رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: باید کم‌کم واردات از کشور عراق را آغاز کنیم و صرفا بر روی صادرات به این کشور تمرکز نداشته باشیم.
کد خبر: ۶۵۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 18 September 2018

به گزارش تابناک نقل از ایسنا، کیوان کاشفی ، از عراق به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی ایران طی سال‌های اخیر یاد کرد و افزود: در این سال‌ها عمده تمرکز ما روی صادرات به کشور عراق بوده و واردات زیادی از این کشور نداشته ایم.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد یکی از دلایل این امر شرایط کشور عراق بوده که تولیدات خاصی برای صادرات نداشته و اگر چیزی هم از این کشور وارد شده محدود به نفت و فرآورده‌های سوختی و در قالب ترانزیت بوده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پیامدهای صادرات یکطرفه ایران به عراق، یادآور شد: وقتی این وابستگی یکسویه باشد ناچاریم بسیاری از شرایط عراق را بپذیریم و قدرت مانور چندانی نداشته باشیم.

کاشفی نمونه این امر را در مقاومت چندساله طرف عراقی برای حمل یکسره کالا از طرف ایران دانست و عنوان کرد: نمونه دیگر این شرایط افزایش قابل توجه تعرفه‌های واردات کشور عراق بود که چون ما به صورت متقابل واردات کالا از این کشور نداشتیم، امکان چانه‌زنی در این بخش هم وجود نداشت.

وی با بیان اینکه کشورهای موفق دنیا هر دو سویه تجارت یعنی واردات و صادرات را با هم می‌بینند، افزود: ما هم باید تلاش کنیم با برقراری واردات از کشور عراق، تراز تجاری بین دو کشور را متعادل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به قوی شدن بحث تحریم‌ها و اینکه ابعاد آن هنوز مشخص نیست، یادآوری کرد: در این شرایط می‌توانیم از عراق به عنوان پایگاهی برای واردات به کشور استفاده کنیم.

به گفته کاشفی، اکنون بسیاری از شرکت‌های ایرانی در عراق دفتر و مرکز دارند و می‌توان از ظرفیت آنها و کشور عراق برای زمان تحریم‌ها و واردات انواع کالا استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانیم در زمان تحریم‌ها بسیاری از ماشین‌آلات، مواداولیه مورد نیاز صنایع و واحدهای تولیدی و... را از طریق عراق وارد کشور کنیم. ضمن اینکه اخیرا نیز ظرفیت‌های خوبی در حوزه واردات از عراق شکل گرفته است.

کاشفی عنوان کرد: کشور عراق می‌تواند محل تامین بسیاری از مایحتاج در زمان تحریم‌ها باشد که باید برنامه‌ریزی‌ لازم در این خصوص را داشته باشیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار