روزنامه گویه قم در شماره روز یکشنبه 29 مهرماه مطلبی با عنوان 'لزوم کاربردی کردن پایان نامه های علمی' را به قلم سید علی محمدی منتشر کرد.
کد خبر: ۶۷۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴ 21 October 2018

به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قم گفت: درکمیسیون دانشجویی استان تصویب شد که برای استفاده مطلوب از پایان نامه های دانشجویی ، پایان نامه های پذیرفته شده در دانشگاه های قم، باید دارای رویکرد بومی بوده و برش استانی داشته باشد.

یکی از کارهای مهمی که در کشور ما باید آغاز بشود این است که هر 'طرح علمی' که داده می شود باید یک درد را از میان جامعه بکاهد. یک معضل را برای مردم از میان بردارد.

یک مشکل کشور و استان و شهر ما را به راه حلی برساند. تمدید و تکرار معضلات و مشکلات جامعه هم باعث نارضایتی مردمی است و هم به مزمن شدن دردها منتج می شود.

با اجرا و استمرار پیشنهاد حکیمانه و عالمانه معاونت سیاسی استانداری قم می توان به کاهش فاصله بین مشکلات و راه حل ها امیدوار بود. اگر چه ما به شکل کلی از دنیا و تغییرات سریع آن در ابعاد علمی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی عقب هستیم' و با بی توجهی های عمدی نسبت به کاستی های مدیریتی کشور عملاً برای کشور و مردم مان همواره سد راه بوده ایم ولی این حرکت موثر و مفید می تواند برای رشد و تعالی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور به کار گرفته شود.

مبالغ سنگین و میلیاردی بودجه های فرهنگی که توسط ده ها! نهاد فرهنگی جورواجور دریافت می شود باید یک خروجی قابل قبولی داشته باشد ولی متاسفانه چنین نیست و حتی کسی گزارشی از هزینه کرد و خروجی این همه بودجه های فرهنگی – پژوهشی به مردم نمی دهد.

این فکر ناب می تواند مجموعه های علمی و دانشگاهی و حوزوی را از 'علم مداری محض' خارج کرده و آن ها را در مسیر موثر و حیاتیِ 'کاربرد مداری' قرار دهد. وجود هزاران هزار پایان نامه خاک گرفته و موریانه خورده دردی مضاعف است و اگر یکی ازآن به درمان دردهای بی شمار جامعه نخورد عملاً یک اسراف و اتلاف در سرمایه ملت است و تاوان دنیوی و اخروی دارد.

این ایده جالب در مجموعه ی نخبگان فکری جامعه می تواند به 'تکاپوی علمی ِمفید و اثر گذار' در کشور منجر بشود و جامعه علمی را برای حل مشکلات داخلی و بحران های مالی و جسمی و روحی مردم بسیج نموده و با بهره گیری هدف دار و 'همگرایی نیروهای علمی' و مدیر و برنامه ریز کشور کوه مشکلات پیش رو و بارهای زمین مانده در سال اخیر کشور و معضلات مزمن را درمان کرده یا لااقل حرکتی را به سمت درمان و بهبودی آغاز گر باشد.

کافی است که سری به اتاقک های خاک آلود پایان نامه های تل انبار شده در دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور گذری نمایید یا از آن یک گزارش کوتاه بگیرید. قطعاً بدانید این گزارش بسیار تکان دهنده تر از زلزله های نیم قرن اخیر در کشور خواهد بود و نتیجه اش لااقل ایجاد یک نگاه خوب و جدید و معنادار به 'پایان نامه نویسی هدف دار' در کشور و مراکز علمی خواهد بود.

امید است که این حرکت امید بخش توسط نیروهای تلاشگر و مخلص و مردم-مدار با جدیت پیگیری شود و در گذر زمان به یک رویای قدیمی تبدیل نشودکه نا معلوم ماندن سرنوشت بسیاری از طرح ها دلیل روشن این ادعا می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار