عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد:
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم قدرت تصمیم گیری در کل کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۶۶۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶ 13 October 2018

رضا شیران خراسانی در نشستی که با مسئولان شهری آبادان و با محوریت بررسی مشکلات عدم به کارگیری نیروهای بومی در طرح ها و پروژه ها به خصوص فاز دو پالایشگاه نفت آبادان در محل تالار الغدیر این شهرستان برگزار شد، گفت: هشت استان شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان های جنوبی، رضوی و شمالی، گلستان، سمنان، یزد و کرمان، ۵۲ درصد از مساحت کشور را در بر گرفته اند اما تنها ۲۲ درصد از جمعیت کشور در این استان ها زندگی می کنند که در تمامی شاخص ها نسبت به مرکز از عقب ماندگی برخوردار هستند.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۷۵ درصد از جمعیت کشور شهر نشین و ۲۵ درصد در روستاها زندگی می کنند، بر همین مبنا ۳۲ درصد از جمعیت کشور تنها در ۱۰ کلان شهر کشور جمع شده اند و وضعیت به گونه ای است که هر چقدر نفت بفروشیم، مالیات بگیریم و عوارض پرداخت کنیم تنها صرف پرداخت حقوق و مستمری در کشور می شود، آنانی که دست در بودجه دارند می دانند که ما در حال استفاده از اوراق عرضه هستیم و این محصول اجرایی کشور است.

خراسانی با اشاره به سخنان امام جمعه آبادان مبنی بر پس رفت آبادان نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: تا زمانی که دفترها در تهران باشد و محل عملیات ها در آبادان، حرکت بر همین مدار خواهد بود، تا زمانی که دست به تغییر مدل نزنیم معلوم نیست وضعیت بهتر شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: متاسفانه به جای تغییر در ساختار به پرخاش به اشخاص دست زده ایم.

شیران خراسانی با اشاره به بودجه ۲۹۲ هزار میلیارد تومانی کشور در سال جاری، گفت: در ۲۴ ساعت ما ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری اعم از حقوق، مستمری، هزینه های آب، برق و غیره پرداخت می کنیم، باید ساختارها را درست کنیم و توزیع قدرت در کل کشور صورت گیرد، نباید تنها تهران مرکز تصمیم گیری ها برای کل کشور در قالب یک نسخه همگانی بدون توجه به امکانات و زیرساختهای هر منطقه، باشد.

وی افزود: باید نه تنها در اجرای پروژه ها بلکه در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها برای اجرای پروژه ها و کارهای مختلف در آبادان از وجود نخبگان استفاده شود.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاکید دوباره بر اینکه باید توزیع قدرت انجام شود و از تمرکز رایی دست برداریم، اظهار کرد: پس از مشروطه تا به الان همچنان تمرکز گرایی در کشور دنبال می شود و این در حالی است که باید مجلس های محلی چنان قدرت پیدا کنند تا از منابع محلی استفاده بهینه تری شود، باید تقاضای ما حل ریشه ای مسائل باشد، اگر این اتفاق بیفتد دیگر کشور گارن پیش نمی رود.

وی تصریح کرد: برجام در اقتصاد ما نقشی نداشته و نخواهد داشت، مشکل در مدل اداره کشور است که باید تغییر یابد.د

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع شوری آب آبادان گفت: منابع مالی نداریم چرا که اگر سرمایه گذاری درستی می شد اکنون مشکل شوری گریبان مردم را نمی گرفت، ما پول را برای حقوق ۶ میلیون نفری که به طور مستقیم وغیر مستقیم از دولت پول می گیرند، هزینه می کنیم.

شیران خراسانی افزود: همگی اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قوای سه گانه و دیگر مسئولان کشور باید بکوشیم تا توزیع قدرت انجام شود و نخبگان محلی تصمیم بگیرند تا از نعمت های خدادادی استفاده بهینه شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه ما هنوز سند آمایش سرزمینی نداریم، و برای همین فرصت ها و اولویت ها ی هر منطقه مشخص نشده و لذا تصمیم های کلی برای تمام نقاط کشور می گیریم و همین امر سبب پائین آمدن نرخ بهره وریمان شده است، باید علل را درست کنیم تا کار بر روال بیفتد.

 

منبع: مهر

برچسب ها: آبادان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار