انتقال پایانه ها و پارکسوارهای شهر تهران به خارج از محدوده سکونتگاهی با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا یکی از برنامه هایی بود که پایه ریزی آن در زمان شهردار پانزدهم شهر تهران یعنی محمد باقر قالیباف انجام شد. در طول یک دهه اخیر بارها خبر انتقال پایانه جنوب، شرق و غرب از داخل بافت شهری از سوی مدیران ارشد شهرداری تهران در رسانه ها منتشر شد؛ اما اکنون در دوره مدیریت جدید شهر تهران هنوز تکلیف اجرای این طرح مشخص نشده است و آنطور که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گزارش می دهد؛ پایانه شرق جدید با وجود پیشرفت 95 درصدی اکنون به کبوترخانه سرخه حصار تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۶۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 02 October 2018

به گزارش تابناک : پایانه شرق تهران به دلیل قرار گرفتن در ابتدای خیابان دماوند و سه راه تهرانپارس از یک سو و از سوی دیگر همجواری سامانه خط یک اتوبوس های تندرو شهر تهران باعث شده است تا علاوه بر افزایش ترافیک در این محدوده آلودگی هوا در این بخش از شهر تهران بیشتر از مناطق 22گانه پایتخت گزارش داده شود.


یکی از درخواست های شهروندان ساکن در این محدوده از شهرداری تهران خروج پایانه از این محدوده و انتقال آن به محلی بود که بافت مسکونی در کنار آن قرار نگرفته باشد.


بررسی کارشناسان سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سازمان مدیریت پایانه ها و پارکسوارهای پایتخت و همچنین مهندسان مشاور نشان داد که بهترین فضا برای جانمایی محل جدید آن یک زمین حدود 30 هکتاری در کنار بوستان جنگلی سرخه حصار و یکی از جایگا تعمیر و نگهداری شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران است.

 

پایانه جدید شرق یا کبوتر خانه سرخه حصار!/ در پایانه شرق؛ از آن بالا فقط کفتر می آید!


طراحی های اولیه طبق نظر مدیران شهرداری بر این اساس بود که این پایانه به عنوان نخستین پایانه هوشمند شهر تهران باید احداث شود در نتیجه توجه به تمامی زیرساخت های لازم در مراحل ساخت این مجموعه مد نظر قرار گرفت.


هر چند در همان زمان نیز دو بار زمان برای افتتاح این پایانه از سوی شهردار تهران و معاون وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام شد که یکی، فروردین ماه سال 95 طبق وعده محمد باقر قالیباف و دیگری نیمه اول سال 96 طبق صحبت های مازیار حسینی، اما این اتفاق نیفتاد.


بررسی ها نشان می داد که توسعه خطوط انبوه بر حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوسرانی به این محدوده یکی از ملزومات انکار ناپذیر است. حتی طراحی شد که طبق یک برنامه میان مدت سامانه خط یک BRT و ادامه خط 2 مترو از فرهنگسرا به این پایانه منتقل شود.

از سوی دیگر تا اجرای این طرح حتی پیش بینی شد تا برای انتقال مسافران پایانه شرق جدید شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با استفاده از خطوط فیدر و تغذیه کننده خود اقدام به انتقال مسافران به این مجموعه کند و از سوی دیگر سازمان تاکسیرانی پایتخت نیز اقدام به ایجاد خطوط ویژه برای تردد راحت شهروندان و مسافران به پایانه شرق جدید کند.


با توجه به تمامی این برنامه ریزی هایی که انجام شد، اما باز پایانه جدید شرق نه تنها فرصت افتتاح فاز نخست خود را پیدا نکرد، بلکه حتی در دوره جدید مدیریت شهری رها شد.


پایانه جدید شرق یا آشیانه کبوتران سرخه حصار


روز گذشته بود که رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران رسما به وضعیت اسفناک و البته رها شده پایانه جدیدشرق هشدار داد.
آرش حسینی میلانی در این باره گفت: در تهران هم باغ پرندگان و هم ترمینال پرندگان داریم. ترمینال پرندگان، همان ترمینال جدید در شرق تهران است که پناهگاه کبوتران شده است.


به گفته این عضو شورای شهر تهران؛ متاسفانه به دلیل توقف پروژه اکنون استهلاک تاسیسات را شاهد هستیم و این در حالی است که ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای این پروژه در سال ۹۷ اختصاص داده شده است.

 

پایانه جدید شرق یا کبوتر خانه سرخه حصار!/ در پایانه شرق؛ از آن بالا فقط کفتر می آید!


براوردهای رئیس کمییته محیط زیست شورای شهر تهران نشان می دهد؛ پیمانکار این پروژه ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها هزینه‌ کرده است، از سوی دیگر، ما با وضع نامناسب آلودگی هوا در شرق تهران روبرو هستیم. در دی ماه سال گذشته، شاخص آلودگی هوا در مناطق ۴، ۸ و ۱۳ بالاتر از ۱۵۰ بوده و ما با شرایط نامناسب محیط زیستی در این مناطق روبرو هستیم.


به اعتقاد سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران؛ این پروژه‌ها (همچون پروژه ترمینال شرق جدید)، پروژه‌های دوستدار محیط زیست هستند و توقف آنها، علاوه بر خسارتی که به اقتصاد شهری وارد می‌کند، ما را از فواید محیط زیستی آن محروم می‌کند.


میلانی همچنین تذکر داد: با توجه به اهمیت کاهش اثر منفی آلودگی هوا و ضرورت صرفه و صلاح در سرمایه‌گذاری‌های شهرداری و براساس بند ۲ماده ۷۱ قانون شوراها درباره تاخیر در اتمام طرح ترمینال شرق جدید به شهرداری تهران تذکر می‌دهم و خواستار تسریع در اتمام پروژه‌ مذکور با توجه به افزایش قابل ملاحظه خسارت ناشی از توقف پروژه هستم.


وی حتی به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیشنهاد داد تا گزارشی از اثرات ترمینال فعلی بر وضعیت آلودگی هوای مناطق ۴، ۸ و ۱۳ و در مقایسه با شرایط انتقال ترمینال به موقعیت جدید تهیه و به کمیته محیط زیست شورای شهر تا پایان آبان ماه ارسال کند.
اعتقادی به خروج پایانه ها از داخل شهر تهران نداریم!


اما شاید بتوان یکی ازدلایل مسکوت ماندن پرونده تکمیل پروژه 95 درصدی پایانه جدیدشرق را در دیدگاه معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جستجو کرد.

 

پایانه جدید شرق یا کبوتر خانه سرخه حصار!/ در پایانه شرق؛ از آن بالا فقط کفتر می آید!


زمانی که محسن پور سیدآقایی معاون این حوزه از شهرداری تهران شد، در گفت و گو های خود با خبرنگاران پیرامون تعیین تکلیف طرح خروج پایانه ها از داخل محدوده مسکونی شهر تهران اعلام کرده بود: اتفاقا اعتقادی به خروج پایانه ها به خارج از شهر تهران ندارم بلکه باید پارک سوارهای کوچک در مناطق مختلف شهر تهران برای تردد راحت شهروندان و مسافران تهران به خارج از این کلانشهر ایجاد شود.


هر چند پور سیدآقایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید سازمان پایانه ها و پارکسوارهای شهر تهران به عنوان یک پیشنهاد جهت انجام مطالعات کارشناسی مطرح کرد؛ اما مشخص است که مجموعه جدید شهری تهران یک بار برای همیشه پرونده خروج پایانه ها از تهران را خواهند بست.


اما در این میان انتقال پایانه شرق به محل جدید خود پروژه ای است که از سال ها قبل عملیات اجرایی آن توسط مدیریت قبلی شهر تهران کلید خورده است. هر چند در ابتدای سال 96 معاون حمل و نقل و ترافیک وقت شهرداری تهران خبر از پیشرفت 93 درصدی پایانه جدید شرق تهران داد و بارها نیز زمان افتتاح آن توسط رسانه ها اعلام شد؛ اما چندی بعد مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه 13 تهران خبر از پیشرفت 93 درصدی این پروژه بزرگ شهری داده و علت تاخیر در تکمیل آن را کمبود نقدینگی عنوان کرده بود.


این در حالی است که پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران علت تاخیر در افتتاح این مجموعه و انتقال پایانه شرق را به محل جدیدش در عدم تامین دسترسی حمل و نقل عمومی به این مجموعه جهت استفاده راحت و آسان شهروندان و مسافران از این پایانه ذکر کرده و تاکید کرده بود: تا زمانی که خط 2 مترو تهران به این مجموعه دسترسی ایجاد نکند و خط یک سامانه اتوبوس های تندرو به محل جدید ترمینال منتقل نشود؛ پایانه جدید شرق افتتاح نخواهد شد.

 

پایانه جدید شرق یا کبوتر خانه سرخه حصار!/ در پایانه شرق؛ از آن بالا فقط کفتر می آید!


به نظر می رسد که انتقال پایانه شرق به محلجدید خود یکی از مهمترین مطالباتی است که اهالی محله تهرانپارس از مجموعه مدیریت شهری تهران دارند چرا که با انجام این کار مشکلات زیست محیطی، ترافیکی و اجتماعی این پهنه کاهش می یابد.


طبق طراحی های انجام شده، پایانه جدید شرق، پایانه ای مدرن است که استفاده از امکانات و تجهیزات سخت افزاری با رعایت استانداردهای جهانی آن را در کشور منحصر به فرد می کند.


به گفته معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این پایانه حرکت جدیدی در زمینه بحث آلودگی هوا خواهد بود.


آنطور که مازیار حسینی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیح داده بود: طبق توافقی که بین شرکت مترو و سازمان پایانه ها انجام شده؛ قرار بود تا انتهای خط ۲ از خیابان جشنواره به طول ۳.۵ کیلومتر به پایانه جدید شرق متصل شو حتی این تصمیم نیز به شرکت مترو ابلاغ شده بود تا فرآیند برگزاری مناقصه در این بخش را انجام دهد.


عزمی برای تکمیل پایانه جدید شرق وجود ندارد


اما هر چند مدیران این دوره شهرداری تهران به ویژه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر این باورند که پایانه ها به عنوان مبادی ورودی و خروجی سفر از تهران نباید به خارج از شهر منتقل شود، اما سوال اینجاست که چگونه می توان یک پروژه ای را که با پیشرفت بالای 90 درصد همراه بوده است به مدت یک سال از لیست تکمیل پروژه های نیمه کاره شهر تهران کنار گذاشته شود؟

 

پایانه جدید شرق یا کبوتر خانه سرخه حصار!/ در پایانه شرق؛ از آن بالا فقط کفتر می آید!


مدیرعامل سابق سازمان مدیریت پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران د این باره به خبرنگار تیتر شهر گفت: در دوره گذشته مدیریت شهری مدیران ارشد این مجموعه دو بار زمان مشخصی را برای افتتاح این پروژه بزرگ اعلام کردند اما این اتفاق نیفتاد.


مهندس علیرضا صادقی درباره مشکلات تاثیرگذار در عدم افتتاح پایانه جدید شرق تهران افزود: در همان ابتدا نیز پیرامون این پایانه دو مشکل اساسی وجود داشت. نخست اینکه با افتتاح این مجموعه هنوز مشکل حمل و نقل مسافران و شهروندان به این پایانه با مشکل روبه رو بود. چرا که نه خط مترو و نه امکان استفاده از خطوط اتوبوس های تندرو در این محدوده وجود نداشت. به همین دلیل تعاونی های مسافربری مستقر در پایانه کنونی شرق تهران بیم آن را داشتند که به دلیل عدم دسترسی آسان به محل جدید مسافران خود را از دست بدهند و در نتیجه میزان درآمد آنها با توجه به کاهش میزان سفر با استفادهاز سیستم جاده ای کم شده بود، کاهش بسیار زیادی داشته باشد.


وی ادامه داد: دومین مشکل این بود که پیمانکار این پایانه بیشتر از سقف تعیین شده کار کرده است و ادعای طلب داشت.

به اعتقاد صادقی؛ اما به نظر می رسد که مشکل اصلی تکمیل این پروژه نه عدم وجود سیستم حمل و نقل درون شهری به این پایانه و نه مشکل نقدینگی بود. چرا که با افتتاح این مجموعه سازمان اتوبوسرانی امکان ایجاد خطوط ویژه را به پایانه جدید شرق داشت و اعلام آمادگی برای این همکاری نیز شده بود و یا اینکه سازمان تاکسیرانی می توانست پایانه تاکسیرانی خود را در کنار این پایانه ایجاد کند. بر این باور هستم که مشکل اصلی این است که اراده جدی برای تکمیل این پایانه در مدیریت شهری تهران وجود ندارد.


وی با تاکید بر اینکه در دوره گذشته مدیریت شهری جانمایی های لازم برای ایجاد ایستگاه خط مترو از فرهنگسرا به پایانه نیز انجام شده بود، بیان کرد: حتی قرار بودتا با ایجاد این خط مترو علاوه بر پوشش مسافران پایانه اقدام به پوشش مسافران بیمارستان بزرگ سرخه حصار که در مجاور این مجموعه وجود داشت، نیز انجام شود.

 

پایانه جدید شرق یا کبوتر خانه سرخه حصار!/ در پایانه شرق؛ از آن بالا فقط کفتر می آید!


مدیرعامل سابق سازمان مدیریت پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران با تاکیدبه پیشرفت بیش از 90 درصدی این مجموعه در دوره گذشته مدیریت شهری یادآور شد: زمانی که بنده مدیریت سازمان پایانه ها را برعهده داشتم، تنها مشکل باقی مانده در داخل سالن پایانه جدید شرق ایجاد موتورخانه و تامین آسانسورها و پله های برقی آن بود. مقرر شده بود تا بخشی از آسانسورها و پله های برقی این مجموعه توسط سازمان پایانه ها و معاونت حمل و نقل شهر تهران خریداری شود که سفارش ها نیز در این زمینه به شرکت های تامین کننده داده شده بود و بخش دیگر آسانسورها و پله های برقی نیز قرار بود توسط شرکت مترو تامین شود اما به رغم این هماهنگی ها تکمیل این پروژه از دستور کار این دوره مدیریت شهری خارج شد.


وی با بیان اینکه حتی فضای سبز محوطه خارجی این پایانه نیز تکمیل شده و پایانه اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز در مجاورت این مجموعه ایجاد شده بود، تاکید کرد: مهمترین مساله نبود عزم و اراده جدی مدیریت شهری در تکمیل این پروژه است.


احتمال توسعه خط ۲ مترو با توجه به احداث ترمینال جدید شرق تهران


این در حالی است که خردادماه امسال نیز مدیرعامل شرکت مترو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان نیز خبر از بررسی طرح توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران داده و عنوان کرده بود: به دنبال انتقال ترمینال مسافربری شرق از محل کنونی (سه راه تهرانپارس) به محدوده سرخه حصار، طرح توسعه شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری جهت ارائه سرویس های خدمات رسانی به مراجعان این ایستگاه تبادل سفر ضروری به نظر می رسد. قطعاً بعد از افتتاح ترمینال جدید شرق، تقاضای سفر به محل ترمینال افزایش یافته و این امر ایجاب می‌کند که احداث پایانه سرخه حصار و پارکینگ قطارهای مترو نیز در دستور کار قرار گیرد.


علی امام در این باره گفته بود: در حال حاضر مشغول انتخاب مشاور واجد شرایط برای انجام طراحی لازم هستیم تا طرح نهایی استحصال شود. البته ذکر این نکته ضروری است که خوشبختانه در سالهای گذشته خط 2 مترو تا فرهنگسرای اشراق توسعه یافته و با عنایت به وجود زیرساختهای مناسب، امتداد شرقی خط 2 تا ترمینال جدید شرق با هزینه ای معقول و منطقی امکانپذیر است.


به اعتقاد وی؛ باید توجه داشت تأخیر در این زمینه اصلاً جایز نیست، چرا که در صورت آغاز بهره برداری از ترمینال جدید مسافربری تهران، انتظار شهروندان قطعاً بهره مندی از سیستم یکپارچه حمل و نقل عمومی و دسترسی آسان و بدون دردسر به مترو است. به همین دلیل یکی از اولویت‌های طراحی شرکت مترو در سال 97 را توسعه شرقی خط 2 قرار داده‌ایم و به اهمیت آن کاملاً واقف هستیم.

 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار