سال‌هاست که دریاچه ارومیه رو به خشک‌سالی است و دیگر شبیه دریاچه پر آب چندین سال پیش نیست، امروز دریاچه تبدیل به کویر نمک شده و تعداد مسافران آن نیز کم و کمتر شده است.
کد خبر: ۶۵۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲ 16 September 2018
 

بر کسی پوشیده نیست که دریاچه ارومیه با وضعیت بسیار بحرانی روبرو است و سال به سال آب آن در حال کاهش‌ است و اگر با این وضع ادامه یابد در آینده با مشکلات زیادی در پیرامون دریاچه روبرو خواهیم شد که نه تنها استانهای همجوار بلکه کشور را با خطر روبرو می‌کند.

از جمله مشکلاتی که با خشکی دریاچه ارومیه با آن روبرو می‌شویم، مشکل کم‌آبی شدید و مشکلات کشاورزان و از بین رفتن کار و زمین‌های کشاورزی و ضربه به صنعت گردشگری و در ادامه شیوع انواع بیماری‌هایی است که به واسطه ریزگردهای نمکی ایجاد می‌شود و این تنها قسمتی از مشکلات است.

موضوع بحران دریاچه ارومیه که در سطح ملی و حتی جهانی مطرح‌شده آن‌گونه که باید و شاید در دید مسئولان دولتی با کار اثربخش جدی پیگیری نشد به طوریکه فرضتهای زیادی از بین رفت و تخصیص نیافتن اعتبارات سبب ناکام ماندن بسیاری از راهکارهای 27گانه شد.

اقدامات غلط برخی مسئولان تهدیدی برای دریاچه ارومیه

اقدامات غلط برخی از مسئولین نیز تهدیدی برای دریاچه ارومیه محسوب می‌شود که دراین‌باره یکی از اعضای شورای شهر بیان کرد: دریاچه حدود 20 سال قبل به سمت‌وسوی خشکسالی رفته است و در این مدت طولانی تدبیری برای حل این معضل صورت نگرفته و اقدامات غلط برخی از مسئولین به تهدیدی برای دریاچه تبدیل‌شده است.

حسین پناهی گفت: موضوع دریاچه ارومیه به‌جای حل شدن مشکلش  مورد سو استفاده‌ های سیاسی و منفعت‌طلبی اشخاص قرارگرفته و از اهداف خود فاصله گرفته است چراکه دریاچه حدود 20 سال قبل به سمت‌وسوی خشکسالی رفته و در این مدت طولانی تدبیری برای حل این معضل از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

وی افزود: مسئولین زمانی از رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور می خواهند به دیدار دریاچه ارومیه بیایند که آب دریاچه ارومیه افزایش‌یافته است اما هنگام کاهش آب دریاچه این اقدامات را انجام نمی‌دهند.

چاه‌های های غیرمجاز در کم شدن آب دریاچه ارومیه بی تأثیر نیستند

برخی مسئولین نیز برای این‌که کم‌کاری خود را موجه جلوه کنند علت کم شدن آب دریاچه را وجود چاه‌های غیرمجاز زیاد در شهرهای اطراف به‌خصوص  شهر ارومیه و استفاده کشاورزان از این چاه‌ها می‌دانند.

معاون فنی اداره کل محیط‌زیست آذربایجان غربی درباره تأثیر چاه‌های غیرمجاز و استفاده بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در به وجود آمدن بحران دریاچه ارومیه می‌گوید: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته چاه‌های غیرمجاز و مجاز و استفاده بی‌رویه از آب های زیرزمینی بی تأثیر در بحران خشکی دریاچه ارومیه نیستند.

حجت جباری افزود: رودخانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین منبع آبی تأمین کننده آب دریاچه هستند به همین سبب حفر چاه‌های غیرمجاز و استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی موجب کاهش میزان ورود آب به دریاچه ارومیه می‌شود.

نماینده مردم سلماس نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: مدیریت و بهینه‌سازی در مصرف آب‌های سدی و استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌تواند تأثیر به سزایی در جلوگیری از کاهش آب دریاچه ارومیه داشته باشد به‌طوری‌که امروزه هر کشاورز برای تأمین آب مصرفی خود درزمینهٔ کشاورزی نیاز به استفاده از این چاه‌ها دارد بنابراین دولت باید راهکاری برای تأمین آب کشاورزان ارائه دهد تا این قشر مجبور به حفر چاه‌های غیرمجاز نباشند.

فقط یک پروژه طبق برنامه در حال انجام است

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در اوضاعی این پارک ملی در حال نابودی است و گزارش‌های اخیر نیز حاکی از کم شدن پی در پی و بی وقفه آب آن است، می‌گوید: حجم آب موجود در دریاچه تا پایان تابستان دوباره کاهش می‌یابد اما تمامی پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه کم و بیش فعالیت دارند اما بیشترین پیشرفت به پروژه‌ تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه تعلق دارد که 63 درصد پیشرفت داشته و 22 کیلومتر آن آماده‌ شده است. تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار