رئیس جمهور سوریه ضمن انتقاد از ایفای نقش منفی رسانه‌های عربی در جریان بحران سوریه، تأکید کرد که بزودی کنترل سراسر این کشور را به دست خواهند گرفت.
کد خبر: ۶۶۲۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 03 October 2018

به گزارش تابناک : «صباح المحمد الصباح» سردبیر روزنامه «الشاهد» و رئیس مجموعه «الدار الکویتیة للإعلام» به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت.

الصباح اعلام کرد که در منزل بشار اسد با او دیدار کرده و این «نخستین دیداری است که رئیس جمهور [سوریه] با یک نهاد خبری عربی طی هشت سال جنگ تحمیلی علیه سوریه داشته است».

روزنامه الشاهد به نقل از الصباح گزارش داد که وی یک ساعت و نیم با اسد صحبت کرده و رئیس جمهور سوریه نیز  به گرمی از او استقبال کرده است.

 

اسد در جریان این دیدار ضمن تشکر از مؤسسه خبری که الصباح ریاست آن را بر عهده داشته است، به وی گفت: «من از نقش شما به عنوان یک مجموعه خبری تشکر می‌کنم. نظرتان را به صراحت و وضوح در زمانی گفتید که هیچ کس جرأت نداشت واقعیت را بگوید».

رئیس جمهور سوریه در ادامه افزود: «رسانه‌های عربی متأسفانه در پسِ نهادهای صهیونیستی-آمریکایی حرکت کردند که به شدت در صدد بودند تصویر کشورهای خاورمیانه به ویژه سوریه را مخدوش کنند و جنگ رسانه‌ای آنان بسیار سنگین بود که از رهگذر [نشر] اکاذیب، افترا انجام می‌شد».

وی با بیان اینکه نقش کویت از رهگذر رسانه‌هایش در بحران سوریه درخشان بود، تصریح کرد که اگر خبرنگاران کویتی در کشور که در دموکراسی، آزادی و اظهار نظر ریشه دارد، قرار نداشتند، این مسئله رخ نمی‌داد.

 

اسد با اشاره به نقش مثبت کویت در نشست‌های کشورهای کمک‌کننده به ملت سوریه و نقش «صباح الاحمد» امیر کویت در این مسئله، وی را انسانی خردمند توصیف و تأکید کرد که این مسائل در خصوص امیر کویت عجیب نیست؛ زیرا با بحران‌های خاورمیانه سر و کار داشته و حلال مشکلات بوده است.

بازسای مناطق سوریه آغاز شده است

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه این کشور توانسته است بیشتر شهرها را «از چنگ تروریستهای جنایتکار خارج کند»، گفت: «از شهروندان در برابر تروریسم حمایت و بازسازی مناطق را آغاز کردیم... بزودی حکومت سوریه، حاکمیت و قانون را بر کل خاک سوریه گسترش خواهد داد».

وی با بیان اینکه دمشق اجازه نخواهد داد یک وجب از خاک سوریه خارج از کنترل و حاکمیت این کشور باشد، تصریح کرد: «با بسیاری از کشورهای عربی تفاهم داریم. کشورهای غربی در حال برنامه‌ریزی هستند و برای بازگشایی سفارتخانه‌های خود آماده می‌شوند. هیئتهای غربی و عربی وارد سوریه می‌شوند تا مقدمات بازگشت اقتصادی، دیپلماتیک یا صنعتی خود را فراهم کنند».

اسد با تأکید بر اینکه بزودی این جنگ تروریستی علیه سوریه به پایان خواهد رسید، اظهار داشت که در نتیجه بازی سیاسی تغییر کرده و سوریه نیز مجددا نقش حمایتی خود از ملتهای عربی را ایفا خواهد کرد و همه آوارگان به شهرها و روستاهای خود بازخواهند گشت.

رئیس جمهور سوریه با اشاره به نقش کشورهای دوست این کشور در منطقه خاورمیانه، خاطر نشان کرد «که موازنه  بین‌المللی قوا در مرحله آتی تغییر خواهد کرد و برای خاورمیانه بهتر خواهد بود».

اسد با بیان اینکه مسئولان سوری در مرحله بعد مجددا کارخانه‌ها را خواهند ساخت و از صنایع سوری حمایت خواهند کرد، تأکید کرد که در مرحله بعد، بیشترین توجه سوریه متمرکز بخش کشاورزی خواهد بود.

آغاز چرخش کشورهای عربی به سوی سوریه

این دیدار در واقع در راستای چرخش کشورهای عربی به سمت سوریه است؛ به گونه‌ای که «خالد بن احمد آل خلیفة» وزیر خارجه بحرین شنبه (29 سپتامبر) در یکی از سالن‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «ولید المعلم» همتای سوری خود را در آغوش گرفت و به گرمی با او احوال پرسی کرد.

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی جهان عرب درباره این مصافحه تأکید کرد که چنین احوالپرسی، عملا (از شروع بحران سوریه) نادر و کم سابقه بود؛ اما عجیب بودن آن، به خاطر گرم بودنش نبود، بلکه بدین سبب است که شبکه‌های عربستانی «العربیه» و «الحدث» این صحنه را چندین بار پخش و اعلام کردند که این مسئله «گامی در راستای تلاش برای بازگشت نقش [کشورهای] عربی به پرونده سوریه است»، ولی توضیحات بیشتری درباره این جمله ارائه نکردند(جزئیات بیشتر).

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار