گفتگویی صمیمی و صریح
عزیز فیلی : به شخصه از کسانی که سعی دارند از من همیشه تعریف و تمجید کنند خوشم نمی آید همیشه سعی می کنم افراد تلخ زبان (کسانی که صریح اشکالات را بیان می کنند) به عنوان مشاور بهره ببرم.
کد خبر: ۶۵۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲ 24 September 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / اقتصادی ، روز گذشته یک گفتگوی صمیمی ، صریح و مشترک خبرگزاری فارس و تابناک کهگیلویه و بویراحمد با عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد انجام شد که بخش های مهم این گفتگو در ادامه آورده می شود.
یکی از معاونت‌های حساس استانداری در کهگیلویه و بویراحمد معاون هماهنگی امور عمرانی است که شاید در بین همه معاونت‌ها به دلیل شرایط ویژه استان مهم‌ترین آن‌ها به شمار ورد.

استانی که نزدیک به 2 هزار پروژه زخمی و ناتمام دارد و بسیاری از پروژه‌ها به دلیل نبود و یا کمبود اعتبارات راکدند.
 
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید / قطار شاید 60 سال دیگر به یاسوج برسد / برای استفاده از ظرفیت های عدل هاشمی با وی مشاوره می کنیم / از افراد تلخ زبان خوشم می آید

عزیز فیلی را بهتر بشناسید
با این اوصاف بود که عزیز فیلی پیشنهاد دوست و هم ولایتی خود علی محمد احمدی استاندار را پذیرفت و به کهگیلویه و بویراحمد آمد تا سکان این مسؤولیت حساس و سخت را متقبل شود.

عزیز فیلی این گونه خود و سوابق و آشناییش با کهگیلویه و بویراحمد را معرفی می‌کند که فارغ‌التحصیل عمران از دانشگاه علم و صنعت است و در ابتدا به استخدام راه و ترابری درآمده است.

عزیز فیلی از رئیس اداره راه و ترابری شهرستان کار خود را آغاز کرده و سابقه مدیرکلی راه و ترابری استان ایلام را هم در کارنامه داشته است.

وی که در همه دولت‌ها از کارگزاران گرفته تا اصلاحات و سپس دولت عدالت و اکنون دولت موسوم به تدبیر و امید حضور داشته در مقطعی معاون عمرانی استاندار ایلام بوده و از سال 82 تا 84 معاون عمرانی استاندار چهارمحال را در کارنامه دارد.

فیلی در برهه‌ای نیز مدیرکل نگهداری راه‌های کشور در وزارت راه بوده و از سال 94 تا 96 هم معاون عمرانی استاندار مرکزی و اکنون نیز معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد است که نشان می‌دهد بیش از هر چیز عزیز فیلی مدیر عمرانی بوده و به سیاست کار چندانی نداشته هر چند که از فحوای کلام وی دریافتیم که ریشه اصلاح‌طلبی هم دارد اما هرگز در کار عمرانی سیاست را دخالت نداده است.

در بعداز ظهر اولین روز مهرماه در دفتر خبرگزاری فارس میزبان معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بودیم و سووالاتی را مطرح کردیم.
چه میزان از کهگیلویه و بویراحمد آشنایی دارید؟
عزیر فیلی در پاسخ به این سؤال که تا پیش از حضور در کهگیلویه و بویراحمد چه شناختی از این استان داشته این گونه می‌گوید که در دوران مسؤولیت خود در وزارت راه چندین بار به استان سفر کرده و یکی از بهترین دوستان او یعنی مرحوم مهندس رودشتیان از این استان بوده و با آن مرحوم رفت و آمد خانوادگی داشته است.

فیلی می‌گوید هنگامی که در وزارت راه بوده کل کشور را 5 بار چرخیده و بنا به سابقه دوستی که با مرحوم مهندس رودشتیان داشته این استان را هم به کرات سفر کرده چرا که هر دو در دانشگاه همکلاسی بوده‌اند.

به همین جهت و برای آشنایی بیشتر با دیدگاه‌های عزیز فیلی در خصوص استان و پروژه‌های عمرانی آن به سراغ وی رفته و سؤالاتی را در زمینه‌های مختلف از او جویا شدیم که با سعه صدر و خوش رویی خاص خود به همه آن‌ها به جز چند سؤال حاشیه‌ای پاسخ گفت و بقیه را به وقت دیگری موکول کرد.
مهمترین اولویت های عمرانی استان
فیلی در خصوص اولویت‌های عمرانی استان گفت: استان با توجه به وضعیت توپوگرافی و جغرافیایی که دارد در زمینه ساخت و تجهیز راه‌ها به همت بالایی نیاز دارد تا به ر‌اه‌های شریانی کشور متصل شود.

معاون عمرانی استاندار چهارخطه کردن راه‌ها را یکی از نیازهای مبرم استان می‌داند که تا راه مناسب وجود نداشته باشد سایر بخش‌ها و از جمله سرمایه‌گذاری در استان رونق پیدا نمی‌کند.

فیلی به اولویت دوم استان هم اشاره می‌کند و از آب به عنوان دومین موضوع اولویت‌دار اشاره می‌کند چرا که آورد سالانه رودخانه‌های استان 10 میلیارد متر مکعب است که آن را از استان‌های دیگر از حیث این منابع عظیم خدادادی متمایز می‌کند.
 
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید / قطار شاید 60 سال دیگر به یاسوج برسد / برای استفاده از ظرفیت های عدل هاشمی با وی مشاوره می کنیم / از افراد تلخ زبان خوشم می آید

اقدام آبی که در استان انجام نشده است
وی متعجب است که چرا و به چه دلیل تاکنون اقدام آن چنانی برای مهار آب‌ها در استان انجام نشده و به همین دلیل برخی از شهرهای استان به ویژه شهر یاسوج دچار تنش آبی شده و شهری که هم مرکز استان است و هم 50 درصد جمعیت شهری استان در این شهر زندگی می‌کنند.

این مسؤول، بحران آب را در شهر یاسوج جدی می‌داند که عمق چاه‌ها به جاهای حساس رسیده و هر چه جلوتر می‌رویم وضعیت آب در شهر یاسوج حساس‌تر می‌شود.

معاون عمرانی استاندار به این جا که می‌رسد به سؤال ما در خصوص وضعیت کنونی سد تنگ‌سرخ پاسخ می‌دهد و می‌گوید که در طرح سد تنگ‌سرخ بازنگری صورت گرفته است و تغییراتی در مشخصات آن ایجاد گردیده و اکنون سد تونل انحرافی تمام شده و شروع به ساخت بدنه و فنداسیون شده و تا پایان دولت کنونی این سد آبگیری می‌شود.

وی از دیگر نیازهای سد را ساخت دو تونل و همچنین شبکه انتقال آب می‌داند که سالانه 30 میلیون مترمکعب آب شرب شهر یاسوج و حومه را تامین می‌کند.

عزیز فیلی از گردشگری به عنوان سومین اولویت در حوزه عمرانی استان اشاره می‌کند که با تصویب طرح جامع گردشگری از سردرگمی فعلی نجات خواهد یافت و همه استان با این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد و برای هر استان پکیجی جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری ایجاد می‌شود.
مشکلات مهم در تعریف پروژه ها
بعد از صحبت‌های فیلی در خصوص بیان اولویت‌های عمرانی از وی در خصوص مدیران این دستگاه‌ها و توانشان برای ایجاد تحول در حوزه‌های تحت مدیریت سؤال کردیم که فیلی معتقد بود هر چند همراهی‌ آن‌ها در سطح ایده‌الی قرار ندارد ولی در کل تلاش خود را می‌کنند و علاقه‌مندند که در حد توان خود کار کنند.

فیلی یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش روی حوزه عمرانی را معارضین دانست که هنوز کلنگی بر زمین زده نشده ادعای مالکیت می‌کنند و انرژی را از مدیران می‌گیرند.

وی می‌گوید: مثلا وقتی پیمانکار انتخاب می‌شود فوری معارض درست می‌شود و مشکل ادامه پیدا می‌کند تا که قرارداد پیمانکار لغو شود و نمونه بارز آن همین بیمارستان بزرگ شهر یاسوج است که هر چند در حال افتتاح است اما هنوز زمین‌های آن معارض دارد.
کدام مدیران بیشتر زیر ذره بین فیلی هستند؟ / تمجید از علیمردانی
عزیر فیلی در پاسخ به این سؤال که از کدام مدیران بیشتر توقع و انتظار کار بیشتری داری این گونه اظهار می‌کند که از مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان مثل آب و برق و گاز و تلفن و همچنین راه بیش از دیگران انتظار همکاری دارم چرا که ادارات زیربنایی هستند و باید چالاک‌تر باشند چرا که تا هنگامی که این‌ها کارها را انجام ندهند زمینه برای کار کردن دستگاه‌ها و مدیران دیگر فراهم نیست.

وی به صورت سربسته در خصوص توان و تلاش مدیر سابق راه استان یعنی محمدعلی علیمردانی هم گفت: یکی از خصوصیات وی تبدیل پروژه‌ها از استانی به ملی بود هر چند که کار در حوزه راه بسیار سخت است و مدیر توانمند نیاز دارد که دارای تجربه بوده و چالاک باشد و لذا برای مدیرانی که به این استان می‌آیند به دلیل مشکلاتی که وجود دارد باید ایجاد انگیزه کنیم و مشوق‌هایی وجود داشته باشد.
دو مشکل اساسی برای پرواز های یاسوج
وقتی صحبت از حوزه راه به میان آمد از وی در خصوص وضعیت فرودگاه یاسوج و مشکلاتی که بعد از سقوط به وجود آمد سؤالاتی مطرح کردیم که بسیاری از سؤالات را به وقت مقتضی دیگری موکول کرد تا بتواند به صورت مفصل هم از سقوط و هم از تبعات آن سخن بگوید.

عزیز فیلی به علت رکود در پروازهای فرودگاه یاسوج در چند وقت اخیر اشاره کرد و گفت: هم سقوط هواپیما و هم وضعیت کنونی اقتصادی موجب شد تا چنین رکودی در پروازها ایجاد شود اما به دنبال این هستیم تا با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد ایرلاین‌هایی را برای پرواز مجدد در این خط هوایی تشویق و ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته هم پرواز در این خط هوایی برای ایرلاین‌ها به صرفه نبود افزود: برای یک ایرلاین به قیمت جهانی پرواز در خط هوایی تهران -یاسوج برای هر مسافر 100 دلار تمام می‌شود که در وضعیت کنونی قیمت تمام شده با احتساب قیمت دلار حول و حوش یک میلیون تومان است.

معاون عمرانی استاندار خاطرنشان کرد: اکنون فرودگاه یاسوج چه از نظر سیستم‌های ناوبری و چه باند فرودگاه هیچ مشکلی ندارد و تنها همان دو عامل موجب رکود در پروازها شده است.

عزیز فیلی از این وضعیت نگران است چرا که به قول وی اگر سرمایه‌گذاری بخواهد وارد استان شود به دلیل نبود پرواز ممکن است که جای دیگری را برای سرمایه‌گذاری ترجیح دهد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری این گونه می‌پرد و از بین می‌رود.
قطار شاید 60 سال دیگر به یاسوج برسد
اما در ادامه از عزیز فیلی سؤالی تقریبا غافلگیر کننده پرسیدیم و به وی گفتیم چگونه است که در مدت حضور خود در کهگیلویه و بویراحمد چندان از راه‌آهن و ساخت آن برای استان حرفی نمی‌زنی که فیلی بعد از مکث کوتاهی این گونه جواب داد که تاکنون در جلسات مختلف در این زمینه صحبت لازم را داشته‌ام!.

معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به برخی واقعیت‌ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: هزینه احداث یک کیلومتر راه‌آهن 10 برابر هزینه ساخت یک کیلومتر راه است و شیب 1 تا 1.5 درصد می‌خواهد اما وضعیت توپوگرافی استان به گونه‌ای است که برای ساخت راه‌آهن به تونل‌های عظیم نیاز دارد.

وی با حسابی سرانگشتی مقدار اعتبار مورد نیاز برای تکمیل راه‌آهن یاسوج اقلید را 1200 میلیارد تومان ذکر می‌کند که اگر حاکمیت و دولت می‌خواهد که این راه‌آهن تکمیل شود باید در یک بازه زمانی 5 ساله 1200 میلیارد تومان برای آن کنار بگذارد.

جالب‌ترین قسمت پاسخ‌های فیلی آن جا بود که اعتقاد داشت اگر با همین بودجه‌های کنونی برای ساخت راه‌آهن پیش برویم و سالی 20 میلیارد تومان برای آن کنار بگذاریم 60 سال دیگر راه‌آهن یاسوج- اقلید تکمیل می‌شود.
پیگیری رسانه ها در زلزله یاسوج خوب بود/ آخرین وضعیت پیگیری تسهیلات مرتبط با زلزله
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در این گفت‌وگو موضوع زلزله 12 اردیبهشت شهر یاسوج بود که فیلی با قدردانی از رسانه‌ها به دلیل دنبال کردن این موضوع اظهار کرد: همین پی‌گیری رسانه‌ها بود که موجب شد از مرکز اعتبارات مورد نیاز تصویب شود به نحوی که 171 میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات روستایی و شهری به استان اختصاص یافت که با سود کم 4 درصد به آن‌ها پرداخت می‌شود و به هر واحد همچنین علاوه بر وام 40 میلیون تومانی شهری و 30 میلیون تومان روستایی به صورت بلاعوض 6 میلیون تومان شهری و 5 میلیون تومان روستایی داده می‌شود که اکنون تعدادی از واحدها در حال ساخت هستند.
 
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را بیشتر بشناسید / قطار شاید 60 سال دیگر به یاسوج برسد / برای استفاده از ظرفیت های عدل هاشمی با وی مشاوره می کنیم / از افراد تلخ زبان خوشم می آید

ویژگی های تابناک از نگاه فیلی/شبانه روز 2 ساعت رسانه ها را مطالعه می کنم
دست آخر معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد به سؤالی اشاره کرد که ما به آن نپرداختیم، فیلی به سه دلیل خود برای علاقه‌مندی به تابناک کهگیلویه و بویراحمد و خبرگزاری فارس اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل رعایت امانت دومین آن اطلاع‌رسانی به موقع و به سرعت و سومین آن رعایت منافع ملی است.

وی گفت: بخشی از وقت خود را از ساعت 11 شب تا یک بامداد به خواندن روزنامه‌ها و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها اختصاص می‌دهم که خبرگزاری فارس یکی از آن‌ها به شمار می‌رود.
برای استفاده از ظرفیت های عدل هاشمی با وی مشاوره می کنیم
فیلی در پاسخ به سوال تابناک در خصوص این نکته که شما معاون عمرانی هستید و عدل هاشمی به عنوان یکی از نمایندگان استان هم تجارب گرانبهایی در حزه های عمرانی دارد ، آیا با وی برای استفاده از ظرفیت های وی مشورت دارید ؟ گفت : بله خوشبختانه یکی از نمایندگاه فعال در حوزه عمرانی آقای هاشمی پور است و سعی می کنیم با وی مشورت هایی داشته باشیم و جلسات متعددی در مرکز کشور و وزارتخانه ها از حضور وی استفاده می کنیم.
فیلی افزود : تعامل خوبی با هر سه نماینده داریم و از هر کدام با توجه به ظرفیت هایی که دارد ، سعی می کنیم از مشورت های آن ها بهره ببریم.
وی افزود : همه مدیران و نمایندگان باید تلاششان کمک به توسعه استان باشد و خوشبختانه تاکنون هم سعی کرده ایم اینگونه باشد .
از افراد تلخ زبان خوشم می آید
وی در بخش دیگری از سخنانش و درپاسخ به تابناک در خصوص میزان نقد پذیری خود ، گفت : به شخصه از کسانی که سعی دارند از من همیشه تعریف و تمجید کنند خوشم نمی آید همیشه سعی می کنم افراد تلخ زبان (کسانی که صریح اشکالات را بیان می کنند) به عنوان مشاور بهره ببرم. از انتقادات رسانه ها هم به شدت استقبال می کنم و در برخی موارد هم انتقاداتی وجود داشته که در آن موارد حق را به رسانه ها داده ام و سعی کرده ام از این انتقادات به جا به خوبی برای پیشرفت کارها استفاده ببرم.
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
مهندس فیلی یکی از مدیران قوی و صادق کشور هستند.
سعید محمد حسینی بیاره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
این نشان میدهد که حوزه عمرانی استانداری چقدر ضعیف است خدا را صد مرتبه شکر که در این مدت دو سال که در جلسات عزیز فیلی شرکت می کردم که چه میگه ما هم که اصلا نفهمیدیم دو بار به دانشگاه باسوج آمد چندبن مصوبه داشت به هیچکدام عمل نکرد مدیران عمرانی که هیچ شناختی از نیروهای فنی و کار آمد استان ندارن انتخاب کرد اینان فقط دلشون خوش است نامه بیاد زیرش دستور بدن جهت اطلاع بررسی و اقدام قانونی هبچگونه برنامه و راهبردی برای برون رفت استان از ابن همه فجایع و مشکلات ندارند فقط و فقط دلخوش با کت و شلوار در اتاق و درجلسات بی حاصل و مردم آزار تنها راه خدمت به این مردم نجیب و بزرگوار انتخاب فردی با رزومه قوی باسواد با تجربه حتی و حتی این فرد باید از خود استاندار قوی تر و چابک تر باشد تو را به خدا سردبیر عزیز و دوست داستنی من شما را خوب میشناسم نجیب و با اصالتی دست بر دارید از این تفکرات دوران جاهلیت و قرون وسطیی کی به روشنفکر با موحد رای داده آدم خوبیه نیست مگه هر که به اینها رای داد آدم خوبیه آدمهای خوب و با سواد که دلشون برای مسایل ایران عزیز سوخته جایگاه معاونت عمرانی جایگاه بسیار بزرگ و رفیعی است والله والله حای هر کسی نیست جای مردان بزرگ سختی کشیده و آبدیده است امیدوارم برای یکبار هم که شده مدیران عالی استان و وزارت کشور دست به یک انتخاب آگاهانه با چشمانی باز بزنند و یکی از بهتربن قوی ترین دلسوز تربن فرد را انتخاب کنند تا بتواند به درستی و بر اساس علم و تجربه مدیریت و شجاعت با داشتن برنامه راهبردی و علمی با شناخت درست و صحیح از مسایل استان در یک برنامه کوتاه مدت طعم خوش خدمت و مدیربت را به ابن مردم عزیز شریف بزرگوار و قدر شناس که علی رغم خیلی از بی مدیربتیها و بی مهربها همیشه در صحنه حضور دارند بچشند به امید آنروز و امید فرادهای بهتر برای ایران عزیز و رهاییی از دست مدیران ناکارآمد که منظورم دولت دکتر روحانی نیست متاسفانه در این سالیان ما چوب انتخابهای نادرست و بعضا بی مدیریتیها را خوردهایم . به امید آن روز آری ای بردار ننشیتید شما رسانه ها رسالتی عظیم بر دوش دارید در فکر نان و شکم نباشد میدان ازت شناخت دارم دوستت دارم نیستی اما خواهشا در حهت اصلاح امور بنویس و بنویس خسته نشو هر کاری که از دستم بر بیاد حتی اگر به یک برگ کاغذ نیاز داری در خدمت گذاری آماده ام بزرگار انسانهای آزاد اندیش راه خودشون را فراموش نکنند ود راه اصلاح امور از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنند که خدای نخواسته هر گونه سکوتی خیانت است به ابن مردم عزیز و شربف به روزهای بهتر و حاکمیت علم اندیشه و خرد بر نادانی و جهالت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار