برداشت خرما ازنخلستان‌های شهرستان قصرشیرین آغاز شد‌ه است.
کد خبر: ۶۵۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ 12 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس از قصرشیرین، برداشت خرما از نخلستان‌های شهرستان قصرشیرین آغاز شد‌ه است.

براساس گزارش فارس، در استان کرمانشاه ارقامی از خرمای خشک و نیمه‌خشک تنها در شهرستان قصرشیرین به دلیل برخورداری از باد گرم و خشک تولید می‌شود.

برداشت خرما نرم و رطب در این شهرستان مدتی است‌ آغاز شده که از امروز نیز سایر ارقام در حال برداشت است و این کار تا مهرماه ادامه دارد.

750 هکتار باغ خرما در شهرستان قصرشیرین وجود دارد که از این مقدار 350 هکتار آن مثمر است.

ارقام خرمای این شهرستان به گفته مراد محمودیان، مدیرجهاد کشاورزی قصرشیرین شامل زاهدی، اشرسی، دیری‌جعفری‌، پیارم‌، ربی و دیری است که خرمای اشرسی با 2 نوع خشک و نرم، درشت و گوشتی با کیفیت بالا و بسیار خوش طعم در کشور مختص قصرشیرین است.

محمودیان در ادامه گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس با پیش‌بینی برداشت 3 هزار و 900 تنی خرما از نخلستان‌های قصرشیرین، گفت: امسال نیز همچون سال گذشته خرمای قصرشیرین به صورت بسته‌بندی در بسته‌های 10 کیلویی کارتنی‌، ظروف پلاستیکی درب دار پنج کیلویی و نایلون 10 کیلویی روانه بازار می‌شود.

وی به پروانه مشاغل خانگی با نام بسته‌بندی خرما باغداران فعال قصرشیرین اشاره و بیان کرد: آدرس باغ و تاریخ برداشت برروی بسته‌بندی‌ها ذکر شده است.

شیره خرما یا به اصطلاح محلی«دوشاب» از محصولات با ارزش غذایی بالا است که به روش سنتی توسط زنان این منطقه تهیه و در بازارهای محلی به فروش می‌رسد.

آن‌طور که محمودیان می‌گوید، دوشاب از خرماهای درجه 2 و 3 با کیفیت نسبی پایین با عملیاتی همراه با آب حرارات بالا به دست می‌آید.

مهمترین مصرف شیره خرما یا همان دوشاب این است که آن را روی خرما می‌ریزند تا این میوه برای مدت طولانی همچنان نرم بماند و از کرم زدن خرما جلوگیری کند و از این محصول در انواع شیرینی‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار