این مسئول به جای ارائه برنامه ها برای نشان دادن توانایی هایش به مدیران اعلام می کند که امیدوارم بتوانم در راستای اهداف نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و رضایت وی گام بردارم!
کد خبر: ۶۵۷۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵ 21 September 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / فرهنگی ،فردا روز شکوفه ها و برای ورود کلاس اولی ها و پس فردا یک شنبه اول مهرماه سال 97 است که در این روز رسما مدارس سال تحصیلی را آغاز می کنند . اما آموزش و پرورش زیر پوست خود در سال های اخیر حواشی بسیار ناخوشایندی را متحمل می شود که بر کیفیت آموزش و پرورش استان تاثیر منفی بسزایی داشته است.
بارها شنیده و دیده ایم که برخی استان ها از سیستم آموزشی و فرهنگی بسیار منظم و سیستماتیکی برخوردار هستند و آموزش و پرورش آن ها به شیوه ای بسیار دقیق و منظم اداره می شود . در انتصابات و سپردن پست های کلیدی و مدیریتی اولویت اصلی آن ها توجه به نخبگان است به گونه ای که با یک انتخاب هدفمند ، بسیاری از مشکلات خود را حل می کنند و هر کس سر جای خود مانند چرخدنده های یک ساعت باعث نظم و ریتم خاص در کار آموزش و پرورش می شوند . اما متاسفانه آموزش و پرورش در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد ، به شدت وارد حواشی سیاسی و قومی ، قبیله ای شده است و برخی مواقع مدیریت ها به کسانی واگذار می شود که چندان توانایی در انجام این امر مهم ندارند!
به جرات می توان گفت بالای 90 درصد از فرهنگیان استان دیدگاهشان این است که در آموزش و پرورش فقط حضور نمایندگان و سیاسیون است که می تواند برای یک شخص مدیریت یا پست و منصب ستادی یا در مدارس بیاورد در حالی که کمترین نقش را عامل نخبگی و شایستگی دارد!
اینکه نقش نمایندگان و سیاسیون در دخالت در آموزش و پرورش تا چه میزان است ؟ در افکار عمومی و نظر غالب فرهنگیان اعتقاد بر تاثیرگذاری صددرصدی است ! اما معمولا این موضوع در پشت پرده اتفاق می افتد و چندان به صورت عیان و علنی مطرح نمی شود و البته مدیران بالا دستی آموزش و پرورش سعی می کنند آبروداری کرده و چندان بر این موضوع حداقل در ظاهر صحه نگذارند اما برخی مواقع اتفاقاتی رخ می دهد که دیگر جای هیچ توجیهی نیست!
فردی که انتظار داشت مدیر آموزش و پرورش را معرفی کند!
چند سال پیش عده ای افراد غیرفرهنگی (عدم اشتغال در آموزش و پرورش) مدت زیادی را صرف تعیین مدیر آموزش و پرورش یکی از شهرستان های گرمسیری نمودند! گویا این افراد به شدت سعی بر تحت فشار قرار دادن مسئولین آموزش و پرورش استان را هم داشتند و توجیه کارشان هم این بود که ما الان از نظر سیاسی گروه حاکم هستیم و هزینه کرده ایم پس باید در تعیین مدیر آموزش و پرورش دیده شویم ! طبق برخی نقل قول ها این افراد با برخورد تند مسئولین آموزش و پرورش هم مواجه و از اداره کل به بیرون هدایت شدند.
نکته ای که در این موضوع بسیار جالب بود اینکه یکی از این افراد حتی دیپلم هم نداشت اما به لطف مسائل سیاسی برای خود برو و بیایی داشت ولی به هر جهت آنقدر دخالت در مساول آموزش و پرورش و دیگر دستگاه ها را طبیعی و حق خود و دوستانش می دانست که چنین انتظار احمقانه ای را داشت!
مسئولی که به جای مدیران آموزش و پرورش از نماینده تشکر می کند!
گاها تاثیر سیاسیون بر مسائل آموزش و پرورش به جایی رسیده است که برخی مدیران و معاونین ، بقاء و ارتقاء خود در منصب را بلافصل مدیون نماینده می دانند!
برای نمونه در یکی از جلسات تودیع و معارفه یکی از مسئولان آموزش و پرورش شهرستانی ، مسئولی که معارفه می شود پشت تریبون رفته و در سخنرانی خود به جای تشکر از اعتماد مسئولین آموزش و پرورش ، از اعتماد نماینده به خود ابراز تشکر و قدردانی می کند ! و به جای ارائه برنامه ها برای نشان دادن توانایی هایش به مدیران ، اعلام می کند که امیدوارم بتوانم در راستای اهداف نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و رضایت وی گام بردارم!
این یعنی اینکه کم کم باید بپذیریم ، برای انتخاب مسئولین و مدیران ستادی و مدارس ، شعبه ای از دفتر نماینده را در آموزش و پرورش دایر کنیم تا برای انتصابات به سرعت و با صلاحدید دفتر نماینده اقدامات صورت گیرد! البته شاید واقعا نماینده و دفتر وی چنین انتظاری را ندارند  اما وادادگی و ضعف مسئولین متاسفانه باعث ایجاد چنین شبهاتی شده است.
وقتی حرمت ها در آموزش و پرورش حفظ نمی شود 
سید حسن مرتضوی فعال فرهنگی و از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت در استان کهگیلویه و بویراحمد طی یادداشتی آورده است: باید بپذیریم که هر نقطه و منطقه و استانی در زمینه تعلیم و تربیت با یکدیگر متفاوتند و شنیده‌ایم که در برخی استان‌ها آموزش و پرورش قوی‌تر از برخی استان‌های دیگر است.
باید دلیل آن را بررسی کنیم که چرا به فرض مثال در این زمینه از برخی استان‌ها عقب‌تریم و چگونه است که برخی استان‌ها از این نظر جلوتر از ما حرکت می‌کنند و از قافله عقب مانده‌ایم.
این فعال فرهنگی معتقد است : دلیل این عقب ماندگی به رویکردی برمی‌گردد که متولیان امر آموزش و پرورش در سایر استان‌ها به خصوص استان‌های برخوردار نسبت به آموزش و پرورش دارند.
مرتضوی بیان می کند : وقتی آموزش و پرورش را جدا از سیاست ببینیم و شایسته‌سالاری را جایگزین رابطه‌گرایی کنیم و برای فرزندان این آب و خاک بیشتر دل بسوزانیم و همه چیز را فدای مطامع و خواسته‌های فردی خویش نکینم روزی فرا می‌رسد که ما هم به استان‌های برخوردار نزدیک می‌شویم.
 مرتضوی می گوید : باید جایگاه‌ها و حرمت‌ها را بشناسیم و برای جایگاه‌ها حریم و حرمت و برای حرمت‌ها در برنامه‌های خود جایگاهی قائل باشیم تا در آینده نزدیک آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد خود را به قافله استان‌های برخوردار برساند.
تناقض عجیب سخنان مشاور وزیر با عملکرد برخی مدیران شهرستانی!
اواخر مرداد ماه بود که مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش نسبت به سیاسی کاری در آموزش و پرورش هشدارهایی داده بود اما در واقع می توان گفت چنین هشدارهایی با توجه به عملکرد برخی مدیران در آموزش و پرورش فقط در حد و اندازه حرف باقی خواهند ماند!
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: باند بازی و سیاسی کاری جایگاهی در این نهاد آموزشی ندارد و باید با بهرمندی از افکار و ابزار نوین در عرصه تعلیم و تربیت گام برداشت.
حجت الاسلام سید مجتبی ملکی روز یکشنبه 28 مرداد 97 در دومین گردهمایی اعضا کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش خراسان جنوبی در بیرجند افزود: رویکرد کنونی آموزش و پرورش، آموزش محوری است که باید جدای از سیاسی کاری تربیت محوری را در دستور کار قرار داد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
تا زمانی که معیار انتخاب مدیران رای دادن به نماینده و معرفی دفتر نماینده مجلس باشه نه توانمندی و تخصص و شایسته سالاری بی حود نیست که روز به روز ما شاهد افت تحصیلی و در جا زدن اموزش و پرورشیم
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
فقط خدایا این مسئولینی که حق معلمان را ضایع می کنند واگذارش به تو و ابوالفضل که بی ابرو بشن تو همین دنیا و اخرت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
برخی مدیران در شهرستان ها واقعا شان آموزش و پرورش را پایین آورده اند / باید مدیر کل دخالت کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
البته که تغاری بشکند ماستی بریزد آموزشوپرورش افتد به دست کاسه لیسان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
مملکت ما تا وقتی یاد نگیریم درست در انتخابات شرکت کنیم اباد نمیشه
وقتی رای دادنمون بر اساس قومیت و یا ..... باید نمایندگانی به مجلس برن که کارشون دخالت در تمام کلرهای اداراته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار