مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز اعلام کرد که بررسی های علمی نشان می دهد که شخصیت های تاریخی و فرهنگی این استان نقش موثرتاریخی در ایجاد تحول نظام آموزش ایران داشته اند.
کد خبر: ۶۶۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸ 14 October 2018

حجت الاسلام فخرالدین صابری در حاشیه همایش روز ملی البرز که در باشگاه فرهنگی ، ورزشی میلاد کرج برگزار شد گفت: طبق این یافته ها، میرزا حسن رشدیه یکی از شاگردان شیخ هادی نجم آبادی از اهالی شهرستان نظرآباد استان البرز از پایه گذاران آموزش نوین در قالب مدارس و دانشگاه ها در ایران بوده است .
وی ادامه داد: این فرد با دستور شیخ هادی نجم آبادی اقدام به ایجاد مدارس جدید در کنار مکتب خانه ها در شهرهایی مانند تبریز، تهران، مشهد و قم کرد که مورد هجمه ناجوانمردانه متصدیان مکتب دار قرار گرفت.
صابری بیان داشت: در بعد سیاسی در عزت استقلال کشور ایران ،حشمت طالقانی از یاران میرزا کوچک خان در صف مبارزه با استعمار گران قرار داشته است.
مدیر کل میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه آیت الله طالقانی شخصیت برجسته کشور از جمله کسانی است که سال ها برای استقلال کشور مبارزه کرد، گفت: این شخصیت برجسته سال ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل استعمارگران ایستاد.
این مسئول خاطر نشان کرد: امروز استان البرز با برخورداری ازحدود 20 مرکز علمی و آموزش عالی دارای پنج هزار عضو هیات علمی و بیش از 100 هزار دانشجو است.
صابری اظهارداشت: این استان به خاطر داشتن موسسات تحقیقاتی در تولید واکسن ، اصلاح بذر و موقعیت کشاورزی شهرت جهانی دارد.
وی از جاذبه های طبیعی به عنوان میراث طبیعی استان البرز نام برد و گفت: البرز تنها استانی است که موقعیت قشلاقی کویری، گرمسیری و ییلاقی کوهستانی مانند جاده طالقان و جاده کرج - چالوس دارد.
وی افزود: زیباترین گردنه های رنگی در شهرستان نظرآباد و رصد ستارگان در کویر اشتهارد، تالاب صالحیه در نظرآباد ، خانه آیت الله طالقانی در گلیرد طالقان ، ینگی امام ، کاروانسرای شاه عباسی ، کاخ سلیمانیه در دانشکده کشاورزی مربوط به قاجاریه و باغ 360 هکتاری سیب از جاذبه های تاریخی و طبیعی استان هستند.
استان البرز با توجه به وسعت کم دارای ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی بسیاری است .
وجود قومیت های مختلف در البرز را می توان برای این استان به یک فرصت تبدیل کرد که در هیچ یک از استان های کشور نظیر آن وجود ندارد.
بیستم مهرماه روز ملی البرز نام گذاری شده است.
البرز به دلیل برخورداری از اقوام مختلف ایرانی ، « ایران کوچک » نام گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار