مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اهواز خبر داد:
مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید لزوم انجام خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی برای گروه های سنی مختلف گفت: کلیه خانه‌های بهداشت، خدمات خطرسنجی را به صورت رایگان برای گروه سنی ۳۰ سال به بالا انجام می‌دهند که این موضوع مهم ترین عامل جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.
کد خبر: ۶۵۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 12 September 2018

دکتر کوروش نعمانی در نشست خبری پیام‌رسان سلامت که امروز (21 شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی یک شبه ایجاد نمی‌شوند بلکه به دلیل عوامل خطر رفتاری و متابولیک به وجود می‌آیند.

وی افزود: عوامل خطر رفتاری شامل کم‌تحرکی، چاقی، اضافه وزن، مصرف دخانیات و الکل و عوامل خطر متابولیک شامل فشار خون،‌ دیابت و چربی هستند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه رتبه خوزستان در عوامل خطر رفتاری موثر در بیماری‌های قلبی و عروقی خوب نیست، تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی فشار خون است. فشار خون 12 روی 8، فشار خون طبیعی است اما فشار خون 12 تا 13 بالا (هیپرتانسیون) محسوب می‌شود. حدود 42 درصد گروه سنی 18 سال به بالا دارای فشار خون هیپرتانسیون هستند.

نعمانی گفت: 27 درصد جمعیت گروه سنی 18 سال به بالا دچار فشار خون بالا هستند البته این آمار طبق تعریف قدیمی (14 روی 9) است و اگر معیار فشار خون جدید ملاک قرار بگیرد قطعا آمار مبتلایان به فشار خون تغییر می‌کند.

وی عنوان کرد: این اطلاعات و آمار نشان می‌دهد که شرایط بیماران بیماری‌های قلبی خوب نیست و باید در این زمینه اقدام شود.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به شیوع بیماری دیابت در خوزستان اظهار کرد: خوزستان جزو استان‌ پرشیوع بیماری دیابت است و در گروه سنی بالای 25 سال حدود 14 درصد جمعیت استان مبتلا به دیابت هستند. خوزستان تقریبا جزو سه استان نخست پرشیوع دیابت کشور قرار دارد.

نعمانی تصریح کرد: مرگ‌های زیر 70 سال مرگ زودرس محسوب می‌شوند. تعهد کشور ما در مجامع بین‌المللی این است که تا سال 2025 میزان 25 درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های سرطان، قلبی و عروقی، دیابت و مزمن تنفسی در ایران کاهش داده شود. در سال گذشته آمار مرگ‌های زودرس نسبت به سال 95 کمی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: برای کاهش 25 درصدی مرگ‌های زودرس تا سال 2025 نیاز به عزم ملی و استانی داریم.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به هفتم مهرماه روز جهانی قلب گفت: شعار "هم‌پیمان برای سلامت قلب" برای روز جهانی قلب در نظر گرفته شده است و باید همه با هم برای تأمین سلامت قلب تلاش کنیم.

نعمانی فعالیت فیزیکی متوسط و کاهش نمک را برخی از عوامل موثر در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی برشمرد و گفت: نمک مهم‌ترین عامل خطر فشار خون است و کنترل مصرف آن در زمینه کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی تأثیرگذار است. در حال حاضر میزان مصرف نمک حدود 10 تا 11 گرم است در حالی که باید مصرف روزانه نمک زیر پنج درصد باشد.

وی با تاکید لزوم انجام خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی برای گروه های سنی مختلف گفت: کلیه خانه های بهداشت، خدمات خطرسنجی را به صورت رایگان برای گروه سنی ۳۰ سال به بالا انجام می‌دهند که این موضوع مهم ترین عامل جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

نعمانی با اشاره به اجرای کمپین "ایمن برانیم" جهت کاهش مرگ و میر تصادفات تصریح کرد: با توجه به اینکه شهریورماه بیشترین آمار تصادفات و مرگ و میر را دارد، وزیر بهداشت به کلیه دستگاهها جهت راه اندازی کمپین "ایمن برانیم" جهت کاهش مرگ و میر تصادفات در این ماه نامه ارسال کرده است.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: موارد مرگ و میر ناشی از تصادفات شهریورماه خوزستان نسبت به استان های دیگر کمتر است اما موارد مرگ و میر خوزستان در ماه های مهر و آبان بیشتر است که باید علت آن بررسی شود.

نعمانی با اشاره به تصویب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در شورای عالی سلامت، تصریح کرد: هدف یازدهم این سند کاهش نسبی 20 درصدی مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی تا سال 2025 است.

وی افزود: متاسفانه موارد مرگ و میر سوانح ترافیکی در روستاها نسبت به جمعیت بیشتر است که بر این اساس معاونت بهداشت وزارتخانه و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی تفاهم نامه ای منعقد کرده اند تا میزان سوانح مخصوصا در روستاها کاهش یابد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: عدم استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، خواب آلودگی، سرعت زیاد و مصرف دارو و الکل از عوامل خطر حوادث ترافیکی هستند. همچنین بیشترین گروه ها‌ی خطر در حوادث ترافیکی گروه سنی 18 تا 24 سال هستند.

نعمانی با اشاره به آمار استفاده از کلاه ایمنی بیان کرد: در تهران بیش از 25 درصد از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند اما در خوزستان میزان استفاده از کلاه ایمنی کمتر از پنج درصد است که دلیل اصلی این آمار اعمال قانون در تهران است. به نظر می‌‌رسد باید اعمال قانون در خوزستان در نظر گرفته شود زیرا حدود 40 درصد مرگ‌های سوانح ترافیکی مربوط به موتورسوران،عابران پیاده و دوچرخه سواران است.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مرگ‌های ناشی از سوانح جاده‌ای در سال گذشته نسبت به سال 95 حدود 10 درصد کاهش یافته است اما در سه ماهه نخست امسال مرگ‌های سوانح ترافیکی کمی افزایش یافته است.

وی با تاکید بر لزوم اجرای کمپین6030 بیان کرد: 60 درصد سوانح ترافیکی در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد بنابراین محدوده 30 کیلومتری شهرها نقطه خطر محسوب می‌شود و باید رانندگان در این نقاط بیشتر دقت کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار