قائم مقام معاون اقتصادی استانداری خوزستان تشریح کرد:
قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به نگرانی مردم از وضعیت بازار و این که آیا دولت می تواند بازار را مدیریت کند، گفت: عرضه و تقاضا در ۲۵ قلم کالای اساسی که از سوی هیئت دولت اعلام شده، تغییری نکرده است.
کد خبر: ۶۶۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶ 29 September 2018

یدالله مهر علیزاده در جلسه با تولیدکنندگان، بنکداران و مسئولان اقتصادی استان که امروز، 6 مهرماه در محل سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه تغییری در میزان عرضه و تقاضای کالاهای اساسی ۲۵ گانه رخ نداده، اظهار کرد: آخرین اطلاعات آماری از ۲۵ قلم کالایی که آنالیز شده، بیانگر این است که عرضه کالا و میزان تولید کالاهای اساسی، (چه تولید داخل چه واردات) ارزیابی شده و مشخص شده که اتفاق مهمی در کشور رخ نداده است.

وی افزود: در حال حاضر تقاضای بازار همان نیازی است که در سال ۹۶ داشتیم. در مقایسه شهریور ۹۶ که با شهریور ۹۷ انجام شد، اتفاق معناداری در تقاضای مردم برای کالاهای ۲۵ گانه رخ نداده است. در این زمینه شاهد درصدهای ناچیزی تغییر در عرضه و تقاضا هستیم که این میزان ناچیز طبیعی است.

مهر علیزاده با بیان این که در حوزه تورم انتزاعی اتفاقاتی رخ داده است، تصریح کرد: نگرانی که در مردم ایجاد شده از این جهت است که احتمال می‌دهند دولت نتواند وضعیت بازار را مدیریت کند، لذا نابسامانی که به وجود آمده یا بخشی از این نگرانی که در طبقات و اقشار مختلف جامعه وجود دارد، نگرانی است که در مواقع بحران ها رخ می دهد. بخشی از آن هم ناشی از این است که آیا دولت، مردم، بازار، بنکداران و اصناف این توانایی را دارند که بازار را مدیریت کنند یا خیر؟ و همه این شرایط طبیعی است.

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به توانمندی های ذاتی که در اقتصاد وجود دارد، گفت: در وضعیت فعلی با استفاده از اهرم‌های قدرتی که در اختیار داریم و توانمندی هایی که در اقتصاد وجود دارد و با مدیریت درست، بخش عمده‌ای از نیاز اقتصاد را بدون وابستگی به خارج تامین خواهیم کرد که این موارد باعث به وجود آمدن و افزایش اعتماد به نفس در همه مسئولان می شود.

مهر علیزاده به تجربه مدیران از تحریم‌ها در سال های ۹۰_۹۱ اشاره کرد و با بیان این که از آن تجربه راهکارهایی در اختیار مسئولان است، گفت: ‌با بهره‌گیری از فروش نفت، فروش کالاهای پتروشیمی، فروش کالاهای فولادی و بخش دیگری از حوزه های صادراتی که ارزآوری بالایی برای کشور دارد، تقریبا راهکارهایی پیدا شده که این راهکارها به عنوان برگ برنده در اختیار دولت است.

وی با اشاره به نگرانی مردم از وضعیت بازار و این که آیا دولت می تواند بازار را مدیریت کند، گفت: این یکی از دغدغه هایی است که در حال حاضر وجود دارد بنابراین تاکید می کنم از نظر عرضه و تقاضا اتفاق معناداری نه در خوزستان و نه حتی در ایران رخ نداده است.

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان بیان کرد: از کلانشهرهایی همچون اصفهان، تبریز ، مشهد و تهران آمار گرفتیم که آیا مردم اینگونه برای خرید بخشی از اقلام به فروشگاه ها هجوم برده اند؟ در این مقایسه آماری، مشخص شد اتفاقی که در اهواز افتاده در جاهای دیگر کشور وجود ندارد و سیر طبیعی خود را طی می‌کند، حال این موضوع به ما گوشزد می‌کند که بحرانی وجود ندارد، تنها یک حرکتی آغاز شده که با مدیریت درست می توانیم آن را کنترل کنیم.

مهر علیزاده با اشاره به مشکلاتی که در بحران ها به وجود می آید، گفت: در زمانی که بحرانی به وجود می آید، تاب آوری مردم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، تاب‌آوری نشان می‌دهد که مردم چقدر رفتارهای هیجانی و احساسی از خود بروز می‌دهند. مناطقی که بارها درگیر بحران ها می شوند (چه بحران های طبیعی و چه بحران های ناشی از جنگ) یک خاطره ذهنی دارند و شاید این خاطره ذهنی باعث شده که این اتفاقات در اهواز رخ دهد و مردم برای خرید کالاهای بیشتر به فروشگاه ها هجوم می‌برند.

وی ادامه داد: ذهنیتی از بحران ها در ذهن مردم وجود دارد که باعث می شود مردم رفتارهای احساسی از خود بروز دهند اما می شود این رفتارهای احساسی را کنترل کرد و اگر احساس کنند که مجموعه عرضه، توزیع، تولیدکنندگان و مدیریتی که اینها را به هم وصل می‌کند هوشیار هستند و تدبیر دارند و به عرصه ورود کرده اند و حساسیت ها نسبت به کشش قیمت های بازار وجود دارد؛ طبیعتا مردم هم با دولت همراهی خواهند کرد.

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان به وجود دلالان بازار اشاره کرد و گفت: مشکل دیگری در هفته های اخیر وجود داشته و آن هم این است که نقش واسطه ها در حال پر رنگ شدن است این واسطه‌ها و دلالان توانستند از منفذهایی به سیستم اقتصادی استان ورود کنند.

مهر علیزاده با بیان این که این موضوع با مدیریت تیم اقتصادی در حال کنترل شدن است، گفت: هر جا ارتباط بین تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده قطع شد، همان جا پای دلالان به میان آمده است. واسطه ها و دلالان، افرادی با ضریب هوشی بالا، چابک و تیزهوش هستند. این واسطه ها بررسی می کنند که در کدام بخش بازار، ضعف وجود دارد و راه های نفوذ را پیدا می کنند، در نهایت از همان راه ها به بازار ورود می‌کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که نتوانیم بین تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده رابطه برقرار کنیم، واسطه ها ورود کردند و ما باید این منفذها را شناسایی کنیم که چگونه و از کجا توانستند در سیستم مدیریتی و چرخه اقتصادی استان نفوذ کنند!

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و‌ توسعه منابع استانداری خوزستان به موضوع اعتصابات اشاره و خاطرنشان کرد: طبقات مختلف اقتصادی که تحصن می‌کنند، اعتصاب می‌کنند، مطالبات اقتصادی و حقوقی دارند که یک‌ موضوع طبیعی است، به طور مثال کامیون داران برای حقوق، مزایا و مطالبات صنفی، تحصن خود را شروع کردند که این تحصن اثر خود را در استان خوزستان گذاشته و مقداری از حجم کالاهایی که باید دو سه روز گذشته وارد استان می‌شد، دچار خدشه شده است.

مهر علیزاده با بیان این که باید جلساتی را برای ارائه راهکارها و چگونگی مدیریت وضعیت بازار به صورت فشرده برگزار کنیم، عنوان کرد: یا راهی خواهیم یافت یا راهی خواهیم ساخت و با همکاری مردم از این مرحله به سلامت عبور می کنیم و این می تواند روی توان اقتصادی ایران و قدرت اجتماعی ایران تاثیر بگذارد.

وی به تحلیل های سطحی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و با بیان این که این تحلیل ها برای به وجود آوردن جو روانی در جامعه است، گفت: بخشی از این تحلیل‌ها از سوی اقشار منصف منتشر می شود و ابعاد و زوایای پنهان اقتصاد کلان، اقتصاد کل و موقعیت منطقه ای ما را نشان می دهد اما بخش عمده‌ای از مطالبی که تحت عنوان تحلیل های فضای مجازی به دست ما می رسد، به نظر می‌رسد از کانال‌هایی است که عمدتاً یا فاقد سواد اقتصادی هستند یا این که تعمدی در انتشار تحلیل ها وجود دارد.

قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان گفت: آنچه که اکنون در اقتصاد ما وجود دارد خوشبختانه هم فرصت است و هم تهدید. ریشه برخی از فرصت ها، ظرفیت بزرگی است که در اقتصاد کشور موجود است.

مهر علیزاده با بیان این که اقتصاد ایران قابل قیاس با ونزوئلا، عراق یا کره شمالی نیست، اظهار کرد: قدرت و زایشی که در عرصه های پولی و توزیع صادرات و واردات در اقتصاد ما وجود دارد، قدرت و توانی است که اگر به خوبی مدیریت شود می‌تواند بخش عمده‌ای از تحلیل‌ها که از تاثیرگذاری منفی در متغیرهای اقتصادی بوده، را کاهش دهد.

وی ادامه داد: فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران از سال های ۸۹_ ۹۰و ۹۱ چند لایه بوده اما امروز این فشار یک لایه و این تحریم‌ها از سوی آمریکا به وجود آمده است. اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر نقشی در این تحریم‌ها ندارند و اتفاقاً یک هژمونی جدیدی در جهان در حال شکل گیری است که در این هژمونی جدید، آمریکا کاملا ایزوله شده است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: بازار خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار