دهمین جشنواره صنعت چاپ استان خوزستان همزمان با روز ملی صنعت چاپ یک‌شنبه ١٨ شهریور 97 در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 10 September 2018

این جشنواره با هدف تجلیل و تقدیر از صنعت‌گران حوزه چاپ و نشر و فعالان و پیشکسوتان این عرصه در استان خوزستان برگزار شد.

از جمله برنامه‌های اجرا شده در این مراسم می‌توان به پخش کلیپ و اجرای موسیقی زنده توسط گروه موسیقی سنتی بامداد و سخنرانی پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر استان اشاره کرد.

در پایان این مراسم از چاپخانه‌داران و تلاشگران عرصه چاپ و نشر استان خوزستان با اهدا لوح سپاس و تندیس جشنواره تقدیر شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در دهمین جشنواره صنعت چاپ استان اظهار کرد: صنعت چاپ نوعی خلق است که حاصل آن در اختیار همه قرار می‌گیرد.

محمد جوروند گفت: پرداختن به بعضی از مشاغل از سر ناچاری و تقدیر است و انسان مجبور به انجام دادن آن‌ها است اما انجام دادن برخی مشاغل همراه با عشق هستند و گله‌مندی و خستگی کار را در افراد نمی‌توان دید.

وی ادامه داد: کسانی که در حوزه چاپ فعالیت می‌کنند به رغم این که ممکن است درآمد کمی داشته باشند اما به این حرفه عشق می‌ورزند و این موضوع بسیار مهمی در حوزه چاپ است.

جوروند با اشاره به علاقه چاپخانه‌داران به این حرفه خاطرنشان کرد: به زعم بنده عشق و علاقه‌ای که در صنعت چاپ وجود دارد ناشی از یک قاعده قوی و محکم است که کمتر به آن پرداخته می‌شود.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خداوند در قرآن در جایی که چیزی را خلق می‌کند به خود آفرین می‌گوید، هر جایی که انسان چیزی را خلق می‌کند که در عالم ماده صورت پیدا می‌کند آن جا لذت و تفرج خاطری پیدا می‌کند که با هیچ چیز قابل معامله نیست و حال آن که صنعت چاپ نیز نوعی خلق اثر است که حاصل آن در اختیار همه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: علاقه‌مندی به صنعت چاپ و چاپخانه در فطرت آدمی وجود دارد چراکه علاقه‌مندی به خلق در ذات آدمی وجود دارد و لذا با وجود تمام ناملایماتی‌ که در این راه وجود دارد چاپخانه‌ها همچنان به این فعالیت خود ادامه می‌دهند.

جوروند با اشاره به نوسانات ارز در روزهای اخیر گفت: نوسانات ارز در روزهای اخیر در ابتدایی‌ترین نیازهای ما نیز تاثیر گذاشته است. همچنین این مقوله دستگاه‌ها و تجهیزات چاپ را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده است. امیدوارم در آینده نزدیک سکون و آرامشی در بازار ایجاد شود تا اصناف مختلف به ویژه چاپخانه‌ها بتوانند به وضعیت متعادلی برسند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از تمام شرکت‌ها، ادارت، سازمان‌ها و کارخانه‌هایی که کار چاپی دارند خواست که با وجود کیفیت و قیمت چاپ در استان خوزستان از سفارش کارهای چاپی خود به خارج از استان خودداری کنند.

همچنین معاون فرهنگی و رسانه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در حاشیه برگزاری دهمین جشنواره صنعت چاپ استان خوزستان اظهار کرد: صنعت چاپ بزرگترین اقتصاد در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود. اگر به حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری نگاهی کنیم خواهیم دید هیچ کدام به انداره صنعت چاپ سرمایه در گردش ندارند و از این رو صنعت چاپ بزرگترین اقتصاد در حوزه فرهنگ محسوب می‌شود.

 مرتضی جمشیدی ضمن تبریک روز ملی صنعت چاپ به تلاشگران عرصه این صنعت افزود: استان خوزستان از نظر تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. همچنین این استان از نظر دسترسی به بازارهای کشورهای همسایه و وجود بازارهای مرزی جزو استان‌های استراتژیک در صنعت چاپ به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تداوم مشکلات نقدینگی و التهابات اخیر قیمت ارز در کشور گفت: نوسانات نرخ ارز باعث وارد شدن شوک جدی به اقتصاد به ویژه صنعت چاپ کشور شده است که اصلاح آن توجه ویژه و صرف زمان از طرف دولت را می‌طلبد.

معاون فرهنگی و رسانه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: ما می‌توانیم با حمایت از چاپخانه‌داران، تخصیص تسهیلات به منظور سرمایه در گردش و معافیت مالیاتی برای چاپخانه‌داران موانع موجود در صنعت چاپ استان را از میان برداریم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار