یکی از خبرهایی که روز گذشته سروصدا کرد این بود که با مجموع پولی که ۶میلیون نفر ایرانی، برای ثبت‌نام به حساب سایپا ریختند، می‌شود یک خودروساز خارجی را خرید! اما این حرف چه اندازه صحت دارد؟
کد خبر: ۶۵۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 16 September 2018

به گزارش خبرنگار مهر، «با پولی که مردم به حساب سایپا ریخته‌اند، می‌شد یکی از شرکت‌های تویوتا، بنز، لامبورگینی یا فیات را خرید» این متن ادعایی بود که دیروز از جانب روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد و حسابی جنجال به پا کرد.

خبری که در آن ادعا شده بود چند روز پیش ۶ میلیون نفر از ایرانی‌ها در یک دقیقه زمان با ثبت نام در سایت به شرکت سایپا پول واریز کرده اند، باعث شده بود تا عده ای با حساب‌های سرانگشتی و محاسبه نرخ دلار به این نتیجه برسند که با مجموع همه این مبلغ مردم ایران این قدرت خرید را داشتند که یکی از شرکت‌های تولید خودرو مثل بنز، لامبورگینی، تویوتا و ... را خریداری کنند. جالب اینجاست که این خبر به اندازه‌ای بازتاب داشت که نه فقط رسانه‌های داخلی که حتی خبرگزاری‌های خارجی مثل دویچه‌وله هم آن را بازنشر داد؛ اما نکته قابل توجه این جا بود که بعدها مشخص شد؛ عدد بزرگ ۶میلیون نفر نه متعلق به خریداران خودروی شرکت سایپا بلکه متعلق به بازدیدکنندگان این سایت در یک بازه زمانی بوده است. تا جایی که از این تعداد فقط حدود ۴۵هزار نفر آنها موفق به ثبت نام به خرید خودرو شدند نه ۶میلیون نفر.

هدایت نقدینگی به جای سفته‌بازی!

البته شاید بشود این ادعا را به نحوی هم توجیه کرد. مثلا اگر هر ۶ میلیون نفری که به سایت مراجعه کردند، نزدیک به ۲۰ میلیون تومان پول در حساب خودشان داشته باشند، با یک حساب سرانگشتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری، مجموع آن چیزی بیش از ۲۸.۵ میلیارد دلار می‌شود! البته با این مبلغ نمی‌شود شرکت تویوتای ۵۰ میلیارد دلاری یا یا شرکت بنز ۴۷ میلیارد دلاری و یا حتی بی‌ام‌و با ارزش بیش از ۴۱ میلیارد دلار را خرید ولی می‌توان به سراغ هوندا، فولکس، آئودی و نیسان رفت که ارزشی در حدود ۱۵ میلیارد دلار دارند.

به عبارت بهتر با این میزان از حجم نقدینگی که در دست مردم است و هر روز در یک بازار می‌رود از سکه تا ارز؛ می‌شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگی ایجاد کرد و بر اساس آن شرکت‌های بزرگ و چندملیتی ایجاد کرد. این یعنی آنکه اگر بستری فراهم شود تا سرمایه‌های کوچک مردم به جای سفته‌بازی و ماندن در بانک به امید سوددهی، به سمت بازار سرمایه‌گذاری سازنده هدایت شود، حتی به جذب سرمایه‌گزار خارجی هم نیاز چندانی نداریم. همه این‌ها فقط کمی همت می‌خواهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار