معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت ملی خانه تاریخی پنج دری یزد خبر داد و گفت: این خانه پس از مرمت به عنوان بوم گردی و محلی برای فعالیت ‎ ها و رویدادهای فرهنگی استفاده خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ 28 October 2018

«ساشا ریاحی مقدم»  از ثبت ملی «خانه پنج دری» یزد متعلق به دوران قاجاریه خبر داد و گفت: این بنای تاریخی ششمین بنای ثبت ملی شده یزد در سال جاری است که خوشبختانه با مشارکت مالک و پیگیری‌های وی در حال تکمیل و مرمت است.

وی با بیان این که بنای تاریخی مذکور با اعتبار 300 میلیون تومان پس از تکمیل فاز اول مرمت، وارد فاز دوم مرمت شده است، گفت: خانه پنج دری دارای طرح مصوب است و با مشارکت حدود 60 میلیون تومان از جانب میراث فرهنگی در حال مرمت است.

این مسئول در مورد ویژگی‌های این بنای تاریخی نیز تصریح کرد: خانه پنج دری تنوع زیادی در معماری دارد و داخل آن دو بخش اندرونی و بیرونی دارد که از بخش‌های و تالارهای بزرگ و کوچک تشکیل شده است.

وی افزود: علاوه بر معماری منحصر به فرد، این بنا دارای تزئینات گچی و کنده‌کاری «دست کن» است که البته بدون نازک کاری در زمان ساخت، رها شده و از طرفی نیز دارای درهای گره چوبی و نقاشی‌های دیواری زیبایی است.

ریاحی ‎ مقدم کاربری این خانه پس از مرمت را استفاده از آن به عنوان بوم ‎ گردی و محلی برای فعالیت ‎ ها و رویدادهای فرهنگی ذکر کرد و افزود: این خانه در نزدیکی میدان امیرچخماق و در حوالی محله خواجه‌خضر قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان در پایان یادآور شد: یزد در حال حاضر حدود دو هزار بنای ثبت شده ملی دارد که حدود شش مورد از این بناها متعلق به سال جاری است و در اولویت تخصیص بودجه برای ترمیم قرار دارند. البته بخشی از آن‌ها در حال مرمت است که متناسب با میزان اعتبار هر بنا، در حداقل زمان ممکن ترمیم خواهند شد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار