ناظر گمرکات خوزستان گفت: صادرات گوجه فرنگی و رب گوجه ، یونجه ، کاه و کلش ، پودر ماهی و گوشت ، انواع سبوس و کنجاله سویا به عراق از بازارچه مرزی چذابه تا اطلاع بعدی ممنوع است.
کد خبر: ۶۶۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹ 28 September 2018

غلامرضا بلوطی میرزا افزود: ممنوعیت این کالاها با هدف تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از افزایش بی رویه و غیرمنطقی این محصولات گرفته شده است.

وی با بیان اینکه گمرک بر اساس وظایف قانونی از صادرات این کالاها جلوگیری خواهد کرد از تجار و بازرگانان محلی خواست از بارگیری این کالاها به بازارچه مرزی چذابه جلوگیری کنند.

بلوطی میرزا، پیش بینی کرد با توقف صادرات این کالاها ، بهای این کالاها در داخل روند کاهشی داشته باشد.

در چند روز اخیر افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی و سیب زمینی نگرانی مردم را به دنبال داشته است.

صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق در چند ماه اخیر از 2 بازارچه مرزی چذابه و شلمچه به دلیل نوسانات ارزی و افزایش قدرت خرید بازرگانان عراقی افزایش یافته ضمن آنکه ورود گردشگران عراقی از این 2 مرز نیز تا سه برابر حد معمول افزایش یافت.

مرز زمینی چذابه در 110کیلومتری شمال غرب اهواز ، شلمچه در 16کیلومتری غرب خرمشهر و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر 1382 پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای تردد زائران عتبات عالیات باز شد.

پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی شامل تره بار، مصالح ساختمانی، خودرو ، لوازم خانگی و برقی، آرد ، دام زنده ، لبنیات و آبزیان پرورشی از مرزهای زمینی و دریایی خوزستان به عراق صادر شد که سهم بازارچه مرزی چذابه حدود 350میلیون دلار بود.

پیش بینی شده با توجه به افزایش روند صادرات کالا از بازارچه چذابه ، ارزش کالاهای صادراتی ایران به عراق از این بازارچه افزایش یابد که این خود در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شهرهای غربی خوزستان تاثیر مثبت خواهد شد.
استان خوزستان با 2 استان عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و بصره حدود 300 کیلومتر مرز مشترک داشته و با هر 2 استان تفاهم نامه همکاری اقتصادی ، آموزشی و فرهنگی دارد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: مرز چذابه ، صادرات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار