مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر خبر داد
مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر گفت: امسال در موسم اربعین روزانه بیش از 60 نیرو شامل کارشناسان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت محیط و سلامت خانواده در مرز شلمچه مستقر خواهند شد.
کد خبر: ۶۵۵۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 16 September 2018

فرشید بهشتی اظهار کرد: امسال نیروی‌های مرکز بهداشت زیر نظر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر از 28 مهر تا 14 آبان در مرز شلمچه مستقر خواهند شد و شمار این افراد بیش از 60 نفر است.

وی افزود: در این بازه زمانی، هر روز 16 نیروی بهداشت محیط، 40 نیرو از واحد پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و چهار ماما از سه شهرستان خرمشهر، آبادان و شادگان به صورت شبانه روزی در دو شیفت کاری در مرز شلمچه به زائران حسینی خدمات‌دهی خواهند کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر از آغاز ساماندهی نیروها خبر داد و در ادامه به برشماری وظایف تعریف شده برای این گروه‌های خدمات‌رسان پرداخت.

وی در این رابطه اظهار کرد: نظارت بر نحوه و محل‌های پخت نذورات و توزیع غذاهای توزیعی با نمونه گیری از تمام غذاها، نظارت بر سیستم دفع فاضلاب و پسماندها، کدگذاری و نظارت بر آب و یخ مصرفی نمونه‌ای از اقدامات واحد بهداشت محیط در ایام اربعین است.

بهشتی از تهیه وسایل سنجش سریع آلودگی سطوح و مواد غذایی برای اربعین امسال در مرزشلمچه خبر داد و گفت: وسایل سنجش پرتابل آلودگی سطوح و مواد غذایی دارای کیت های تشخیص سریع امسال در مرز شلمچه استفاده خواهد شد که قابلیت تشخیص سریع آلودگی‌های میکروبی مواد غذایی و آب را دارد.

وی افزود: در گذشته نتیجه آزمایش‌ها بعد از سه روز اعلام می‌شد، اما با استفاده از این وسایل سنجش جدید به صورت آنی و در محل نتیجه سنجش‌ها قابل مشاهده و ثبت شدن است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر در ادامه با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت زائران در مدت اربعین، به اقدامات واحد پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر‌دار در مرز شلمچه طی این مدت نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مرز شلمچه خط مقدم تردد در اربعین است و اتباع خارجی نیز در یک پرسه زمانی به این مرز مراجعه می کنند این امر باعث تراکم بالای جمعیتی می شود، از آنجایی که توجه به سلامت و پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیر با خواستگاه‌های مختلف اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند.

وی از آموزش و سنجش سلامت به عنوان دو محور مهم عملکرد واحد پیشگیری از بیماری‌ها در مرز شلمچه یاد کرد و افزود: آموزش افراد عازم عتبات برای کسب آمادگی در زمینه شناخت انواع بیماری‌ها، نحوه تشخیص نوع مواد مصرفی و رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های از جمله اقداماتی است که در مرز اربعین انجام می شود.

بهشتی نصب تابلو روان با درج پیام‌های بهداشتی به زبان عربی از اول محرم برای آموزش عراقی‌های مراجعه کننده به مرز شلمچه و همچنین ارائه خدمات درمانی ویژه به اتباع خارجی را از دیگر فعالیت های این واحد خواند.

وی ادامه داد: موارد بیماری و یا افراد دارای عوامل زمینه‌ای شناسایی و علاوه بر ارائه خدمات درمانی نسبت به اطلاع رسانی در این خصوص به وزارتخانه و سراسر کشور با تاکید بر موارد احتمالی بیماری های واگیر اقدام خواهد شد.

استقرار ماما به صورت شبانه روز در مرزشلمچه برای خدمات رسانی به مادران باردار دیگر اقدامی بود که مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر به تشریح آن پرداخت و گفت: با توجه به اینکه نیمی از زائران بانوان هستند و توجه به سلامت این گروه هدف بسیار حائز اهمیت است، بانوان نیز توسط نیروهای سلامت خانواده تحت مشاوره و آموزش‌های پیشگیرانه قرار می گیرند در همین راستا روزانه چهار ماما به صورت شبانه روزی در مرز مستقر می‌شوند تا در صورت نیاز به ارائه خدمات درمانی اقدامات مناسب را انجام دهند.

بهشتی در ادامه میزان خدمات ارائه شده در اربعین توسط واحد سلامت خانواده را یادآور شد و اظهار کرد: سال گذشته در ایام اربعین سه هزار و 474 مورد به واحد سلامت خانواده مراجعه کردند که 54 مورد از این تعداد را مادران پرخطر تشکیل می‌دادند که هفت مورد اعزام مادر پرخطر به بیمارستان در سال گذشته ثبت شده است.

وی به ارائه خدمات بهداشتی درمانی به 80 کودک زیر پنج سال نیز اشاره کرد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار