رییس اداره تعاون روستایی آبادان گفت: 560 تن خرمای درجه 2 و سه بصورت حمایتی از کشاورزان آبادان خریداری شد.
کد خبر: ۶۶۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 28 September 2018

حمید قنواتی با اشاره به خسارت وارده برپه نخلداران آبادانی به دلیل کمبود و شوری آب که منجر به کاهش کیفیت خرما گردید اظهار داشت: تاکنون 290 تن خرمای درجه 2 و 270 تن خرمای درجه سه از نوع استعمران از کشاورزان شهرستان آبادان در راستای خرید حمایتی خریداری شد.

وی افزود: خرید حمایتی خرما برای حمایت از تولید کنندگان خسارت دیده و جلوگیری از آشفتگی بازار و قطع کردن دست دلالان در آبادان آغاز شده است و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

قنواتی قیمت خرید یک کیلوگرم خرمای درجه یک آبادان را 29 هزار ریال عنوان کرد و افزود: برای حمایت از کشاورزان نرخ خرید حمایتی خرمای درجه 2 هر کیلوگرم 24 هزار ریال و خرمای درجه سه هر کیلو 21 هزار ریال تعیین شده است.

رئیس اداره تعاون روستایی آبادان از آغاز فعالیت چهار مرکز خرید حمایتی خرما به ظرفیت 150 تن در این شهرستان خبر داد و گفت: این مراکز از 26شهریورماه برای خرید حمایتی خرما از نخلداران فعالیت خود را آغاز کرده و کشاورزان می توانند برای فروش محصول خود به این مراکز مراجعه کنند.

سطح زیر کشت نخیلات در آبادان 13هزار هکتار است که عمده آن از نوع استعمران بوده که کیفیت صادراتی دارد.
پیش بینی شده بخشی از محصول خرمای با کیفیت نخلستان های آبادان صادر شود.

پارسال حدود 65 هزار تن انواع خرما، خارک و رطب از سطح نخیلات شهرستان آبادان برداشت شد اما امسال به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود آب برای آبیاری نخیلات پیش بینی حدود 50 درصد کاهش محصول شده است.

شوری آب تا 70 درصد بر روی کیفیت محصول خرما تاثیر گذار بوده است.

نخلستان های آبادان در پایین دست رودخانه های کارون و بهمنشیر قرار دارند و کاهش دبی آب شیرین این رودخانه ها باعث افزایش شوری آب و در نهایت تاثیر مستقیم آن بر کشاورزی و نخلستان های آبادان شده است.

خرما از سوغاتی های استان های جنوبی کشور به ویژه خوزستان است که دارای خواص و انواع مختلفی است. برحی، گنطار، بریم، زاهدی استعمران چند گونه معروف از انواع خرماهای مرغوب آبادان هستند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار