رییس حوزه هنری خوزستان گفت: نمی‌توانیم به هر کسی که ادعای هنرمند بودن داشت تریبون بدهیم.
کد خبر: ۶۶۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴ 09 October 2018

حجت‌الاسلام و المسلمین سید شهاب‌الدین طباطبایی در نشست خبری روایت راهیان، در پلاتو نمایش حوزه هنری خوزستان با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در سال گذشته رقم خورد، کسب رتبه نخست استان خوزستان در همایش تعزیه پیاده‌روی اربعین کشور بود. به همین مناسبت دوستان ما در پایتخت تصمیم گرفتند که دبیرخانه دایمی همایش تعزیه پیاده‌روی اربعین را به حوزه هنری استان خوزستان در اهواز بدهند که بی‌شک به‌زودی این دبیرخانه شکل خواهد گرفت و شاهد برپایی آن خواهیم بود.

وی با اشاره به این که ما مبرا از نقد نیستیم و مجموعه حوزه هنری خوزستان از هر نقد سازنده و منصفانه‌ای استقبال می‌کند و در پی اصلاح آن موارد برمی‌آید افزود: عملکرد ما در یک سال گذشته در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری، عملکرد قابل قبولی بود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: عده‌ای نقد کردند که علی‌رغم فرمایش مقام معظم رهبری در پرداختن به حوزه دفاع مقدس، حوزه هنری خوزستان در این زمینه فعالیتی نکرده است، اما خوب است یادآور شوم که در همین مدت کوتاه یک ساله که بنده معارفه شده‌ام، چهار جلد کتاب خاطرات و دست نوشته‌های حوزه ادبیات پایداری و مقاومت مردم خوزستان به چاپ رسیده است.

رییس حوزه هنری خوزستان بیان کرد: در حوزه موسیقی و سرود ارزشی نیز گروه سرود حوزه هنری خوزستان چندین سرود قوی و خوب را در صدا و سیمای ملی کشور به پخش رسانده است که به دنبال آن نیز سرود تحویل سال آستان قدس رضوی قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری توسط گروه سرود حوزه هنری خوزستان خوانده شد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه نمایش بچه‌های حوزه هنری خوزستان عناوین مختلف برتری کشوری را کسب کرده‌اند.

او با اشاره به نقش موثر نقد سازنده و منصفانه تاکید کرد: انتظار داریم اگر گاهی دوستان نقدی دارند و اگر ما به فردی که مدعی کارگردانی و یا یک دانش هنری است به خاطر این که توان مورد نیاز را ندارد به او فرصت نمی‌دهیم نباید از ما گله بکند بلکه باید تلاش کند خودش را بالا بکشد تا بتواند از این امتیاز استفاده کند.

طباطبایی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به هر کسی که ادعای هنرمند بودن داشت تریبون بدهیم بلکه باید کسی را حمایت کنیم که واقعا حرف برای گفتن داشته باشد، خودش را در این عرصه ثابت کرده باشد، مجموعه اهالی این صنف او را به عنوان یک کارگردان، یک بازیگر، یک نویسنده، یک شاعر و یا یک فیلمساز قبول داشته باشند زیرا چگونه می‌توانیم به کسی که هیچ کس او را نمی‌شناسد اعتماد کنیم. با این حال پذیرای نقد‌های سازنده دوستان هستیم و گوش شنوای ما میزبان عرایض ارزشمند عزیزان خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چرا حوزه هنری خوزستان که عمده فعالیتش در ارتباط با هنر، به ویژه هنر و انقلاب و دفاع مقدس قرار دارد، به رغم برگزاری مراسم‌ و مناسبت‌های مختلف برای تقدیر از تلاشگران این عرصه، از جمله تقدیر از اهالی سینما، چرا با توجه به ابعاد گسترده جهانی و ملی حادثه تروریستی اهواز، هیچ گونه تجلیل و تقدیری از عکاسان و خبرنگاران حاضر در این حمله تروریستی توسط حوزه هنری خوزستان به عمل نیامد پاسخ داد: ما در برنامه آواز ققنوس که در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار شد، هماهنگی اخذ تالار را خودمان انجام دادیم و بخشی از هزینه‌ها را نیز ما تقبل کردیم و در تجلیلی که از بعضی از خبرنگاران شد سهیم هستیم اما همیشه دنبال این نیستیم که لوگو و نام ما به میان بیاید.

 در ادامه محسن میرزاعلی، مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری، در حاشیه نشست خبری روایت راهیان اظهار کرد: این افتخار را داریم که سال‌های سال است در اربعین اباعبدالله الحسین (ع) در کشور عراق با اجرای برنامه‌های تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و روایتگری با موضوع امام حسین (ع) در خدمت مردم خوب عراق و ایرانی‌هایی که زائر هستند و به پابوسی امام حسین (ع) می‌آیند، باشیم.

وی افزود: نزدیک سه سال است که روایت راهیان، دوستان هنرمند و علاقمند را دور هم جمع کرده تا در کنار زیارت مزار امیرالمؤمنین علی (ع) به اجرای برنامه‌های هنری بپردازند، که یکی از این برنامه‌ها تعزیه است و علاقمندان خاص خودش را دارد.

میرزاعلی گفت: پارسال نیز استقبال بسیار خوبی از بخش تعزیه، روایتگری، پرده‌خوانی و نقالی در چند موکب را شاهد بودیم. ما در نجف چند روز مهمان امیرالمؤمنین (ع) و مردمی بودیم که به پابوس او آمده بودند. لذا ارتباط خوبی که بین مخاطبان مختلف از 30 کشور به وجود آمده بود، از نکات حایز اهمیت این رویداد به شمار می‌آید.

مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری ادامه داد: امسال به یاری خدا دست ما بازتر شده و دوستان بیشتری کنار ما هستند و به عشق امام حسین (ع) پای کار آمدند. لذا هدف از حضور مردم در اربعین، ایجاد همدلی و محبت بیشتر است و در کنار این محبت، اشاعه معارف اهل بیت (ع) و معارف علوی به عهده هنرمندان است، که امسال در نزدیک به 9 موکب اجرای ثابت نقالی به زبان عربی، انگلیسی، ترکی، فرانسوی، فارسی و دری داریم که از این میان بخش عظیمی از اجرای تعزیه به زبان عربی اختصاص دارد و تعداد زیادی از هنرمندان و تعزیه‌خوانان به نام خوزستانی نیز در کنار دیگر هنرمندان به ایفای نقش می‌پردازند.

وی بیان کرد: در زمینه نقالی و پرده‌خوانی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ترکی، عربی و فارسی طومارهایی فراهم شده تا مسافران دیگر کشورها بتوانند داستان‌های امام حسین (ع) در حرکت قافله ابی‌عبدالله از مدینه تا بازگشت اسرای خانواده ایشان به مدینه را بخوانند.

 در ادامه آرش ساربان، مسوول واحد نمایش حوزه هنری و دبیر اجرایی همایش بین‌المللی روایت راویان، اظهار داشت: قبل از هر چیز تشکر می‌کنم از اهالی رسانه که پوشش خیلی خوبی به برنامه خیمه‌سوزان حوزه هنری دادند. همایش بین‌المللی روایت راهیان سه سال است که به طور مداوم توسط مرکز نمایشی حوزه هنری کشور برگزار می‌شود و امسال مفتخریم که دبیرخانه دایم این همایش را در اهواز داشته باشیم. لذا ضمن تشکر از جناب آقای زارعی، آقای معصومی و دوست و برادر عزیزم آقای مهراب محمدزاده مدیر دفتر بچه‌های مسجد کشور، واقعیت آن است که حرکت فرهنگی در مراسم پیاده‌روی اربعین یک نیاز اساسی و مسیری برای شناخت راهی که بزرگواران و عزیزان اهل بیت امام و یارانش در این مسیر کشیدند است.

وی افزود: من فکر می‌کنم که ایده اصلی این اتفاق ایده مبارکی است و ان‌شاءالله که حوزه هنری خوزستان بتواند کمکی به بهتر برگزار شدن این رویداد بکند. البته هنرمندان در این مسیر به ما کمک می‌کنند و راه سخت و دشواری را در پیش داریم. به همین علت تعدادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه ما را در این سفر همراهی می‌کنند.

مسوول واحد نمایش حوزه هنری و دبیر اجرایی همایش بین المللی روایت راویان یادآور شد: همایش بین‌المللی روایت راویان از روز 28 مهر 97 در سه مرز اصلی ایران یعنی مرز شلمچه، مرز چذابه، مرز مهران در بخش ایران آغاز به کار می‌کند. همچنین در حال رایزنی هستیم تا برای مرزهای ورودی مثل میرجاوه و دیگر مرزهای شرقی کشور بتوایم اجراهایی را تدارک ببینیم اما در مرز ایران اجراها قطعی است و 20 گروه از ایران در این بخش شرکت می‌کنند و در این سه روز به اجرا می‌روند. همچنین روز 22 آبان 97 در شهر نجف 20 گروه نمایشی اجراهای‌شان را به روی صحنه می‌برند و از آن به بعد در موکب‌های 18، 163، 276، 285، 441، 444، 707، 860 و 1120 این 20 گروه اجراهای‌شان تقسیم می‌شود و در موکب‌ها به مدت پنج روز اجرا می‌روند. در نهایت روز آخر همه گروه‌ها به موکب شهر کربلا می‌رسند و در آن جا اجرا می‌روند.

ساربان خاطرنشان کرد: با هماهنگی که دفتر بچه‌های مسجد در روز اربعین انجام می‌دهد، در سراسر ایران کلیه استان‌های کشور اجراهایی را در روز هشتم به طور سراسری در کل کشور برگزار می‌کنند و استان‌هایی که امسال در این همایش به فعالیت می‌پردازند، استان تهران، همدان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، کرمان، اصفهان، مازندران، مرکزی، اردبیل و استان یزد هستند. ‌ضمن این که استان خوزستان با چهار گروه تعزیه عربی در این همایش شرکت می‌کند و یک گروه دمام‌زنی حرفه‌ای نیز از استان خوزستان به این همایش اعزام می‌شود.

 در ادامه مهراب محمدزاده،‌ مدیر دفتر بچه‌های مسجد، ضمن قدردانی از اهالی رسانه در پرداختن به حوزه تئاتر اظهار کرد: سومین همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین سه سال است که شروع شده و ما در طی 2 سال گذشته اتفاقات مختلفی را تجربه کرده‌ایم. سال گذشته با همه سختی‌ها کار را به جلو بردیم اما امسال خدا را شکر بعد از سه سال اتفاقی که برای این همایش افتاد، این بود که معاونت هنری وزارت ارشاد و کمیته فرهنگی ستاد پیاده‌روی اربعین به کمک ما آمدند، به جهت آن که هم مسایل هزینه‌ای را تسهیل کنند و هم این که یک تجمیع واحد شکل بگیرد. به این صورت که حوزه هنری به یاری خدا در تمام کشور یک حلقه واسط شد تا هر گروه نمایشی که تصمیم به فعالیت گرفت، به حوزه هنری ارجاع داده شود.

وی افزود: در 2 سال گذشته ما بخش ایران را در تئاترهایمان نداشتیم اما امسال به همت دوستان بخش ایران را هم اضافه کردیم. بخش ایران 2 اتفاق جدی دارد که علاوه بر مرزهای مهران، چذابه و شلمچه، ما تمامی استان‌های کشور را به خط کردیم تا در روز هشتم آبان همگی اجرای اربعین داشته باشند و این یک همایش سراسری در سراسر کشور خواهد بود. همچنین اتفاقی که به مدد این ماجرا رخ داد، بحث همکاری حوزه هنری استان خوزستان بود که به جهت میزبانی خوزستان شرایطی فراهم شد تا حوزه هنری این استان بتواند این اتفاق را به خوبی رقم بزند تا شاهد این باشیم که امسال چیزی حدود 350 هنرمند در کشور عراق به اجرا می‌روند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار