کد خبر: ۶۷۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳ 21 October 2018

تابناک / مردمی که اخبار را از رسانه‌ها دنبال می‌کنند با این اخبار مواجه می‌شوند که صدور ویزا ۲۴ الی ۴۸ ساعت به طول می انجامد. این درحالیست که ویزای بسیاری از زائران پس از گذشت ۵ روز هنوز صادر نشده است.

ازشایعه صدور ویزای ۲۴ ساعته اربعین/تاقیمت نجومی بلیط پرواز اربعین/هرآنچه در سفر به عراق بایدبدانید+مداحی وعکس

*ویزای جعلی و حبس ۶ ساله برای صدور ویزا
عراق قوانین سختگیرانه‌ای در ارتباط با استفاده از ویزای جعلی دارد و افرادی که به این علت در این کشور دستگیر شوند، به پنج تا شش سال حبس محکوم می‌شوند، بنابراین تهیه گذرنامه و ویزای عراق لازم است و بهتر است زائران از صفحه اول گذرنامه و صفحه ویزای خود تصویری در تلفن همراه خود داشته باشند تا در صورت گم شدن گذرنامه به آنها کمک کند.
زائران باید توجه داشته باشند که مهر ورود و خروج باید حتما در گذرنامه آنها درج شود و اگر به هر دلیل از جمله ازدحام و شلوغی، مهر ورود و خروج وارد گذرنامه نشود، تخلف صورت گرفته و مشکلات عدیده‌ای برای زائران به همراه خواهد داشت.
 


حمل مواد مخدر در عراق جرم محسوب شده و برخورد فیزیکی و قضایی با معتادان صورت می‌گیرد.
زائران گرامی درنظر داشته باشند که از مبدأ تا مقصد و همچنین در مسیر بازگشت، افرادی هستند که از حسن اعتماد زائران سوءاستفاده می‌کنند و با روش‌های گوناگون، برای اخاذی اقدام می‌کنند، بنابراین زائران باید توجه داشته باشند که گرفتار این افراد نشوند، برای مثال؛ بهتر است بانوان از همراه داشتن زیورآلات و طلا و نمایان کردن آنها خودداری کنند.
همچنین زائران باید به این نکات توجه داشته باشن- از مناطق نظامی عراق عکسبرداری نکنیدد


- موکب‌دارانی که درصدد خرید یا تملک مکان برای موکب خود هستند، اگر با حقوقدانان آگاه به قوانین کشور عراق مشورت نکنند، ممکن است کرفتار افراد سودجو شوند.
- قبل از اتمام مدت ویزا نسبت به خروج اقدام کنید زیرا اقامت غیرمجاز مشمول جریمه است، روز اول سی دلار و هر روز اضافه ۱۰ دلار.


*قوانین سختگیرانه راهنمایی و رانندگی در عراق
هرچند براساس تفاهم رسمی بین ایران و عراق، تردد خودروها با پلاک ایرانی در دو شهر کربلا و نجف مجاز است، اما در صورت تخلف، مطابق با قوانین راهنمایی و رانندگی این کشور اعمال قانون می‌شود، بنابراین توجه به مقررات ضروری است؛ از جمله آنکه هرکس بدون داشتن گواهینامه و یا گواهینامه غیرمرتبط با خودرو رانندگی کند به حبس حداقل یک ماه و حداکثر شش ماه محکوم خواهد شد، هر کس بدون رعایت قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی موجب مرگ فردی شود، به حبس از پنج تا هفت سال محکوم شده و باید جریمه نقدی یک تا یک و نیم میلیون دینار بپردازد.
فردی که مرتکب یکی از تخلفات ذیل شود به پرداخت جریمه معادل ۱۵۰۰ دینار محکوم خواهد شد:
- عدم استفاده از کمربند ایمنی حین رانندگی
- ترک یا پارک شبانه خودروهای بزرگ شامل خودروهای باری و اتوبوس در کوچه و خیابان‌های مناطق مسکونی
- رانندگی با خودرویی که پلاک آن آسیب دیده است


*مجازات سنگین برای قاچاق سلاح
در کشور عراق هرکس اقدام به قاچاق سلاح جنگی و یا اجزاء و مهمات آن کند به مجازات حبس محکوم می‌شود و هرکس اقدام به قاچاق سلاح جنگی و اجزاء و مهمات آن به قصد اشاعه تروریسم یا اخلال در امنیت عمومی یا حمایت از هرگونه شورش علیه دولت کند، به مجازات اعدام و حبس ابد محکوم می‌شود.


*حبس و جریمه مجازات رشوه در عراق  
چنانچه پرسنل اداری و نظامی در کشور عراق حین خدمت، درخواست هدیه یا مبلغی در ازای انجام وظیفه خود کنند، یا از وظایف شغلی خود امتناع کنند، به حبس و جریمه تا ۵۰۰ دینار محکوم خواهد شد.
در مقابل، هرکس رشوه دهد یا پیشنهاد رشوه کند، یا برای انجام کاری به پرسنل اداری و قضایی و نظامی وعده رشوه دهد، به مجازات حبس محکوم  می‌شود.
در صورتی که تقاضای رشوه پس از انجام کار یا عدم انجام کار صورت گیرد، یا پس از نقض وظایف شغلی به قصد رشوه انجام شود، به مجازات حبس به مدت حداکثر هفت سال محکوم می‌شود.

 


سخنگوی ستاد اربعین خوزستان:زائران اربعین حسینی دریافت ویزا را به روز آخر موکول نکنند

چذابه- سخنگوی ستاد اربعین خوزستان گفت: به تمامی زائران توصیه می کنیم که دریافت ویزا را به روز آخر موکول نکنند چون این امکان وجود دارد به دلیل شلوغی و ازدحام موفق به اخذ ویزا نشوند.
رضا نجاتی مستقر در چذابه اظهار کرد: ۶۵۸ موکب در مرز شلمچه و چذابه، ۶۰ موکب ایرانی در عراق و ۶۰۰ موکب بین راهی داریم. همچنین بالغ بر ۵۰۰ موکب ساماندهی نشده وجود دارد.
وی افزود: به تمامی زائران توصیه می کنیم که دریافت ویزا را به روز آخر موکول نکنند چون این امکان وجود دارد به دلیل شلوغی و ازدحام موفق به اخذ ویزا نشوند.
سخنگوی ستاد اربعین خوزستان تصریح کرد: با توجه به مسائل پیش آمده در خصوص ویزاهای جعلی تأکید می کنیم که زائران حتما ویزا را از دفاتر پیشخوان و پستی اخذ و از مراجعه به دفاتر غیررسمی خودداری کنند.


نجاتی با اشاره به اینکه ویزای جعلی باعث تحمیل هزینه اضافه به زائران می شود، عنوان کرد: چند کاروان به خاطر این موضوع به استان های خود بازگشت داده شدند.
وی با اشاره به اینکه هزینه ویزا امسال با احتساب ۳۵ درصد تخفیف ۲۳۳ هزار تومان است، ادامه داد: این مبلغ برای حق بیمه، درمان و کارگزار پرداخت می شود.
سخنگوی ستاد اربعین با تأکید بر اینکه زائران حتما اخبار را از طریق منابع رسمی پیگیری و اصلا به فضای مجازی و شایعات توجه نکنند، گفت: زائران همچنین باید توجه داشته باشند که موارد ممنوعه را همراه خود نداشته باشند چون در کشور عراق مجازات سنگینی دارند.
نجاتی با اشاره به اینکه دارو و موارد ممنوعه برای حمل روی بنرهای نصب شده در مرز قابل مشاهده است، یادآور شد: رعایت نظافت عمومی، بهداشت، نظم و انضباط، پارک خودرو در پارکینگ ها به زائران توصیه می شود تا سفر خوب و بدون دردسری داشته باشند.

 


سردار اشتری عنوان کرد؛برقراری امنیت و ترافیک روان در مرزهای سه گانه اربعین

فرمانده نیروی انتظامی گفت: خوشبختانه تسهیل در امور تردد زائران اربعین انجام شده و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد.
سردار حسین اشتری ظهر امروز در جریان بازدید از زیرساخت‌ها و امکانات مرز شلمچه در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از تمامی کسانی که با فرزندان خود در ناجا همکاری می کنند، افزود: در مرزهای سه گانه مهران، شلمچه و چذابه تردد زائران روان است و هیچ مشکل امنیتی وجود ندارد.


وی با بیان اینکه نیروهای پلیس در مسیرهای منتهی به مرزهای سه گانه مستقر هستند، اظهار کرد: امیدواریم با همکاری و هماهنگی که انجام می شود شاهد هیچگونه مشکلی نباشیم و همچون سال‌های گذشته تذکر می دهیم که کسانی که عازم عتبات هستند گذرنامه و ویزای خود را از شهرهای مبدا تهیه کنند زیرا در پایانه ها امکان صدرو گذرنامه و ویزا وجود ندارد.
فرمانده نیروی انتظامی با تاکید دوباره بر اخذ ویزا از مراکز مورد اعتماد تصریح کرد: زائران برای تهیه ویزا به مراکز معتبر مراجعه کنند تا خدای ناکرده دچار افراد سود جو نشوند.
سردار اشتری گفت: اداره گذرنامه هم سه شیفت پاسخگوی زائران هست، با هماهنگی های انجام شده از روزهای گذشته زائران می توانند علاوه بر ویزا گذرنامه را نیز به طور همزمان از همین مراکز تهیه کنند.
فرمانده ناجا افزود: برای اخذ ویزا امکانات و تسهیلات خوبی مهیا شده است؛ بنابراین به زائران توصیه می کنیم که هر چه زودتر برای گرفتن ویزا اقدام کنند و به روزهای آخر موکول نکنند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر مرزها آماده و روان است و امید است این هماهنگی و نظم موجود تا آخر و حتی تا برگشت زائران نیز ادامه داشته باشد.
سردار اشتری تصریح کرد: نیروی انتظامی با تمام ظرفیت و با عشق و علاقه در مرزهای سه گانه هستند و خدمتگذار زائران هستند تا بهترین خدمات را ارائه کنند.
وی یادآور شد: اعلام شده که مرز شلمچه به طور صرف محل عبور اتباع خارجی برای سفر به عتبات است و برای آن امکانات و زیر ساخت لازم نیز مهیا شده و مشکلی وجود ندارد.
فرمانده نیروی انتظامی وضعیت امنیتی در مرزها را بسیار خوب خواند و گفت: در مرزهای داخلی مشکلی نداریم و در خارج مرزها نیز به برکت امام حسین مشکلی نیست البته مردم باید هوشیار باشند و موارد مشکوک را به پلیس اعلام کنند.
سردار اشتری بیان داشت: گذرنامه تقلبی نداریم فقط ویزای تقلبی بوده که ضمن شناسایی عوامل آن برخورد لازم نیز انجام شده، مردم دقت کنند و به محل ها و مراکز از قبل تعیین شده برای اخذ ویزا بروند، تعداد ویزاهای تقلبی کم بوده، مشخص شده و برخود لازم با آنان صورت گرفته است.

 


سرپرست حج و زیارت  خبر داد؛ثبت نام ۶۸ هزار زائر قمی در سامانه جامع اربعین

سرپرست حج و زیارت از ثبت‌نام ۶۸ هزار زائر  در سامانه جامع اربعین خبر داد و گفت: در ۶۵ دفتر دائم و ۲۵ دفتر موقت از علاقمندان به حضور در پیاده‌روی اربعین ثبت نام می‌کند.

 محمد صالحی ظهر یکشنبه در نشت خبری خود با اصحاب رسانه که در محل سالن کنفرانس این اداره کل برگزار شد گفت:  ج

وی افزود: حج و زیارت استان قم ۵ سال است که کمیته ثبت نام و اعزام زائران حسینی را عهده‌دار است و با راه اندازی سامانه جامع سماح روند ثبت نام زائران قانونی و این سامانه تنها مرجع رسمی و قانونی اربعین خواهد بود


سرپرست حج و زیارت ادامه داد: با تفاهم نامه انجام گرفته با کشور عراق امسال تدابیر شدید امنیتی و برخورد شدیدی با افرادی که غیر قانونی وارد کشور عراق می‌شوند خواهد شد.

وی افزود: علاقمندان به شرکت در پیاده روی اربعین باید از طریق دفاتر مجاز اقدام به ثبت نام کنند و صدور روادید از دفاتر غیر رسمی غیر مجاز است و این افراد به محض ورود به مرز از سوی نیروهای امنیتی عراق دستگیر و ۶ ماه حبس در انتظار آن‌ها خواهد بود.

به گفته صالحی، برای صدور روادید کمیته ثبت نام و اعزام و همچنین تنها مرجع ثبت نام «سامانه سماح» خواهد بود در استان قم ۶۵ دفتر دائم رسمی و مجاز و ۲۵ دفتر دائم فعالیت دارند که زیر نظر حج و زیارت استان قم کار صدور روادید و ثبت نام زائران را عهده‌دار هستند.

آمار دو برابری ثبت نام اربعین استان در مقایسه با سال گذشته

وی اظهار داشت: در تاریخ ۴ مهر ماه سامانه ایجاد شد اما با این وجود تأخیر در حضور کنسولگری‌ها بحث صدور روادید امسال با تأخیر ایجاد شد تا این لحظه ۶۸ هزار نفر ازدر استان وارد سامانه سماح شده و ثبت نام کردند و برای ۶۰ هزار نفر از آن‌ها رویداد صادر شده است.


سرپرست حج و زیارت استان قم بیان کرد: کنسولگری عراق به طور شبانه روزی در ۳ شیفت کاری در مدت ۷۲ ساعت ویزای زائران را صادر و تحویل می‌دهد با توجه به چالش‌ها و آسیب‌هایی که در سال گذشته در زمینه صدور روادید و ثبت نام ایجاد شد دفاتر مجاز را دوبرابر کردیم و حتی در بخش‌ها و شهرستان‌های اطراف هم کار ثبت نام صورت می‌گیرد.

وی گفت: استان قم دیروز رکورددار ثبت نام زائران اربعین در کشور بود به طوری که در این روز ۲۲ هزار نفر وارد سامانه شده و ثبت نام کردند طبق آمارها سال گذشته ۳۵ هزار نفر از قم ثبت نام کردند که امسال با آمار دو برابری ثبت نام روبرو هستیم.

صدور بیمه ۳۰ روزه از ۲۰ کیلومتری مرز عراق

صالحی بیان کرد: امسال حج و زیارت استان زائران حسینی(ع) اربعین را تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده که از ۲۰ کیلومتری کشور عراق و شامل شهرهای زیارتی عراق خواهد شد و این بیمه ۳۰ روزه است.

وی افزود: از شهروندان خواهش می‌شود برای ثبت نام خود سرعت عمل داشته باشند و کار ثبت نام را به روزهای آخر موکول نکنند و گذرنامه آن‌ها باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد؛ اگر کمتر از ۶ ماه بود سامانه قبول نخواهد کرد.

سرپرست حج و زیارت استان قم اظهار داشت: در سال‌های گذشته افراد حضور را به روزهای آخر موکول و وارد مرزهای عراق شدند هم چنین با شکستن فنس‌های مرز کشور عراق غیر مجاز وارد این کشور شدند که این امر در شأن زائران کشور ایران نیست.

به گفته وی، امسال کشور عراق تدابیر شدیدی را اتخاد کرده و با ویزای جعلی و افرادی که بدون ویزا و رواید وارد این کشور می‌شوند به شدت برخورد کرده و ۶ ماه حبس خواهند شد.

صالحی در پایان افزود: تاکنون با ۸ دفتر غیر مجاز صدور روادید برخورد و این افراد هم دستگیر شدند و از مردم می‌خواهیم با مبلغ ۲۳۴ هزار و ۸۷۸ تومان تعیین شده روادید دریافت کنند.


سر کنسول ایران در کربلا خبر داد:حادثه رانندگی درمحور حله کربلا/مصدومیت سه نفر از مازندران والبرز



سر کنسول ایران در کربلا از مصدومیت سه زائر ایرانی در حادثه تصادف محور حله به کربلا خبر داد.
میر مسعود حسینیان امروز یکشنبه در گفتگو با رادیو اربعین گفت: این سه نفر از استان های مازندران و البرز بودند که بر اثر واژگونی ون حامل زوار ایرانی دچار شکستگی در اعضای بدن شدند.
وی گفت: در این حادثه ۱۴ نفر سوار ون شده بودند که وضعیت این سه نفر نیازمند رسیدگی در خاک ایران داشت.
حسینیان گفت: این افراد آقایان شعبان علی احمدی، مجتبی زارع و خانم سیده زینب نوذری هستند که به مرز ایران انتقال داده شدند.
وزارت‌ خارجه عراق: تاکنون ۱.۱ میلیون ویزای اربعین صادر شده است
وزارت خارجه عراق اعلام کرد که تاکنون ۱.۱ میلیون روادید ورود زائران اربعین صادر شده است
رئیس سازمان راهیان نور سپاه خبر داد:
فراهم سازی ۱۱۰ هزار ظرفیت اسکان در نجف، کربلا و سامرا
رئیس سازمان راهیان نور سپاه گفت: ستاد اربعین سپاه در عراق با کمک به موسسات مردم نهاد، حدود ۱۱۰ هزار ظرفیت اسکان را در شهرهای نجف کربلا و سامرا ساماندهی کرده است.
سردار یعقوب سلیمانی مستقر در مرز شلمچه با اشاره به برگزاری جلسه ستاد استقبال از زائران غیر ایرانی در پایانه مرزی شلمچه، افزود: هدف از این هماهنگی هم‌افزایی و برنامه‌ریزی برای تکریم زائران غیر ایرانی است که از هفت مرز کشور وارد می شوند.
وی اظهار کرد: هماهنگی ها و برنامه ریزی‌های لازم  در مبادی ورودی برای تشکیل ستاد استقبال مردمی با مشارکت همه دستگاه‌ها و با محوریت مردم انجام شده است.
وی تصریح کرد: هر ساله نسبت به سال قبل شاهد حضور مضاعف تر زائران هستیم و امسال هم نسبت به سال گذشته با توجه به تکریمی که در سنوات گذشته اتفاق افتاده، ظرفیت حضور زائران از مرزهای زمینی دو برابر شده است.
دبیر ستاد اربعین سپاه گفت: با پیش بینی هایی که در مبادی ورودی کشور انجام شده و با هماهنگی که با کشورهایی که زائران آنها داوطلبانه حضور می یابند، ستاد استقبال در مرزهای شلمچه و مهران تشکیل شده است.
سلیمانی افزود: زائران غیر ایرانی از استان‌های شمال غرب کشور همچون آستارا، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام، اردبیل(در صورت آمادگی) و مرز مهران وارد کشور می شوند و بر اساس آمار موجود و بر حسب تعلقاتی که دارند، مسیر خروجی اتباع خارجی مرز شلمچه است.
وی اظهار کرد: در بحث کلیات اربعین حسینی، ستاد اربعین سپاه و بسیج از اول آبان ماه راهیان نور دانش آموزی و عمومی را متوقف کرده و تمامی ظرفیت های ترابری شامل ۶۵۰ دستگاه اتوبوس جوان سیر، ۲ رام قطاری که از تهران به خوزستان می آید، بسترها و زیر ساخت‌های اسکان در شهرها و استان‌های مسیر ورودی به مرزها و تمامی ظرفیت هایی که مربوط به خادمان شهدا هستند در خدمت به اربعین حسینی و سایر دستگاه‌ها و مردم قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه امسال اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: ستاد اربعین سپاه در عراق هم با کمک به موسسات مردم نهادف قریب ۱۱۰ هزار ظرفیت اسکان را در شهرهای نجف کربلا و سامرا ساماندهی کرده است.
دبیر ستاد اربعین سپاه یادآور شد: ۱۲ اکیپ پزشکی را نیز با کمک و مشارکت هلال احمر که دارو را تامین می کند اجرا و عملیات تیمهای پزشکی توسط ستاد اربعین سپاه صورت می گیرد.
سلیمانی گفت: ۲۰۰ دستگاه تریلر کار حمل بار موکب های ایرانی در عراق را عهده هستند ضمن آنکه  جهت حمل و نقل زائران در مرز مهران نیز تا اطراف نجف استقرار پیدا کرده اند و زائران را به طور رایگان انتقال می دهند.
وی افزود: در موضوع فرهنگی نیز پشتیبانی از موسسات فرهنگی، دستگاهها را در عراق ساماندهی کرده ایم ، ظرفیت پمپ بنزین سیار ایجاد شده و نانوایی های نیز باری پخت غذا مهیا شده است.
وی اظهار کرد: بر مبنای تمهیدات اندیشیده شده روزانه اسکان ما در عراق به طور ۱۲ شبانه روز برنامه ریزی شده، یک میلیون و ۳۲۰ هزار نفر شب است، امسال نیز هماهنگی و افزایی با این نگاه که همه خادمان زائران اباعبدالله الحسین باشیم نسبت به سال گذشته برجستگی های خودش را دارد.

 


اختصاص ۶۵۰ اتوبوس و ۲ رام قطار به زائران/ افزایش صد‌در‌صدی تردد اتباع خارجی از مرز شلمچ
رئیس قرارگاه راهیان‌نور در اربعین گفت: از روز اول آبان سفرهای راهیان‌نور دانش‌آموزی متوقف و ۶۵۰ اتوبوس و دو رام قطار از سوی ستاد اربعین در خدمت زائران اربعین حسینی قرار می‌گیرد.
سردار یعقوب سلیمانی رئیس سازمان اردویی سازمان بسیج و قرارگاه راهیان‌نور ساعتی پیش در اربعین از مرز بین‌‌المللی شلمچه و نحوه خدمت‌رسانی مواکب به زائران بازدید کرد.
سردار سلیمانی همچنین در نشست ستاد اربعین حسینی که در محل پایانه مرزی خرمشهر برگزار شد، اظهار کرد: با وجود تکریم و خدمات مناسب سال‌های گذشته حضور زائران اتباع خارجه نسبت به قبل رشد صددرصدی داشته است.
وی عنوان کرد: از روز اول آبان سفرهای راهیان‌نور دانش‌آموزی متوقف و ۶۵۰ اتوبوس و دو رام قطار از سوی ستاد اربعین سپاه در خدمت زائران اربعین حسینی قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان اردویی سازمان بسیج و قرارگاه راهیان‌نور گفت: ستاد اربعین سپاه قادر است که در شهرهای مقدس عراق نجف، کربلا و سامراء برای ۱۱۰ هزار نفر امکان اسکان ایجاد کند.
سلیمانی افزود: بر اساس امکانات موجود و پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان اربعین بیش از یک میلیون و ۳۲۰ هزار زائر در عراق اسکان داده می‌شوند.
وی عنوان کرد: ۱۲ تیم پزشکی توسط ستاد اربعین سپاه به عراق اعزام شدند تا خدمات درمانی زائران اربعین حسینی را انجام دهند.
رئیس سازمان اردویی سازمان بسیج و قرارگاه راهیان‌نور همچنین از افزایش تعداد پمپ بنزین‌های سیار در عراق و مرزهای ایران به همت سپاه پاسداران خبر داد.

 


قیمت نجومی بلیط پرواز اربعین/ با گرانفروشان برخورد می شود


اگرچه مسئولان بارها اعلام کردند سقف قیمت بلیط پرواز اربعین ۲.۲ میلیون تومان است اما هیچ اقدامی نیز برای مقابله با بازار سیاه آن مشاهده نمیشود.
طبق اعلام مسئولان سازمان هواپیمایی، حداکثر قیمت پرواز از تهران-نجف-تهران در بازه زمانی ۲ لغایت ۱۲ آبان که ایام مخصوص زیارت اربعین است نهایتا باید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شود.


اما در این میان برخی دفاتر و سایت‌های اینترنتی هم وجود دارند که بدون توجه به دستورالعمل فوق، اقدام به گرانفروشی بلیط پروازهای این بازه زمانی می‌کنند.
برای نمونه سایت فروش اینترنتی تی چارتر که در زمینه چارتر بلیط های سفر هوایی فعال است، بلیط یک طرفه بازگشت از نجف برای ایام بعد از اربعین را بسیار بیش از نرخ پیش‌بینی شده و حتی فراتر از نرخ رفت و برگشت به فروش می‌رساند.
از دو تصویر زیر به خوبی قیمت‌ نجومی بیش از ۲.۲ میلیونی برای پرواز هواپیمایی ماهان به تهران قابل مشاهده است.
 


مسئله قابل توجه در خصوص این فروش این است که طبق اعلام شرکت هواپیمایی ماهان، در تاریخ یاد شده ظرفیت هواپیما تکمیل شده و جای خالی ندارد. حال سوالی که مطرح میشود این است که چگونه این بلیط ها در بازار سیاه وجود دارد؟
 
آنچه مشخص است، سواستفاده از نیاز زائران اربعین وسیله‌ای برای سودجویی عده‌ای شده است که متاسفانه نه تنها با آن‌ها برخورد نمیشود بلکه برخی از این سایت‌ها دارای نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت نیز می‌باشند که این مسئله نشانگر عدم نظارت و دقت کافی متولیان تجارت الکترونیکی در کشور است.

 


صدور ویزای ۲۴ ساعته امکان ندارد/ صف خرید برای ویزای ۶۰۰ هزار تومانی!


مردمی که اخبار را از رسانه‌ها دنبال می‌کنند با این اخبار مواجه می‌شوند که صدور ویزا ۲۴ الی ۴۸ ساعت به طول می انجامد. این درحالیست که ویزای بسیاری از زائران پس از گذشت ۵ روز هنوز صادر نشده است.
هرساله با نزدیک شدن به ایام اربعین اباعبدالله الحسین(ع) و اشتیاق زائران ایرانی برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین، دفاتر صدور ویزا در سراسر کشور به شلوغ‌ترین مکان ارائه خدمات تبدیل می‌شود.
با توجه به حضور بیش از ۲ میلیون ایرانی در کشور عراق، هرساله سازمان حج و زیارت با تدابیر ویژه و ایجاد پایگاه های موقت صدور ویزا، سعی کرده مراحل صدور ویزا را سرعت بخشده تا زائران بیشتری سعادت حضور در این راهپیمایی عظیم پیدا کنند.
سال‌های گذشته مراکز مختلفی که از سازمان حج و زیارت مجوز داشتند، گذرنامه ها را تحویل گرفته و روزانه اطلاعات را به سفارت عراق می‌دادند و سفارت عراق نیز به نماینده مرکز صدور ویزا، مجوزهای خروج را می داد.
اما امسال باتوجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه‌های سفر به کشور عراق، دولت تصمیم گرفت، برای زائران اربعین ارز ثانویه تخصیص دهد.
این اقدام مثبت و قابل تحسین موجب شد تمامی صدور ویزا از کانال حج و زیارت رد شود و مراکزی که مجوز صدور ویزا داشتند گذرنامه ها را به جای ارائه به سفارت مجبور شدند به نمایندگی‌های سازمان حج و زیارت تحویل دهند. این امر موجب شد، تاخیر در روند صدور ویزا بیش از سال‌ها گذشته باشد.
اما نکته عجیب این ماجرا تبلیغات تلویزیونی و صحبت‌های مقامات رسمی و دبیر ستاد اربعین است.
مردمی که اخبار را از رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی دنبال می‌کنند با این اخبار مواجه می‌شوند که صدور ویزا ۲۴ الی ۷۲ ساعت و یا در نهایت ۳ الی ۴ روز به طول می انجامد.
مجتبی کریمی رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه : صدور ویزا یک روزه است اما روند رفت و برگشت آن سه تا چهار روز طول می کشد که مردم باید این مدت زمان را محاسبه کنند.
 


دبیر ستاد اربعین با بیان اینکه ویزای زائران حداکثر تا ۲ روز پس از تحویل به مراکز حج و زیارت تحویل زائران داده می‌شود، گفت: تاکنون ویزای افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، صادر شده است.
این درحالیست که با سر زدن به مراکز صدور ویزا بسیاری از افراد را می بینید که پس از گذشت ۵ یا ۶ روز هنوز برای آنان ویزا صادر نشده است.
 
 
مشکل آنجا بیشتر می‌شود که بسیاری از مردم بر اساس اینکه دو الی سه روزه ویزا صادر می‌شود اقدام به خرید بلیت هواپیما و یا قطار کرده اند و در حال حاضر نه گذرنامه‌ای دست آنان است نه ویزایی!
این مشکل باعث شده بسیاری از مراکز صدور ویزا هنگام تحویل گذرنامه به زائران اربعین گوش زد می کنند که امکان دارد یک هفته و یا بیشتر صدور ویزا طول بکشد که برای دفتر مشکلی ایجاد نشود.
از همین رو خیلی از مردم که بلیت را خریده اند مجبور شده به مراکز صدور ویزا مراجعه کنند و به جای ۲۳۵ هزار تومان، بیش از ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند تا ظرف یک روز مجوز خروج آنان خارج از سامانه سماح و به صورت آزاد تایید شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار