کشور عزیزمان ایران از لحاظ فرهنگی بسیار متنوع است و به هر گوشه از این خاک که سفر کنید با فرهنگ، آشپزی و غذا و رسم و رسوم خاصی مواجه می شوید. همین تنوع باعث جذابیت ایران برای گردشگران خارجی شده است. ایران برای توریست ها مقصدی برای شکم گردی و امتحان کردن غذاهای جدید و خوشمزه است. امروز قصد داریم برخی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران که در بین گردشگران خارجی هم محبوبیت زیادی پیدا کرده است را به شما معرفی کنیم. البته هر شهر و دیاری در ایران عزیزمان مطمئنا غذا و غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد، اما در این مطلب تنها می توانیم به تعدادی از آن ها اشاره کنیم.
کد خبر: ۶۶۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 06 October 2018


استان گیلان، میرزا قاسمی
تابناک فارس به نقل از الی گشت:یکی از محبوب ترین غذاهای محلی ایران میرزاقاسمی است که تنها عطر و بوی بادمجان کبابی شما را وسوسه می کند. میرزا قاسمی یکی از غذاهای سنتی استان گیلان است، اما به دلیل محبوبیتی که دارد امروزه در سایر شهرها هم تهیه می شود. این غذا گیاهی است و با استفاده از بادمجان کبابی، گوجه، مقادیر زیادی سیر تازه، نمک و فلفل و … آماده می شود. درست مثل خیلی از غذاهای خطه گیلان، در آخر تخم مرغ روی میرزاقاسمی ریخته می شود یا آن که نیمرو جدا تهیه می شود و در کنار غذا قرار می گیرد. میرزاقاسمی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است و هم به عنوان پیش غذا و هم در کنار برنج به عنوان غذای اصلی سرو می شود.

میرزاقاسمی گیلان

میرزاقاسمی گیلان


گیلان و مازندران، باقلا قاتوق
باز هم یک غذای شمالی دیگر! انصافا غذاهای شمالی بسیار خوشمزه هستند و به همین دلیل یک غذای دیگر از این منطقه در لیست محبوب ترین غذاهای محلی ایران قرار می گیرد. باقلاقاتوق با استفاده از باقلا، سیر، شوید و تخم مرغ آب پز تهیه می شود و بسیار خوش طعم و خوشمزه است. اگر به شهرهای شمالی ایران سفر کردید حتما پیشنهاد می کنیم این غذای محبوب و پرطرفدار شمالی را امتحان کنید. باقلاقاتوق یک غذای گیاهی است و برای کسانی که خیلی اهل غذاهای گوشتی نیستند بسیار مناسب است. در رستوران های شمال باقلاقاتوق را اغلب همراه با برنج کته و انواع ترشی و زیتون سرو می کنند.باقلا قاتوق شمال

باقلا قاتوق شمال


شیراز، کلم پلو
یکی از غذاهای محلی ایران که در بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی پیدا کرده است کلم پلو است. این غذا متعلق به شیراز و نواحی اطراف است و به دلیل توریستی بودن شهر شیراز، خیلی از گردشگران خارجی این غذای خوشمزه را هم امتحان می کنند. البته درست مثل بسیاری از غذاهای محلی ایران ، امروزه کلم پلو را در بسیاری شهرهای دیگر هم تهیه می کنند، اما اصل و خاستگاه اصلی کلم پلو متعلق به شهر شیراز است. برای تهیه کلم پلو کلم خرد شده، انواع سبزی معطر مثل شوید، ترخون، جعفری، ریحون و … را با برنج ترکیب می کنند و در آخر با کوفته قلقلی سرو می شود. این غذا بسیار خوشمزه است و در کنار سالاد شیرازی، ترشی و سبزی خوردن غذایی فوق العاده معطر و خوش طعم است.

کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی


اصفهان، بریانی
خب، به شهر اصفهان می رسیم! اصفهان به دلیل جاذبه های گردشگری فراوانی که دارد در بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بسیاری از توریست هایی که به ایران سفر می کنند حتما سری به اصفهان هم می زنند. به همین دلیل جای تعجب نیست که در لیست محبوب ترین غذاهای محلی ایران نام یک غذای اصفهانی هم به چشم بخورد. بریانی یکی از غذاهای سنتی اصفهان است و خود اصفهانی ها که عاشق آن هستند. بریانی در اصفهان آن قدر محبوب است که رستوران های ویژه ای برای فروش بریانی وجود دارد. بریانی از ترکیب گوشت گوسفند، جگر سفید و دنبه و ادویه های مختلف تهیه می شود و اغلب همراه با نان سنگک تازه و دوغ محلی و خنک سرو می شود. بریانی غذایی چرب و سنگین است و در وعده های مختلف خورده می شود، اما همراه با سنگک می تواند یک ناهار خوشمزه و مقوی برای شما باشد. یکی از معروف ترین و قدیمی ترین رستوران های بریانی در اصفهان، بریانی اعظم است که چندین شعبه در اصفهان دارد. اما یکی از معروف ترین آن ها در کنار رودخانه زاینده رود قرار گرفته و موقعیت مکانی بسیار مناسبی هم دارد.

بریانی اصفهان
بریانی اصفهان


یزد، آش شولی
یزد هم یکی دیگر از استان های معروف در بین گردشگران است. جاذبه های تاریخی فراوان، خانه های تاریخی و بادگیرهای مشهور یزد هر گردشگری را به سمت خود جذب می کند. یکی از غذاهای محلی ایران آشی به نام شولی است که در استان و شهر یزد تهیه می شود. مردم یزد این آش را خیلی دوست دارند و به هر مسافری که به یزد سفر می کند شولی را توصیه می کنند. این آش بسیار ساده، اما در عین حال خوشمزه است و کاملا گیاهی است. سبزی مخصوص آش شولی شامل اسفناج، جعفری، شنبلیله، شوید و .. را با چغندر، پیاز، عدس و ادویه و سرکه ترکیب می کنند و این آش خوش طعم را تهیه می کنند. خود مردم یزد معتقدند که هیچ رستورانی نمی تواند طعم اصیل آش شولی را داشته باشد، با این حال در سفر به یزد می توانید در هتل جاده ابریشم یکی از خوش طعم ترین شولی ها را امتحان کنید. این هتل سبک و سیاق تاریخی و قدیمی دارد و برای توریست ها بسیار جذاب است.

 

آش شولی یزد
آش شولی یزد


تبریز، کوفته
در نقاط مختلف ایران انواع کوفته تهیه می شود که همگی هم خوشمزه هستند، اما هیچ کدام شهرت کوفته تبریزی را ندارند. کوفته تبریزی در سرتاسر ایران محبوب است و یکی از غذاهای محلی ایران است و بسیاری از گردشگران خارجی هم با آن آشنایی دارند. کوفته تبریزی یک کوفته گرد و بزرگ است که از ترکیبلپه، برنج، گوشت و ادویه ها و سبزیجات معطر مختلف تهیه می شود و داخل کوفته هم تخم مرغ آبپز، آلو، زرشک و گرد قرار می دهند و بعد آن را در سسی خوشمزه می پزند. کوفته تبریزی یک غذای کامل و سیرکننده است و به عنوان غذای اصلی سرو می شود. طعم لذیذ کوفته تبریزی در کنار سبزی خوردن، نان سنگک تازه، ترشی و دوغ یک ناهار خوشمزه و اصیل ایرانی برای توریست های خارجی خواهد بود. هرچند امروزه در رستوران های شهرهای مختلف مثل تهران هم می توانید کوفته تبریزی را امتحان کنید، اما مسلما تجربه کوفته تبریزی در خود شهر تبریز لطف دیگری دارد.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی


کرمان، بز قورمه
یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران در بین گردشگران خارجی غذایی به نام بز قورمه است. اگر به شهر کرمان سفر کنید و در مورد بهترین غذای سنتی کرمان پرس و جو کنید بدون شک بزقورمه را به شما پیشنهاد می دهند. همان طور که از اسم این غذا هم می توان حدس زد ترکیب گوشت بز، نخود، پیاز و سیر ترکیبی فوق العاده به نام بز قورمه به وجود می آورد که طعمی بسیار خوشمزه دارد. روی بزقورمه اغلب کمی کشک ریخته می شود و همراه با نان تازه یا برنج سرو می شود. در کرمان به هر رستورانی که بروید می توانید بز قورمه را امتحان کنید، اما یکی از خوشمزه ترین بزقورمه های کرمان را می توان در زیباترین مجموعه ساختمان کرمان، یعنی باغ شازده ماهان امتحان کرد. فضای این باغ به تنهایی شما را مسحور خود می کند و می توانید در فضایی سنتی و تاریخی این غذای محلی کرمانی را امتحان کنید.

بزقورمه کرمان
بزقورمه کرمان


خوزستان، قلیه ماهی
یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران که آن طور که باید و شاید شناخته شده نیست قلیه ماهی است. این غذا در مناطق جنوبی ایران به ویژه استان خوزستان و شهر اهواز تهیه می شود و بسیار خوش طعم و خوشمزه است. قلیه ماهی اغلب با ماهی تهیه می شود، اما گاهی از میگو هم می توان استفاده کرد. تکه ها ماهی را با سبزیجات معطر مثل شنبلیله و گشنیز و سیر و تمر هندی ترکیب می کنند و همراه با برنج نوش جان می کنند. قلیه ماهی در بین گردشگران خارجی به اندازه سایر غذاها شناخته شده نیست، اما تنها کافیست تا یک مسافر خارجی قلیه ماهی را امتحان کند تا عاشق طعم و مزه بی نظیر آن بشود.

قلیه ماهی خوزستان

قلیه ماهی خوزستان


مشهد، شیشلیک
آخرین مورد از غذاهای محلی ایران که به شما معرفی می کنیم شیشلیک محبوب و مشهور است. همان طور که می دانید گوشت و انواع کباب در فرهنگ و آشپزی ایرانی جایگاه ویژه ای دارد و یکی از پرطرفدارترین انواع کباب هم همین شیشلیک است. مشهد به دلیل اهمیت مذهبی که دارد پذیرای گردشگران خارجی زیادی است و در بین تمام غذاهای مشهد، شیشلیک محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است. شیشلیک از کباب کردن تکه های گوشت بره که مزه دار شده اند تهیه می شود و همراه با نان یا برنج سرو می شود. در مناطق خوش آب و هوای شاندیز و طرقبه مشهد که تنها ۳۰ دقیقه با شهر فاصله دارند می توانید بهترین و لذیذترین شیشلیک ها را در فضایی سرسبز و دلباز نوش جان کنید. البته رستوران شاندیز در تهران هم شیشلیک های بسیار خوشمزه ای دارد که طرفداران زیادی هم دارد.

شیشلیک مشهد

شیشلیک مشهد

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار