معاون شرکت بهره برداری از سد، نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون گفت: با کاهش ذخایر آبی سد مارون، تولید انرژی در این سد از حدود سه ماه پیش متوقف شده است.
کد خبر: ۶۵۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 09 September 2018

الماس سنایی مطلق اظهار داشت: با تداوم خشکسالی در حوزه رودخانه مارون، حجم ذخیره آب در سد مخزنی مارون به یک پنجم کاهش یافته و از تراز نیروگاهی پایین تر آمده است، به همین دلیل از ابتدای کشت تابستانه در سال زراعی جاری، نیروگاه سد مارون تعطیل شده است.

وی افزود: البته تولید انرژی در نیروگاه مارون از ابتدای سال زراعی جاری به حداقل رسیده و مقطعی بوده که بر اساس نیاز پایین دست آب رهاسازی می شد.

سنایی مطلق با بیان اینکه حوزه رودخانه مارون- جراحی از سال 87 درگیر خشکسالی بوده، افزود: امسال شدیدترین خشکسالی در 60 سال گذشته در این حوزه را تجربه کردیم، به طوری که آورد رودخانه حدود 80 درصد نسبت به سال های نرمال کاهش داشته است.

وی ظرفیت سد مارون را در شرایط نرمال 1.2 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 23 درصد مخزن سد آب دارد، به عبارتی از 280 میلیون مترمکعب ذخایر این سد تنها 80 میلیون مترمکعب آب قابل برنامه ریزی و مابقی حجم مرده و غیرقابل استفاده است.

معاون بهره برداری از شبکه های آبیاری مارون با اشاره به ممنوعیت کشت تابستانه در این حوزه اظهار داشت: در شرایط خشکسالی ستاد مدیریت بحران استانداری درباره کشت تصمیم گیری می کند و بر همین اساس کشت های فصلی و تابستانه در مارون ممنوع اعلام شد و آبی که تخصیص داده شد تنها برای کشت های دائم شامل باغات و نخیلات و کشت های سالیانه شامل یونجه بوده است.

وی درباره اعتراض نخلداران شادگان (در انتهای حوزه مارون) به تامین نشدن حقابه نیز گفت: به رغم تصویب یک نوبت رهاسازی آب از سد مارون برای نخیلات اما تا کنون 2 نوبت رهاسازی انجام شده است و نرسیدن آب به نخیلات ادعایی است که باید بررسی شود، زیرا در این حوزه هیچگونه کشت تابستانه ای صورت نگرفته و تنها برداشت آب در انهار سنتی و برخی کشت های غیرمجاز بوده است.

80 هکتار توسعه غیرمجاز

سنایی مطلق با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران استان هنوز برای کشت پائیزه تصمیم گیری نکرده، افزود: با توجه به شرایط مخزن سد مارون و تداوم خشکسالی به بهره برداران این حوزه اعلام شده است که آماده سازی زمین و خرید کود و بذر را با هماهنگی سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی انجام دهند.وی اضافه کرد: در حال برنامه ریزی هستیم که در سال آبی آینده با کمترین مشکل در این حوزه مواجه شویم.

این مقام مسئول همچنین درباره ممنوعیت توسعه کشت های دائم در حوزه مارون گفت: تغییر کاربری اراضی زراعی به باغی و به طور کلی هر نوع تغییر کاربری باید با مجوز تخصیص آب انجام شود، به ویژه در شرایط خشکسالی همه تغییر کاربری ها باید با مجوز تخصیص آب از سوی مدیریت منابع آب استان انجام شود، در غیر اینصورت با توجه به اینکه تامین آب با مشکل مواجه می شود، امکان عقد قرارداد نخواهد بود و سازمان آب و برق هیچگونه تعهدی برای تامین آب ندارد.

وی با بیان اینکه بیش از 80 هکتار از اراضی شبکه آبیاری مارون (در بهبهان) تغییر کاربری بدون مجوز تخصیص آب داشته اند، اظهار داشت: حدود 30 هکتار از این اراضی به نرگس زار تبدیل شده و حدود 40 هکتار نیز به تغییر کاربری اراضی زراعی به باغات اختصاص داشته است.

سنایی مطلق در ادامه گفت: سد مارون برای 55 هزار هکتار اراضی کشاورزی طراحی شده، این در حالیست که سالانه در حدود 100 هزار هکتار کشت پائیزه در این حوزه انجام می شود.

به گفته وی، حدود 15 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این حوزه به کشت های دائم اختصاص دارد که 500 هکتار از آن باغات اشجاری همچون مرکبات و مابقی نخیلات است.

سد مارون بر روی رودخانه مارون- جراحی، در 19 کیلومتری بهبهان قرار دارد. این سد با 170 متر ارتفاع، از سال 1377 به بهره برداری رسیده است. ظرفیت منصوبه نیروگاهی آن 150 مگاوات است و میزان انرژی تولیدی سالانه 190 گیگا وات ساعت برآورد شده است.

شهرستان های بهبهان، امیدیه، آغاجاری، رامشیر، ماهشهر و شادگان در مسیر رودخانه مارون- جراحی قرار دارند. در سال های اخیر نخلداران شادگان که در انتهای این حوزه قرار دارند بارها نسبت به تامین نشدن حقابه خود از این رودخانه اعتراض کرده اند.

سد تنظیمی آریوبرزن نیز 30 فروردین ماه امسال در 4.6 کیلومتری سد مخزنی مارون، در شهرستان بهبهان آبگیری شد و به بهره برداری رسید.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار