اما به راستی نمایندگان به کدام یک از وظایف خود به درستی عمل کرده‌اند و کدام یک دست‌نخورده مانده است؟ آیا اگر همه به وظایف خود به خوبی عمل می‌کردند، امروز با این وضعیت اقتصادی و معیشتی مواجه بودیم؟
کد خبر: ۶۵۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 10 September 2018

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:متن نطق پیش از دستور محمد امین مهرورز که در هشتمین اجلاس شورای اسلامی استان فارس با حضور اعضای این شورا، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان جهرم و مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری فارس ایراد شد، به این شرح است:

وظایف نمایندگان مجلس چیست؟ نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد. بر اساس قانون، نمایندگی مقامی ملّی است و نه محدود به حوزه انتخابیه. نمایندگان در قالب مجلس شورای اسلامی باید کار گروهی انجام دهند و نه فردی.

۱٫ قانون‌گذاری: مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، می‌تواند قانون وضع کند، پیشنهاد و پیش‌نویس قوانینی تحت عنوان لایحه (مصوب وزرا و پیشنهاد شده توسط دولت، رئیس قوه قضاییه و یا شورای عالی استان‌ها) و یا طرح (پیشنهاد شده توسط حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان) را به مجلس ارائه کند تا در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

۲٫ نظارت: نظارت شامل نظارت در روند تشکیل دولت ازجمله رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) و یا کتبی (به وزیر یا رئیس جمهوری)، سؤال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزرا و همچنین تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور می‌شود.

** عملکرد برخی نمایندگان قابل دفاع نیست
اما به راستی نمایندگان به کدام یک از وظایف خود به درستی عمل کرده‌اند و کدام یک دست‌نخورده مانده است؟ آیا اگر همه به وظایف خود به خوبی عمل می‌کردند، امروز با این وضعیت اقتصادی و معیشتی مواجه بودیم؟

باید گفت که اگرچه در جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در دو بُعد قانون‌گذاری و نظارت، تردیدی نیست اما متأسفانه بسیاری از نمایندگان در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه از قدرت و توانمندی‌های لازم برخوردار نیستند.

یک نماینده می‌بایست بر مسائل کلان مملکتی احاطه داشته باشد و از هوش، ذکاوت و درایت سیاسی برخوردار باشد. قوه تشخیص بالا، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، حوصله، توانایی و سواد جستجو به همراه مشاوران خوش‌فکر و با درایت و صاحب نظر ازجمله ویژگی‌هایی است که انتظار می‌رود در یک نماینده مجلس در حد قابل قبولی وجود داشته باشد.

اما اگر چند ویژگی مذکور در یک نماینده نباشد، تمرکز روی وظایف محوله کمرنگ شده و نماینده از وظایف اصلی خود منحرف و چه بسا به اموری سطح پایین و دور از شأن والای نمایندگی سوق داده می‌شود.

** فعالیت برخی نمایندگان به قوم و قبیله و جغرافیای خاص محدود می‌شود!
به زعم بنده، متأثر از عملکرد نمایندگان، در اذهان عمومی این ابهامات متبادر می‌شود که آیا عملکرد وکلای مردم صرفاً در لابی‌گری‌های سیاسی آن هم محدود به قوم و قبیله و منطقه‌ی خود خلاصه می‌شود و یا اینکه وظایف ملی آن‌ها همچنان می‌بایست اولویت اصلی باشد؟

نماینده‌ای که به هر دلیل ازجمله عدم توانایی و عدم توجه به مسائل کلان کشوری از انجام وظایف خود عدول می‌کند و حتی در مواردی آرای برخی نمایندگان در مسائل مطرح شده در مجلس از حد ممتنع فراتر نخواهد رفت و گاهی هم کاملاً ناآگاهانه متأثر از لابی‌گیری‌های داخل و خارج از مجلس با های و هوی‌های بی‌پشتوانه همسو می‌شود، چگونه می‌تواند مدافع حقوق موکلان خود باشد؟ چرا برخی نمایندگان مجلس حتی به دنبال تفرقه و تشنج در حوزه انتخابیه خود شده‌اند؟

باید اذعان کنیم که با وجود آنکه مردم در شرایط ویرانگر اقتصادی له شده‌اند اما متأسفانه بسیاری از نمایندگان به وظایف ابتدایی خودشان هم آگاه نیستند.

** ۴ شهروند کازرونی به کدامین گناه کشته شدند؟
یک نمونه‌ی آشکار، شهرستان کازرون است که باید پرسید به کدامین گناه ۴ نفر از همشهریان ما باید کشته شوند؟! چرا باید غوغای نماینده‌ی قوم‌گرای ما به دور از شأن نمایندگی به جای حل مشکلات مردم، به ریختن خون مردم منجر شود؟ چرا نگاه یک نماینده در راستای نگاه قومی و منطقه‌ای صرفاً به اردوگاه قومی خود بوده و از پیگیری مشکلات و خواسته‌های سایر بخش‌ها و شهرها امتناع می‌ورزد؟ چرا نماینده شهرستان ما گزارش عملکرد خود را ارائه نمی‌کند؟ کدام یک از طرح‌های عمرانی در کازرون از ردیف بودجه سالانه کشور تأمین اعتبار شده است؟ آیا مردم کازرون برای حل مشکلات‌شان باید به دنبال نماینده‌ی نیابتی از جانب خودشان باشند؟

** پیگیری مشکلات مردم کازرون را وظیفه‌ی خودم می‌دانم
بنده به عنوان نماینده شوراهای شهرستان کازرون در استان و کشور، وظیفه‌ی خود می‌دانم که پیگیر مشکلات مردم و دفاع از حقوق آنها باشم و از نمایندگان و اعضای کمیسیون‌های مجلس می‌خواهم که در خصوص رفع مشکلات فرا روی کازرون ازجمله طرح‌های عمرانی بر زمین‌مانده، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

** شهرداری‌ها ورشکسته شده‌اند
البته خوب می‌دانیم که این مشکلات هرچند در سطوح مختلف اما جنبه‌ی سراسری دارد و لازم است در راستای حل مشکلات عدیده‌ی همه‌ی شوراها و شهرداری‌های استان نگاه ویژه‌ای صورت گیرد چرا که اکنون می‌توان گفت شهرداری‌ها کاملاً دچار ورشکستگی شده‌اند و نوسانات ارزی نیز موجب تشدید مشکلات زیاد نهادهای مدیریت شهری ازجمله در موضوعاتی همچون تأمین قیر و مسائل عمرانی شده است.

** ما نمایندگان مردم در مجلس و شورا، باید در مقابل رأی مردم پاسخگو باشیم
با تمام این اوصاف من معتقدم که هم نمايندگان مردم در مجلس و هم ما نمايندگان مردم در شوراهای اسلامی، بايد در مقابل رأيي كه از مردم گرفته‌ايم پاسخگو باشيم و با شناخت کامل مسؤولیت‌ها و اختیارات‌مان، به بهترین نحو به رسالت‌مان عمل كنيم.

در این وضعیت، مطالبات مردم از نمایندگان خود بسیار بالاست و امیدوارم که نمایندگان مردم این بار سنگین را به دوش بکشند و با اولویت‌بندی درست وظایف ملی و محلی خود، در مسیر حل مشکلات مردم گام‌های عملی و قدرتمندی را بردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار