران، خرید توافقی محصول، تخصیص کمک های بلاعوض برای احیای نخل ها، تخصیص وام طولانی مدت با بهره کم یا بدون بهره با وسیقه همان نخل از جمله بخش های بسته حمایتی نخل بودند.

همچنین راه اندازی کرسی نخلداری در دانشگاه های کشاورزی یا راه اندازی دانشکده نخل، برگزاری دوره های ترویج و آموزش و ارتقای بهره وری از نخل با استفاده از تجارب دنیا و آخرین تکنولوژی، ایجاد کارگاه های مدرن بسته بندی صنایع تبدیلی و فراوری خرما با استفاده از تجارب جهان، ورود صدا و سیما و پرداختن به مسائل نخل و خرما حداقل ۲۴ برنامه در سال، حضور تمام قد استاندار، نمایندگان مردم استان در مجالس خبرگان و شورای اسلام و مدیران کل مرتبط با آب و کشاورزی، تهیه و صدور سند چشم انداز نخل و خرما در خوزستان و اعلام یک روز به نام یوم النخل یا روز نخل از دیگر بندهای این طرح به حساب می آیند.

در این سمینار همچنین به حق آبه نخلستان ها پرداخته شد. بررسی ظرفیت های قانونی، الزام به تمکین و تامین حق آبه نخیلات و تامین آب دائمی و کافی و مناسب توسط وزارت نیرو، رایزنی و پیگیری تصویب جدول زمانبندی رها سازی آب برای نخیلات و تغییر الگوی کشت و تغییر روش آبیاری با توجه به شرایط پیش آمده از موارد مورد اشاره درباره ی حق آبه نخل ها بود.

در این سمینار عبدالرحیم کعب عمیر عضو شورای شهر اهواز، عزیز تراهی معاون پژوهشکده ملی خرما و میوه های گرمسیری، امیری زاده، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان و عبدالحلیم کوتی مدیر پیشین باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در بخش علمی این سمینار به بررسی زوایای مختلف نخل و محصولاتش پرداختند. برگزار کننده این مراسم شیدا دانیالیان نماینده کمیته فرهنگی اتحادیه جهانی زنان مسلمان بود.

برگزار کنندگان این سمینار از حمایت تعدادی از نمایندگان مجلس از این طرح خبر دادند.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار