وحید فقیهی گفت: در شرایط موجود یکی از آفت‌هایی که به جان پیکره تئاتر افتاده برگزاری متعدد جشنواره‌ها و تولیدات جشنواره‌ای است.
کد خبر: ۶۶۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱ 08 October 2018

وی اظهار کرد: به نظر بنده نخستین قدم برای برون رفت از این بن‌بست فرهنگی این است که با هنرمندان صادق باشیم.

فقیهی با اشاره به چالش #تئاتر_زیر_سقف_خانه_هامان بیان کرد: پیام صریح این چالش این است که هنرمند را نمی‌توان در بند کرد. اما هدف اصلی از راه‌اندازی این چالش این بود که کسانی هم که تا به حال تئاتر را تجربه نکرده‌اند بتوانند در خلوت خود تجربه‌ای لذت‌بخش داشته باشند.

او ادامه داد: دوم این که ما بتوانیم نمایشنامه خواندن را از نزدیک لمس کنیم و فرهنگ آن را جا بیندازیم و در نهایت این پیام را به تمام مسوولان فرهنگی برسانیم که هنرمند نه به بند کشیده می‌شود و نه در حبس می‌ماند حتی اگر زیر سقف خانه خودش باشد. بنابراین می‌توان گفت که خداوند به کسی که هنرمندهایش را فراری می‌دهد هرگز عزت نخواهد داد.

کارگردان نمایش بوف کور تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود نخستین پرسشی که از خودم دارم این است که در این شرایط چرا باید به فعالیتم ادامه بدهم؟ در شهری که نه متولیان فرهنگ و هنر آن برای هنرمند تئاتر خود ارزشی قایل نیستند چه دلیلی برای کار کردن وجود دارد؟ بی‌شک تا زمانی که شرایط این گونه است کار کردن در شهر اهواز بیهوده است.

فقیهی گفت: فکر نمی‌کنم آن قدر کم هوش باشم که ندانم از چه حربه‌هایی استفاده می‌شود تا به تولید جدید من مجوز داده نشود. بنابراین سعی می‌کنم پیش از آن که بخواهند با مانع تراشی‌های بی حد و حصر مرا آزاد بدهند خودم را نسبت به این آزار مصون نگه می‌دارم.

وی افزود: این در حالی است که من هم می‌توانستم با نون به نرخ روز خوردن از امکانات استفاده کنم. اما نکته این جا است که در همه سال‌های فعالیتم هیچ گاه شرافتم را زیر پا نگذاشتم.

او با اشاره به دلیل عدم اجرای نمایش خود با نام «نبرد» توضیح داد: «نبرد» روی صحنه زمانی خوب است که شرافتی در تئاتر این شهر باقی مانده باشد. به یاد نمی‌آورم که نمایشی را به صحنه برده باشم جز این که هر بار بنا به دلایلی سیل تماس‌ها و پیام‌های متولی فرهنگ و هنر استان، که عمدتا رنگ و بوی امنیتی داشتند، به سوی من گسیل نشده باشد!

فقیهی با بسته دانستن تمام راه های پیش رو برای ادامه فعالیتش در اهواز تصریح کرد: من تصمیم خود را گرفته‌ام و به زودی از این شهر خواهم رفت و در شهر دیگری فعالیتم را ادامه خواهد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: تئاتر ، نمایش ، وحید فقیهی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار