بر اساس توافق مسئولان گمرک چذابه و شیب عراق
مسئولان گمرک چذابه و 'شیب' عراق در نشستی مشترک ، برای فعال نگه داشتن صادرات کالا به عراق از بازارچه مرزی چذابه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به توافق رسیدند.
کد خبر: ۶۵۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵ 14 September 2018

سیدسعید فاضلی معاون گمرک چذابه ، سیدحیدر الموسوی رئیس گمرک شیب عراق و عمید دریس مدیر مرزی عراق در منطقه چهارشنبه درنشست مشترکی در پایانه مسافری چذابه مقرر کردند روند صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق از بازارچه مرزی چذابه در تعطیلات هفته آینده که مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی است ادامه یابد لذا بازرگانان و تجار محلی 2 کشور برای انجام مبادلات مرزی آمادگی لازم را داشته باشند.

سیدسعید فاضلی معاون گمرک چذابه که سرپرستی هیات گمرکی ایران را برعهده داشت گفت:در این نشست مقرر شد با توجه به افزایش صادرات کالا از این بازارچه ، طرف عراقی برای ترخیص و جابه جایی کالاهای سریع الفساد از بارانداز چذابه اقدام های لازم را نیز انجام دهد.

یکسان سازی ساعت کاری 2 گمرک چذابه و شیب عراق و تردد همزمان زائران 2 کشور و صادرات کالا از دیگر توافق های نشست کاری مسئولان محلی ایران و عراق در پایانه مرزی چذابه بود.

در این نشست بر هماهنگی و تعامل بیشتر مسئولان مرزی و گمرگی 2 کشور در این منطقه مرزی با هدف روان سازی صادرات کالا به عراق و تسهیل در تردد زائران و گردشگران عراقی و ایرانی تاکید شد.

همچنین مسئولان گمرکی و مرزی ایران و عراق در چذابه ، چگونگی فعالیت این بازارچه در ایام اربعین حسینی که در سال های گذشته 2 تا سه هفته تعطیل بود گفت و گو کردند.

مرز زمینی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز ، شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.

پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی شامل تره بار، مصالح ساختمانی، خودرو ، لوازم خانگی و برقی، آرد ، دام زنده ، لبنیات و آبزیان پرورشی از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد که سهم بازارچه مرزی چذابه حدود 350میلیون دلار بود.

پیش بینی شده با توجه به افزایش روند صادرات کالا از بازارچه چذابه ، ارزش کالاهای صادراتی ایران به عراق از این بازارچه افزایش یابد که این خود در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرهای غربی خوزستان تاثیر مثبت خواهد شد.

استان خوزستان با 2 استان عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و بصره حدود 300 کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر 2 استان تفاهم نامه همکاری اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار