مدیر کل میراث‌فرهنگی قم از ثبت ملی پنج پرونده میراث ناملموس این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 11 September 2018

به ‌گزارش تابناک قم، حمید یزدانی گفت: در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی کشور که با حضور پژوهشگران و کار‌شناسان برجسته برگزار شد، پنج پرونده میراث ناملموس مربوط به هنر مروار بافی، هنر سراجی، هنر مجلد سازی "صحافی سنتی"، پرونده فن و مهارت معرق چوب و فنون و دانش نقاشی پشت شیشه مورد بررسی مسئولان و کار‌شناسان قرار گرفت و به ثبت رسید.

وی افزود: در فرهنگ ایران اسلامی، صحافی بخشی از حرفه وَرّاقی بوده است، وَرّاق به کسی گفته می شد که نسخه ها را کتابت و تزئین و تجلید می کرد؛ کتب قدیمی بسیاری که در موزه حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی و کارگاه‌های فعال در استان قم وجود دارد و به همین دلیل هنر مجلد سازی و صحافی در شهر قم از جایگاه ویژه و قدمت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد: معرق چوب نیز در قم از سابقه کهنی برخوردار است، قدیمی ترین نشانه‌های این هنر در قم مربوط به یک منبر چوبی به جا مانده از قرن ۸ است که در آن از هنر معرق مشبک استفاده شده است؛ به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هنر معرق مورد حمایت سازمان قرار گرفته و هنرمندان این رشته تحت بیمه تامین اجتماعی هستند.

یزدانی خاطرنشان کرد: هنر مروار بافی یا حصیر بافی در شهر قم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از آنجایی که این هنر- صنعت در استان قم از قدمت چند صد ساله برخوردار است، ثبت آن در فهرست آثار ملی ضروری است تا هر چه سریعتر در زیر چتر حمایت میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: هنر سراجی جزئی از صنایع دستی است که صنعتگر طی فرایند آن و پس از دباغی پوست به ساخت انواع کیف‌ها، کمربند، قطار فشنگ، زین اسب، جلد اسلحه و چیزهایی مانند آن می‌پردازد و شواهد موجود، نشان دهنده قدمت این هنر در استان قم است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با بیان این که نقاشی پشت شیشه در زندگی مردم تاثیر زیادی داشته است، تصریح کرد: این نقاشی تلفیقی از هنر و مذهب است؛ حتی رنگ در این نوع نقاشی حرمت داشته که بسیاری از نقاشان پشت شیشه قبل از به دست گرفتن «قلم مو» وضو می‌گرفتند وگاهی نیز با خون خود، رنگ سرخ صحنه کربلا را نقاشی می‌کردند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار