استاندار خوزستان؛
استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه باید از تحریم های گذشته ای که ایران داشته درس گرفت و در جاهایی که هوشمندانه عمل نشده را مورد آسیب شناسی قرار داد، گفت: همانطور که آمریکا از تجربیات خود برای اعمال تحریم ها استفاده می کند ، جمهوری اسلامی هم باید هوشمندانه و عاقلانه تجربیات موجود در دیگر کشورها را بکار بگیرد و اقدام به مقاومت کند.
کد خبر: ۶۵۶۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ 16 September 2018

مهم ترین موضوع جلسه شورای گفت و گو با بخش خصوصی تحریم های نفتی بود که قرار است آبان ماه اعمال شود و بر همین اساس تیم اقتصادی استان خوزستان در اقدامی تازه در تلاش برای تدوین بسته ضد تحریمی در این استان است.

به گزارش"تابناک"؛ استاندار خوزستان که شامگاه شنبه در جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت سخن می گفت، با تاکید بر اینکه استفاده از تجارب موفق دیگر کشورهای می تواند در مقابله با تحریم ها موثر باشد، اظهارداشت: خوزستان دولتی ترین اقتصاد در بین استان های کشور را دارد لذا تحریم در خوزستان تاثیرگذار خواهد بود و این به دلیل وابستگی به بودجه نفت است.

غلامرضا شریعتی ادامه داد: به همین علت باید از ابتدا با آگاهی و هوشمندی آماده مقابله و ورود به این شرایط باشیم و اقتصاد مقاومتی را با دقت در سطح استان و دستگاه های اجرایی عملیاتی تر کنیم .

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه همه دستگاه ها ملزم به نهایت همراهی و همکاری در تدوین بسته ضد تحریمی استان ظرف 30 روز آینده هستند، افزود: اگر بنا است که وارد دوره تحریم های جدید شویم باید نقشه راه وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: حتی اگر تحریم ها اعمال نشود بازهم وجود آمادگی داشتن نیز یک ضرورت است تا با نقشه راهی که تدوین شده مشکلات موجود در حوزه اشتغال را جبران و رفع کنیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه باید از تحریم های گذشته ای که ایران داشته درس گرفت و در جاهایی که هوشمندانه عمل نشده را مورد آسیب شناسی قرار داد، گفت: همانطور که آمریکا از تجربیات خود برای اعمال تحریم ها استفاده می کند ، جمهوری اسلامی هم باید هوشمندانه و عاقلانه تجربیات موجود در دیگر کشورها را بکار بگیرد و اقدام به مقاومت کند.

شریعتی همچنین به پروژه شهرک انرژی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اجرای این پروژه به یک شرکت آلمانی سپرده شده و نماینده این شرکت طی دیداری که در استانداری خوزستان داشته از حمایت های صدراعظم و دولت این کشور نسبت به شرکت هایی که حاضر به همکاری و سرمایه گذاری در ایران باشند، خبر داد.

وی ادامه داد: شاید شرکت های چند ملیتی که سرمایه های آنها ناشی از اقتصاد آمریکا باشد تمایلی به حضور در ایران نداشته باشند اما با این وجود هنوز شرکت های اروپایی کوچک و متوسطی که ارتباط مالی چندانی با آمریکا ندارند برای سرمایه گذاری در ایران علاقمند هستند.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزیر نفت در زمینه تحریم های نفتی جمهوری اسلامی، عنوان کرد: این وزارتخانه معتقد است که شرکت های متوسط اروپایی توان اجرای پروژه های نفتی ایران را دارند.

شریعتی اقدامات مقاومتی در راستای جلوگیری از ایجاد آسیب های جدی به اقتصاد استان از بابت تحریم های نفتی را ضروری خواند و گفت: باید از همه ظرفیت های استان در این راستا استفاده کرد.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در امور اقتصادی در این نشست با اشاره به حوزه های آسیب پذیری استان از تحریم ها، عنوان کرد: صادرات غیرنفتی برخی از اقلام مانند محصولات پتروشیمی و فولاد به طور مستقل در تحریم های آمریکا قرار دارد که تولیدات استان در این زمینه ها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

یداله مهرعلیزاده ادامه داد: مدیریت دستگاه های اجرایی و بانک های استان خوزستان از دیگر مواردی است که در معرض آسیب پذیری قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه وضعیت هزینه های دستگاه های دولتی نیز یکی دیگر از این مواردی خواهد بود که ضرورت تدوین بسته ضد تحریمی استان را به وجود آورده ، بیان داشت: کاهش اعتماد عمومی مردم استان به توانمندی دولت در اداره اقتصاد، تاثیر بر رابطه مبادله بازرگانی واردات و صادرات از دیگر عواملی است که حوزه های آسیب پذیر استان خوزستان از تحریم ها را تشکیل می دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تحریم ها کاهش صادرات نفت را در پی دارد و علاوه بر این، صادرات کالاهای غیرنفتی مانند محصولات پتروشیمی و فولاد که به طور مستقل در لیست تحریم های آمریکا قرار دارند نیز کاهش پیدا می کند.

این مقام مسئول در استانداری خوزستان با بیان اینکه اقتصاد ایران تحریم را تجربه کرده است و برای این شرایط آمادگی بیشتری دارد، عنوان کرد: بر همین اساس بخش های اقتصادی استان به منظور سیاستگذاری در جهت فعالیت های ضد تحریمی اولویت بندی شده اند.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی بخش های ساخت محصولات غذایی، کشاورزی، ساختمان، ساخت مبلمان، دباغی و پرداخت چرم، فلزات اساسی، ساخت محصولات چوبی و ساخت سایر محصولات کانی غیرفلزی به طور ویژه مسکن میتواند اثرات کاهش صادرات نفت بر رشد اقتصادی را جبران کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار