معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور خبرداد:
امانی از تردد بیش از ۲ میلیون زائر از مرزهای سه گانه کشور خبر داد و اظهار کرد: تا کنون ۲ میلیون ۳۶۲ هزار ۶۵۱ نفر در مرزها تردد داشتند که مرز مهران با حدود یک میلیون ۳۶۷ هزار ۱۸۲ نفر به عنوان پر تراکم ترین مرز بوده است و پس از آن، شلمچه با نزیک به ۷۰۰ هزار نفر و چذابه ۳۰۵ هزار نفر ورود و خروج در رتبه های بعدی قرار دارند.وی میزان بازگشت از مرز شلمچه را نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد.
کد خبر: ۶۷۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 31 October 2018

داریوش امانی در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تداراکات برای رفت و برگشت زائران دیده شده است و تا کنون حدود ۲۱ هزار و ۲۸۲ سرویس به جا به جایی مسافران پرداخته اند که شمار مسافران جابه جا شده به وسیله ناوگان حمل و نقل جاده ای حدود ۶۰۳ هزار نفر بوده است.

به گزارش"تابناک" وی سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در جابه جایی زائران حسینی را ۴۵ درصد اعلام کرد و بیان کرد: روند بازگشت زائران نیازمند تمهیدات بیشتر است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور در این خصوص توضیح داد: روند رفت زائران طی ۲۰ تا ۲۱ روز انجام می شود اما بازگشت حجمی زائران ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت صورت می گیرد که نیازمند بسیج امکانات است تا بتوان جوابگو جمعیت زائران بازگشته به کشور بود.

وی با اشاره به ترافیک محورهای مواصلاتی منتهی به مرز مهران از زائران خواست برای بازگشت مرز شلمچه و چذابه را انتخاب کنند و افزود: با وجود کمتر بودن بعد مسافت میان مرز مهران تا نجف و کربلا اما با درنظر گرفتن ترافیک محور مهران و محورهای مواصلاتی مهران تا ایلام و ایلام تا کرمانشاه، انتخاب مرزهای خوزستان برای بازگشت با توجه به زیرساخت ها و تمهیدات فراهم شده، انتخاب مناسب تری است.

امانی با تاکید بر اینکه آمادگی در مرزها حتی برای پذیرش زائران ورودی بیشتر به نسبت میزان خروجی آن مرزها وجود دارد، گفت: در حال حاضر بیش از ظرفیت زائران در دو مرز شلمچه و چذابه وسایل نقیله عمومی وجود دارد و این آمادگی وجود دارد که به سرعت بتوان تدارکات لازم را برای انتقال زائران را فراهم کرد.

وی افزود: در صورت مشخص شدن این موضوع که نسبت ورود زائران به کشور از خروج بیشتر است این آمادگی وجود دارد تا امکنات لازم را به صورت فوری افزایش داد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور در ادامه بیان کرد: تا کنون میزان اتوبوس های موجود در مرزهای خوزستان متناسب با میزان نیاز بوده است و در مرز شلمچه تعداد اتوبوس های مستقر شده برای جابه جایی زائران بیش از تعداد زائران است.

امانی از ثابت بودن نرخ حمل و نقل به وسیله ناوگان حمل و نقل جاده ای خبر داد و اظهار کرد: نرخ اتوبوس های برون شهری همچون سال گذشته است وبه این علت که خودروها یک مسیر خالی هستند، نرخ مشخصی برای آنان تعیین شده و افزایش نرخی وجود نداشته است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور بر نظارات بر اعمال نرخ های مصوب و برخورد با تخلفات تاکید کرد و گفت: همکاران در پایانه های مرزی، بنا به گزارش های دریافتی با متخلفان برخورد می کنند.

وی از زائران خواست در صورت مشاهده موردی از تخلف، موضوع را به سازمان حمل و نقل از طریق سامانه۱۴۱، اپلیکیشن ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۳ اطلاع دهند.

امانی در ادامه از تردد بیش از ۲ میلیون زائر از مرزهای سه گانه کشور خبر داد و اظهار کرد: تا کنون ۲ میلیون ۳۶۲ هزار ۶۵۱ نفر در مرزها تردد داشتند که مرز مهران با حدود یک میلیون ۳۶۷ هزار ۱۸۲ نفر به عنوان پر تراکم ترین مرز بوده است و پس از آن، شلمچه با نزیک به ۷۰۰ هزار نفر و چذابه ۳۰۵ هزار نفر ورود و خروج در رتبه های بعدی قرار دارند.وی میزان بازگشت از مرز شلمچه را نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

ادامه روند خروج اتباع، روانی تردد و ایمنی جاده های کشور برای بازگشت زائران دیگر مواردی بود که توسط معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور مطرح شد.

در ادامه سرهنگ علی اکبر سقایی اظهار کرد : از 48 ساعت گذشته به صورت جدی موج بازگشت زائران اربعین حسینی به خاک کشور آغاز شده است؛ هر چند که اتباع خارجی همچنان در حال عبور از مرز شلمچه به خاک عراق هستند و همچنین عده ای از زائران ایرانی هم هنوز در حال خروج از کشور هستند که امکان دارد این برنامه نیز تا فردا ادامه دار باشد.

وی افزود: از دو شب آینده حداکثر زائرانی که به عراق سفر کرده بودند از زیارت عتبات عالیات باز می گردند؛ به طوری که تاکنون یک سوم زائران از طریق مرز شلمچه به خاک کشور بازگشتند. هرچند اتباع خارجه مرتبا از مرز مهران باز می گردند اما تمهیدات لازم برای بازگشت زائران از این مرز نیز اندیشیده شده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی و تمهیدات لازم برای بازگشت زوار به خاک کشور از طریق این مرز، بیان کرد: با مدیران کل پایانه های 11 استانی که زائران‌شان از این مرز عبور کردند جلسه برگزار کردیم و برای بازگشت زائران با تلاشی که مدیرکل محترم پایانه های استان خوزستان و شلمچه داشتند، برنامه ریزی های لازم را انجام دادیم.

سقایی افزود: اتوبوس ها برای انتقال زائران به نقاط مختلف کشور مشخص شدند و برابر نرخ نامه مصوب که در مرز شلمچه به زوار ابا عبدالله الحسین (ع) اطلاع رسانی شده، نظارت های لازم برای عدم تخطی افراد بصورت جدی انجام می شود. در حال حاضر زواری که وارد شلمچه می شوند به عمق کشور انتقال داده می شوند.

وی از انتقال زائران در بازگشت با قطار از مسیر خرمشهر به تهران و مشهد خبرداد و گفت: 11 رام قطار هر شب از مسیر خرمشهر به مقصد تهران و مشهد حرکت می کنند و قطار ریل باسی نیز که 700 نفر ظرفیت دارد، در مرز مستقر شده و زائرانی که در پیک شلوغی وارد می شوند می توانند از این قطار ریل باس برای انتقال تا خرمشهر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: 60 اتوبوس سازمان اتوبوسرانی شیراز وظیفه جابجایی زائران تا پارکینگ مرکزی شلمچه به صورت رایگان را بر عهده دارند که سازمان اتوبوسرانی شهرستان های آبادان، خرمشهر، مینوشهر و بندر ماهشهر به عنوان پشتیبان این تعداد اتوبوس، در حال خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی هستند.

فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی خوزستان مستقر در شلمچه افزود: همچنین مسافربران شخصی آبادان و خرمشهر برای جابجایی زائران ساماندهی شدند تا از ورودی پایانه، مسافرگیری و زائران را به مقاصد مختلف انتقال دهند. با وجود این همه خدمات فکر نمی کنم هیچ زائری برای جابجایی و انتقال به مقصد مورد نظرش با مشکلی روبرو باشد، چرا که پس از ورود به خاک ایران فورا سوار قطار، اتوبوس های برون استانی، شهرستانی، شهری و تاکسی ها می شوند و به مقصدشان حرکت می کنند.

وی افزود: تمهیدات بسیار خوبی برای بازگشت زائران از لحاظ امنیتی، خدمات رسانی، جابجایی و انتقال اندیشیده شده که خوشبختانه تا کنون هیچ مشکلی وجود نداشته است. هر چه به پایان این حرکت عظیم حسینی نزدیک تر می شویم به شدت ایست و بازرسی ها، حضور و فعالیت هایمان افزوده می شود. مسئولین نیز تذکرات و توصیه های بسیار جدی در این زمینه دادند و ما نیز با تمام قوا در امر تسهیل ورود همه زائران و بحث امنیت این عزیزان حسینی تا پایان کار حضور خواهیم داشت. خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی دیده و گزارش نشده است.

وی ادامه داد: زوار امام حسین (ع) در اسرع وقت پس از ورود به خاک کشور از طریق ترمینال اتوبوس ها در مجموعه 55 هکتاری منطقه آزاد اروند به اقصی نقاط کشور منتقل می شوند.

سقایی به استفاده از یگان ویژه شهر تهران برای امنیت پارکینگ های مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: امسال باتوجه به اینکه از یگان ویژه تهران برای امنیت پارکینگ ها استفاده کردیم، خوشبختانه بجز شکستن شیشه دو خودرو بنا به دلایل نامشخص، اتفاق دیگری نیفتاده است. ما دستورات لازم را دادیم و شیشه این دو خودرو با پلاستیک بسته و به زیر سایه بان منتقل و وسایل موجود در خودروها صورت جلسه شد تا کسی دستبردی به آن ها نزند. ما در چهار گوشه پارکینگ ها نیرو مستقر کردیم و گشت زنی داشتیم تا مشکلی بوجود نیاید.

وی افزود: خودروهایی که بصورت قانونی وارد پارکینگ های مرز شلمچه می شدند، مطمئن هستیم لطمه ای ندیده اند و علاوه بر این، پارکینگ دار را نیز متقاعد کردیم تا چنانچه برای خودرویی مشکلی بوجود آمد، پاسخگو باشد. یک اکیپ کامل پلیس آگاهی در پارکینگ های این مرز مستقر شدند و در این زمینه نیز مشکلی نداشتیم.

وی تصریح کرد: در هنگام خروج خودروها از پارکینگ ها یک نفر را مامور کردیم تا پارکینگ دار براساس نرخ مصوب، از مالکین خودروها هزینه دریافت کند. چنانچه خودرویی صدمه ای دیده باشد، پارکینگ دار باید خسارت وارده را به مالک خودرو پاسخگو باشد.

فرمانده قرارگاه اربعین ناجا خوزستان مستقر در شلمچه ادامه داد: چند موکب بنیه دار و با ظرفیت از جمله آستان قدس رضوی، هیات رزمندگان اسلام و تعدادی موکب دیگر را پای کار آوردیم که در حال حاضر سه وعده غذا به زائران ارائه می دهند. خوشبختانه مشکل خاص و اعتراضی دیده نشده است.

سقایی از خروج تاکنون بیش از 380 هزار زائر ایرانی از مرز شلمچه خبرداد و خاطرنشان کرد: از ابتدای ماه صفر تا شب گذشته 506 هزار و 387 نفر زائر اربعین حسینی از مرز شلمچه برای حضور در این راهپیمایی باشکوه خارج شدند که از این تعداد 388 هزار و 901 نفر زائر ایرانی و 117 هزار و 486 نفر زائر اتباع خارجی بودند.

وی به ورود زائران ایرانی و اتباع خارجی از مرز شلمچه به خاک کشور اشاره و تصریح کرد: تاکنون بیش از 180 هزار زائر از این مرز وارد کشور شدند که از این تعداد بیش از 170 هزار زائر ایرانی و 11 هزار و 812 نفر نیز زائر اتباع خارجی بودند.

وی با بیان اینکه زائرانی که در حال بازگشت از این سفر معنوی هستند قطعا طی این چند روز خسته شدند و بدنشان نیاز به استراحت دارد، اظهار کرد: رانندگی با خستگی و خواب آلودگی پیامدهای خوبی به همراه ندارد لذا به زائران گرامی توصیه می کنم ابتدا در بدو ورود به کشور در مواکب، مساجد و حسینیه های مسیر هر کجا احساس خستگی و خواب آلودگی کردند، استراحت کاملی را داشته باشند تا حادثه دلخراشی رخ ندهد.

وی افزود: به توصیه، راهنمایی و تذکرات پلیس مستقر در مسیرها توجه ویژه داشته باشند. همچنین زائران از مواکبی که در نظر گرفته شده و مورد تایید هستند، غذا و مواد خوراکی تهیه کنند و خودشان نیز تجزیه و تحلیلی در این زمینه داشته باشند.

فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی خوزستان مستقر در شلمچه گفت: زائران حتما از آب بسته بندی و آب معدنی استفاده کنند چرا که امنیت و اعتماد آن بیشتر است. همچنین خوشبختانه در مسیرهای سراسر کشور مشکل ترافیکی وجود ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار