معاون میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان یزد از تهیه طرح مطالعات فضای سبز باغ جهانی پهلوانپور مهريز براي نخستين بار خبر داد .
کد خبر: ۶۶۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵ 18 October 2018

«ساشا ریاحی مقدم» در اين رابطه گفت: با توجه به اهمیت پایش و حفاظت پوشش گیاهی این باغ جهانی به عنوان یک نمونه باغ اربابی روستایی و تغییرات اقلیمی که در طی این سال‌ها در فلات مرکزی ایران روی داده است، اداره کل میراث فرهنگی استان از سوي پایگاه باغ جهانی پهلوانپور مهریز و با همکاری واحد مبارزه با آفات و عوامل آسیب‌رسان بیولوژیک، مطالعه، حفاظت و نگهداری فضای سبز باغ را در رئوس برنامه‌های خود قرار داد .

وی با اشاره به این که مطالعه پوشش گیاهی و تجزیه آبی که برای آبیاری باغ استفاده می‌شود و همچنین آزمایش خاک در بخش‌ها و کرت‌های مختلف نتایج قابل توجهی ارائه داده است، ادامه داد: باغ پهلوان‌پور از طریق دو رشته قنات شاه‌حسینی و مزویرآباد آبیاری می‌شود كه آزمایش آب این دو رشته قنات نشان داد آب آنها از نظر عناصر غذاي و شوری و سنگینی آب مشکلی ندارد.

رياحي مقدم خاطرنشان كرد: البته آزمایش خاک در کرت‌های مختلف نتایج متفاوتی نشان داد به طوری که در یکی از کرت‌ها لازم است خاک مناسب جایگزین شود و در بعضی از کرت‌ها نيز با کمبود شدید پتاس و در بعضی دیگر با کمبود فسفات و آهن مواجه هستیم که لازم است کودهای شیمیایی به همراه کود دامی استفاده شود.

ياداور مي‌شود، باغ جهانی پهلوانپور مهریز یکی از ۹باغ ثبت جهانی شده در قالب مجموعه باغ‌هاي ایرانی است که در شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری یزد قرار دارد.

باغ پهلوانپور در محله مزویرآباد شهرستان مهریز در دوره قاجاریه ايجاد شده و داراي وسعت بیش از ۵ هکتار است. این باغ در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۳۳۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار