دبیر کمیته مبارزه با قاچاق دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطرح کرد:
دبیر کمیته مبارزه با قاچاق دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به خطرات ناشی از مصرف کالاهای قاچاق مرتبط با سلامت، گفت: وجود مواد مخدر در ترکیب برخی داروهای وارداتی غیرمجاز، عدم رعایت شرایط نگهداری مطلوب، بروز عفونت‌های شدید و شکستگی‌های استخوانی از نمونه خطرات ناشی از مصرف کالاهای قاچاق از نوع سلامت هستند.
کد خبر: ۶۵۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶ 12 September 2018

ظهیری‌نژاد در نشست خبری پیام‌رسان سلامت که امروز (21 شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: امروزه پدیده قاچاق به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش کشور محسوب می‌شود که علاوه بر اقتصاد و فرهنگ، بر امنیت و از همه مهم‌تر سلامت جامعه اثر مستقیم و مخربی بر جای گذاشته و می‌گذارد.

وی افزود: مدتی است که کشور ما در اثر درگیر شدن با این پدیده هزینه‌های کلانی را چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی پرداخت کرده است.

دبیر کمیته مبارزه با قاچاق و مسئول بازرسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به خطرات ناشی از مصرف کالاهای قاچاق مرتبط با سلامت، گفت: وجود مواد مخدر در ترکیب برخی داروهای وارداتی غیرمجاز مانند قرص ریلایف و فساد مواد غذایی در اثر استفاده از مواد نگهدارنده نامناسب و عدم رعایت شرایط نگهداری مطلوب، بروز عفونت‌های شدید و شکستگی‌های استخوانی در اثر استفاده از پیچ و پلاک‌های ارتوپدی به دلیل نامرغوبی جنس و غیربهداشتی بودن نوع مواد به کار رفته از نمونه خطرات ناشی از مصرف کالاهای قاچاق از نوع سلامت هستند.

ظهیری‌نژاد عنوان کرد: محصولات خوراکی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دارو و پودرهای نیروزا و مکمل جزو کالاهای مشمول الصاق برچسب اصالت و سلامت هستند. همچنین کلیه تجهیزات و ملزومات دندانپزشکی، ملزومات آزمایشگاهی، تجهیزات و ملزومات پزشکی خانگی و قابل عرضه، ملزومات پزشکی نازایی و پروتزهای استریل ارتوپدی از دیگر کالاهای مشمول الصاق برچسب سلامت و اصالت هستند و بقیه کالاها هنوز مشمول برچسب الصاق سلامت و اصالت نشده‌‌اند.

وی با اشاره به مصادیق کالای قاچاق موجود در بازار تصریح کرد: نوشیدنی ویمتو تولید کشور عربستان، نوشیدنی تخم شربتی تولید کشور تایلند و اسنک مخلوط با آجیل و نخود سبز تولید کشور فیلیپین، برخی از مصادیق کالای قاچاق هستند.

دبیر کمیته مبارزه با قاچاق و مسئول بازرسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به خطرات ناشی از مصرف کالاهای قاچاق سلامت، با اشاره به راهکارهای مبارزه با قاچاق فرآورده‌های سلامت‌محور عنوان کرد: تکمیل سامانه‌های پیشرفته و هوشمند در زمینه توزیع و گردش کالا از مبدأ تا مقصد، ارتقای کیفیت محصولات داخلی و ایجاد ساختار مناسب مبارزه با قاچاق در درون سازمان‌های مرتبط از جمله برخی راهکارهای مبارزه با قاچاق فرآورده‌های سلامت‌محور هستند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سلامت ، تغذیه ، غذا و دارو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار