نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها:
نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها گفت: هر چند جنگ تحمیلی زیرساخت‌های استان را تخریب کرد اما بی تدبیری‌های دولت‌های بعد از جنگ مشکلاتی را برای استان ایجاد کرده که به مراتب بیشتر از خسارات جنگی بود
کد خبر: ۶۶۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ 15 October 2018

سید محسن موسوی زاده نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها در دهمین اجلاس این شورا با بیان اینکه خوزستان دارای تاریخی به قدمت بشریت‌ است، اظهار کرد: خوزستان یکی از 4 نقطه طلایی کشاورزی جهان، دارای بیشترین‌ و پر آب‌ترین رودهای کشور، تأمین کننده بیش از 70 درصد نفت و گاز کشور است و عظیم‌ترین‌ طرح‌های توسعه نیشکر و وسیع‌ترین مزارع کشت نیشکر‌ متعلق‌ به خوزستان است؛ همچنین بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی در خوزستان قرار دارند.

وی افزود: خوزستان از دیرباز به دلیل منابعش‌ مورد طمع بیگانگانی‌ همچون پرتغال و انگلستان بود و تا به امروز جهان‌خواران از آن چشم برنداشته‌ و هر بار با ترفند و برنامه‌ای قصد تسلط بر منابعش‌ را دارند اما مردمان شجاع خوزستان این آرزو را تا گور بر دل متجاوزان گذاشته‌اند و اجازه نداده‌اند وجبی از خاک این سرزمین جدا شود.

عضو شورای عالی استان‌ها کم و کاستی‌های موجود در خوزستان را ناشی از بی تدبیری‌های مسئولان دانست و افزود: هر چند جنگ تحمیلی زیرساخت‌های استان را تخریب کرد و خوزستان را از غافله پیشرفت‌ عقب انداخت، اما بی تدبیری‌های دولت‌های بعد از جنگ مشکلاتی را برای استان ایجاد کرده که به مراتب بیشتر از خسارات جنگی بود.

موسوی‌زاده احداث بیش از حد سدها بر روی رودخانه‌هایی همچون کار‌ون، کرخه و دز را از کارهای غیراصولی‌ دانست و افزود: انتقال غیر کارشناسانه‌ آب از سرشاخه‌های این رودها‌ به خصوص کار‌ون و دز‌، این استان پر آب را در سال‌های اخیر با بحران بی آبی مواجه کرده و تبعات فراوانی نیز داشته است.

وی افزود: تعطیلی بخش عظیمی از فعالیت‌های کشاورزی استان، خشک شدن تالاب‌ هورالعظیم‌ و تبدیل یک منبع ارتزاق‌ مهم مردم غرب استان به منشأ تولید ریزگر‌د از جمله پیامدهای بحران بی آبی است.

عضو شورای عالی استان‌ها افزود: بر اثر پایین آمدن آب رودخانه و نفوذ آب‌های شور ناشی از مد خلیج فارس، نخلستان‌های آبادان، خرمشهر‌ و شادگان‌ از بین رفته است و به دلیل پایین آمدن آب رودخانه و پر شدن بستر آن از رسوبات، تمام فعالیت‌های کشتی‌رانی در محدوده کارون‌ تعطیل شده است.

موسوی‌زاده با اشاره به عدم اجرای کامل دستور مقام معظم رهبری در سال 75 مبنی بر تسطیح‌ و زیر کشت رفتن 550 هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز‌ استان خوزستان گفت: صدها هزار هکتار از مزارع کشاورزی مردم به کشتزارهای‌ نیشکر‌ تبدیل شده است و مصرف روزانه هزاران متر مکعب‌ از آب کارون‌ و دود و خاکستر ناشی از سوختن نیزارها‌ قبل از برداشت، زندگی مردم را با مشکلات حادی‌ مواجه کرده است.

وی گفت: گاز خام همراه نفت‌ سوزانده می‌شود که هوای اهواز و اطراف را به شدت آلوده و سمی کرده است. همچنین دهها حلقه چاه در تالاب هورالعظیم‌ حفاری شده‌ که منطقه کاملاً‌ بکر‌ و طبیعی و زیستگاه‌ جانوری را تبدیل به کارگاه عظیم نفتی کرده است.

عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به استخدام‌های بی ضابطه‌ و غیر بومی در صنایع استان خوزستان، گفت: این عامل باعث بیکاری هزاران نفر از جوانان استان شده است.

موسوی‌زاده عدم احداث تصفیه‌خانه‌های صنعتی فاضلاب‌ را عامل شیوع بیماری‌های فراوانی برای انسان و دام دانست و افزود: وقتی که ریزگرد‌ها به صورت مداوم و دود ناشی از احتراق گاز خام، سوزاندن مزارع نیشکر‌ و احتراق‌ نیزارهای‌ هورالعظیم‌ طبیعی‌ترین حق خدادادی‌ انسان که نفس کشیدن در هوای سالم است را از آنها گرفته است، چگونه رئیس جمهورمان‌ سر بر بالین گذاشته و با خیال آسوده به کار خود ادامه می‌دهد؟

وی خطاب به روحانی گفت: چرا وقتی آب و گاز و نفت را ثروت ملی می‌دانیم، به فکر اختصاص بودجه برای منابع آنها نیستیم‌؟

عضو شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه دولت در پرداخت سهم خود به طرح متروی‌ اهواز سهل‌انگاری‌ کرده است، گفت: این طرح 10 سال است که نیمه‌ کاره رها شده است.

موسوی‌زاده با تأکید بر اینکه مردم خرمشهر‌ و آبادان هنوز جراحات جنگ تحمیلی را با خود به یدک‌ می‌کشند، گفت: مردم خرمشهر‌ و آبادان‌ برای آب شرب‌ نیز در مضیقه‌ هستند.

وی با بیان اینکه ذخایر نفتی خرمشهر‌ و مسجد سلیمان پایان یافته است، گفت: روزگاری که اولین چاه نفت خاورمیانه در شهر مسجد سلیمان حفاری شد و بخش زیادی از درآمد کشور را تأمین می‌کرد، این شهر نگین کشور محسوب می‌شد اما امروز با پایان یافتن ذخایر نفتی مورد بی مهری‌ مسئولان قرار گرفته است.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار