زنگ مدارس نواخته شد و «مهر» آمد؛ مهرماه که می‌آید، امید به آینده بیشتر می‌شود. سال تحصیلی جدید از دیروز آغاز شد و مدارس و دانشگاه‌ها از رسماً شروع به کار کردند و میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو برای علم آموزی کوله به پشت و کیف به دست به مدارس می‌روند.
کد خبر: ۶۵۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 24 September 2018

فرآیندی نه ماهه با فراز و نشیب‌های فراوان که نظام آموزشی کشور برای آن‏ها تدارک دیده است. چالش‌هایی در این راه مواجه مسئولان و دانش‌آموزان است و اما مهم‌ترین سوالی که باید مطرح شود و رئیس جمهور دیروز به آن اشاره کرد این است: «پارسال چه مهارت‌هایی آموختید و برای امسال در این زمینه چه انتظاراتی دارید؟» موضوعی که نشان از مسئولیت سنگین این وزارتخانه و مسئولانش دارد. 

رئیس‌جمهوری در تکمیل پرسش خود از دانش‌آموزان سراسر کشور سوال کرد: تاکنون چه کسی و کدام معلم به شما در کسب مهارت بیشتر کمک کرده و فکر می‌کنید چه مهارت‌هایی برای زندگی‌تان مهم تر است؟

هر ساله رئیس جمهوری با هدف پرورش روحیه پرسش‌گری و توانایی نقد و تحلیل پدیده‌ها، ایجاد تعامل بیشتر میان معلمان و دانش‌آموزان، ایجاد نشاط، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس، ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، گسترش و تقویت فعالیت‌های گروهی و کشف، رشد و پرورش استعدادهای بالقوه در مراسم گشایش مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانش‌اموزان کشور، پرسشی با عنوان پرسش مهر مطرح می‌کند.

تمرین درس‌ از خود گذشتگی و فداکاری
از سوی دیگر روز گذشته وزیر آموزش و پرورش به بهانه آغاز سال تحصیلی و با تاکید بر این که تمرین درس پایداری و استقامت برای آموزه‌های ملی و میهنی و دینی مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش است افزود: باید تمرین از خود گذشتگی برای کشور را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم. 

سید محمد بطحایی در آیین نواختن هشتمین زنگ دانش آموز شهید که در بهشت زهرا (س) برگزار شد گفت: با آمدن مهر هر روز امید ما به آینده بیشتر می‌شود. با دیدن شما جوانان که درس عشق و مشق از خود گذشتگی و ایثار را مرور می‌کنید قطعا آینده‌ای روشن در انتظار نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. وی افزود: تقارن این مراسم با آغاز سال تحصیلی حتما همراه خواهد بود با دعای خیر 36 هزار دانش آموز شهید و 5 هزار معلم شهید که جان خود را برای برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فدا کردند.

بطحائی ادامه داد: آن‌چه که مدرسه و آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین وظیفه خود باید دنبال کند، تمرین درس پایداری، استقامت و تاکید بر آموزه‌های ملی، میهنی و دینی برای دانش آموزان است. باید تمرین از خودگذشتگی برای کشور و آموزه‌های دینی سرلوحه‌ی کارها قرار گیرد. وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: هدف و جهت گیری آموزش و پرورش تمرین درس‌های از خود گذشتگی و فداکاری و ایثاری است که شهدا به جای گذاشتند. امیدواریم در این راه به برکت دعای خیر همه شهدا موفق باشید. 

وی افزود: هشتمین زنگ دانش آموز شهید بهانه خوبی است که در نخستین روز مهر ماه یادمان نرود که صندلی کنار ما و همکاران ما که در مدارس به شغل تعلیم و تربیت مشغول بودند روزی متعلق به کسانی بوده که درس‌های مکتب امام حسین (ع) را به خوبی فرا گرفتند و آن را تنظیم کردند تا ما نیز امروز همین راه را ادامه دهیم.انشاء الله سال تحصیلی جدید پربار و پر برکت باشد و از دعای خیر همه شهدا برخوردار باشیم.

پلیس مدرسه چه وظایفی دارد؟
از سوی دیگر آغاز مدرسه با شلوغی خیابان‌ها همراه است. ترافیک‌های طولانی در نزدیکی مدارس علی‌الخصوص در ساعات ابتدایی روز و همین‌طور پس از تعطیل شدن مدارس در ظهر و بعد از ظهر نیازمند تدابیری از پیش تعیین شده است. این اتفاق که هرساله در نزدیکی بسیاری از مدارس رخ می‌دهد، با همکاری پلیس تا حدودی قابل حل است. به طور مثال در شهر تهران رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی می‌گوید: «برای کنترل ترافیک و تسهیل عبور و مرور مردم در ابتدای مهر از 20 هزار مامور پلیس در تهران استفاده خواهیم کرد.» 

سردار مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تهران بزرگ گفته بود که از سایر ظرفیت های شهری مثل نیروهای شهرداری و بسیج هم برای تسهیل تردد استفاده خواهند کرد. 

همچنین معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ وظایف مربوط به پلیس مدرسه را تشریح کرد. سرهنگ مسعود جبارزاده در گفت ‌وگو با ایسنا، درباره وظایف مربوط به پلیس‌های مدرسه گفت:‌ پلیس مدرسه به دانش‌آموز یا فردی گفته می‌شود که پس از احراز صلاحیت و کسب آموزش‌ها و مهارت‌های لازم، وظیفه هدایت و راهنمایی دانش‌آموزان در رفت و آمد و همچنین تشویق آن‌ها به احترام به قانون و رعایت مقررات و حفظ نظم و انضباط را به‌عهده می‌گیرد و در سال جاری مقرر شده تا در مدارس استفاده بیشتری از ظرفیت پلیس مدرسه شود. 

وی درباره محدوده فعالیت و وظایف پلیس مدرسه اظهارکرد: این پلیس هنگام عبور دانش آموزان از عرض معابر در مقابل مدرسه یا زمانی که دانش‌آموزان به‌صورت دسته جمعی برای گردش‌های علمی و نظایر آن حضور پیدا می‌کنند، در تقاطع‌ها و معابر اطراف آموزشگاه‌ها حضور خواهند داشت.

جبارزاده با بیان اینکه امیدواریم مسئولان مدارس در این زمینه با پلیس همکاری مورد نیاز را داشته باشند، گفت: تخطی از فرمان پلیس مدرسه تخلف بوده و در صورت اعلام گزارش خودروهای متخلف جریمه خواهند شد. معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی‌های لازم در سال جاری شاهد شکوفایی و تقویت پلیس مدرسه باشیم.

14میلیون دانش‌آموز در 483هزار کلاس درس 
براساس آخرین اطلاعاتی که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده است. امسال 14 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور حاضر می‌شوند. گفتنی است بر اساس این آمار امسال 483 هزار باب کلاس پذیرای این دانش‌آموزان هستند و احتمال افزایش تعداد کلاس‌ها نیز وجود دارد. هرساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان کشور را افراد فاقد مدارک هویتی تشکیل می‌دهند. با همکاری‌های صورت گرفته با وزارت کشور و آموزش و پرورش امسال 5 هزار 69 دانش آموز فاقد مدارک هویتی در دوره آموزش ابتدایی جا داده شدند.

یکی از موضوعاتی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، ماجرای حذف «مشق شب» از تکالیف دانش‌آموزان ابتدایی است. وزیر آموزش و پرورش بر این باور است که ماهیت تکالیف شب هم باید تغییر کند. 

براساس تاییدیه بطحایی در این باره، وی گفته است: «از فردا در سه پایه اول ابتدایی در مدارسی که شرایط لازم را دارند تکالیف درسی بچه‌ها باید در مدرسه انجام شود. آنها در منزل تکالیف مهارت محور انجام می‏دهند. این تمرین ها به معنای رونویسی صرف نیست. از این طریق دکان برخی سودجویان بسته خواهد شد و به تدریج این مسیر را تصحیح می‏کنیم و دکان سوءاستفاده کسانی که دکان باز کرده اند و کتب حل المسائل و... را ترویج می‌دهند بسته خواهد شد. از آموزشگاه‌ها می‌خواهم مسیر خود را در خدمت تحقق اهداف واقعی آموزش و پرورش قرار دهند.»

بطحایی درباره این موضوع سخن گفته است که ماجرای حذف کتب کمک آموزشی در مقطع ابتدایی چندی است که مطرح شده اما گویا دخالت‌های برخی افراد که به عنوان مافیا تولید و فروش چنین کتاب‌هایی مطرح هستند، مانع از انجام آن می شود. حال این‌که تصمیم وزارت مبنی بر حذف مشق شب پنجره‌ای برای ورود به دنیای آموزش نوین و حذف کتاب‌های کمک درسی است. 

تعطیلات زمستانی چه شد؟
از دیگر دغدغه‌های والدین همزمان با آغاز سال تحصیلی ماجرای تعطیلات زمستانه است. در ماه‌های سرد سال در برخی از از استان‌ها به دلیلی شدت سرما و در برخی دیگر که بیشتر شامل کلانشهرها می‌شود به دلیل آلودگی هوا در سال‌های اخیر شاهد تعطیلی مدارس بوده‌ایم. حال اینکه با تدابیری که اخیراً اندیشیده‌شده است؛ قرار بود مدارس به مدت یک هفته با احتساب تعطیلات پایان هفته، تعطیل شوند. گفتنی است براساس اطلاعات موجود هنوز وضعیت این تعطیلات مشخص نیست.

به گفته مسئولان در وزارت آموزش و پرورش دو نظریه در این باره وجود دارد. یکی ماجرای حقوقی تعطیلات زمستانه است که مربوط به مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌شود و نظریه دوم می‌گوید این موضوع بستگی به نظر شوراهای استان‌ها دارد. 

وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره گفته است: « از معاونت حقوقی رئیس جمهوری درخواست استفساریه کردیم و منتظر پاسخ هستیم که اگر از اختیارات شوراها باشد احتمالا در سال جاری 5روز را اجرا کنیم و در خرداد به زمان تحصیل افزوده شود.»

ماه مهر، ماه مهربانی سرآغاز سومین فصل سال است و بوی برگریزان می‌دهد. بوی خاک و نم باران و دانش آموزان و دانشجویان برای آموزش تعالیم علمی و عملی وارد مدارس و دانشگاه‏ها می‌شوند. 

منبع: روزنامه همدلی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار